Közönségfilm lett az új Üvegtigris

2010.12.15. 22:50
Rudolf Péter esendő karakterét a csajozás mellett egy jó közönségfilm összehozására használta. Az Üvegtigris 3 szereplői a régiek, de a szerkezete új.

Rudolf Péter katartikus filmet szeretne alkotni, mondja mindig. Az Üvegtigris is csak azért nem lett művészfilm szerinte, mert háromkópiás forgalmazás ellenére is hamar elérte a 100 ezres nézőszámot. Ha az Üvegtigris 1-et művészfilmnek is tekintené szíve szerint a Tinnye-tó környéki baráti társaság szociális problémáival és a szellemi fogyatékos barát kezelésével megszórva, a második részt pedig egy művészfilm közönségnek szóló rebootjának, a harmadik részt már tuti közönségfilmnek szánta.

Ez a vígjáték ráadásul jól sikerült, holott a magyar vígjátékokból a kilencvenes évektől kevés jót ismerünk: a Csak szex és más semmi, a Valami Amerika 1, esetleg a 2, és a Miniszter félrelép sorolható ide. Rosszakból annál többet, elég, ha az olvasóink által hivatalosan is pocséknak minősített remake-ekre gondolunk. Rudolfnak ráadásul, illetve ennek az esendő/esetlen karakterének  - amit a Fekete Pétertől kezdve régóta nyomat színházakban és filmekben, és ami most nyert új értelmet - a hátán Gyöngyössy Bencéék már próbálták egy olcsó, szintén félreértésen alapuló tévéfilmet is elvitetni (Egy szoknya, egy nadrág), de filmkészítői hozzáállás nélkül belebuktak.

Itt forgatókönyv is volt, és nem is rossz. A Rudolf Péter alakította Lali szokatlan napra ébred: az eddigi vicces epizódok láncolata helyett két szálon futó, akciókkal tűzdelt moziban találja magát.

Elhagyja az addigi lakókocsiját, kölcsönvesz egy Bentleyt, hogy aztán a milliomos ügyvéd papírjaival keveredjen új kalandokba a dögös topmodell (Szabó Erika), a vérbő feleség (Pikali Gerda), és a "baszós kaját" készítő szerető (Ruttkay Laura) vonala mentén. Sanyit is magával viszi, hogy még több kalamajka legyen. Miközben a Rékasy Károlyt utánzó, színészi eszközei közül csak a vörösen duzzadó fejét használó Kamarás Iván üldözi őt, és a barátai is követik, hogy a csabai fagyisnál a mezőn átvágva megmentsék. Igazuk is van, a road movie már a Kalandorokban is működött itthon egyszer.

A párbeszédek az újabb helyszíneken is hozzák az eddigi Üvegtigris-fílinget. Ha épp nincs helyzetkomikum, az ezúttal jóval ritkábban bejelentkező csapat poénjai ütnek. Csoki köpi be leggyakrabban az „örül, mint majom a farkamnak"-jellegű egymondatosait, miközben egyre inkább nyilvánvalóvá válik, hogy a baráti körből már nemcsak ő nem fog fejlődni. Mikor hőbörög, hogy ment már be temetésre is úgy, hogy nem akarták beengedni, kicsit jobban megértjük a berögzült karakterét. És az, hogy Cingárnál tíz év elteltével elszakadt a cérna, és megmondja a véleményét a többieknek, sem jelenti, hogy mostantól bármi változna.

Bár az autóval is erőteljesen rádobnak a két különálló világ ellentétezésére (a menő pesti ügyvéd kék Bentley-ével ellentétben Lali vidéki csóró rendőrbarátjának maximum a Skodáját lopták el), a nőket meg a koruk rangsorolja, az új karakterek csak éppen annyira túlzóak, hogy közben hitelesek tudnak maradni. Még Pikali Gerda is jól játszik a maga ellenszenves módján. Ha feminista szemmel felháborodva kiállnánk a történetben furcsa dolgokat megélő nőkért, abban igazat kell adnunk Pataki Ági producernek, hogy itt a férfiszereplők sem járnak jól.

A francia komédiákat idéző szexjelenetekben sem lehet tudni épp, hogy ki kinek van kiszolgáltatva: A dr. Csopkai baromi nagy házába szorult Lali a berúgott nőknek, vagy fordítva, vagy mindhárman az adott helyzetet kiagyaló forgatókönyvön másfél évig munkálkodóknak (Búss Gábor Olivér mellett Rudolf Péter rendezőnek és Hársing Hilda dramaturgnak). Mindezzel az egyes rész hangulatát is idézik: maximum ott a lábosra állva dugó Lali jobban kezében tartotta az irányítást.

A szex volt ugyanis eddig az egyetlen, ami a szétcsúszott életű Lalit motiválta, ahogy most is csak a Barátok köztben befutott Szabó Erika az, ami új kalandokba hajtja, hiába is magyaráznánk arról, hogy Lali az álmait kergeti. Ez a vonzódás egy-két vicces jelenet helyett - illetve mellett - a harmadik részben egy egész hosszú és remek cselekményszálat eredményez sok visszafojtott feszültséggel, és nem csak arra gondolok, hogy Lalinak sikerül-e szex előtt megfürödnie (sikerül).

A párosuk működik: Erika ugyanis nemcsak szép nő, de jól alakítja a milliomosra bukó, portfólióját mutogató modellt. Miután annyira lelkesen fogadták a fehérneműs jeleneteit az előzetesben a kommentelők, mi is arról faggattuk a rendezőt, szerinte emiatt mennek-e be a nézők a moziba. De valójában mindegy, hogy mi viszi be az embert, csak az számít, hogy az Üvegtigris 3 című romantikus akciófilm jó lett.