James Bond nyüszítve menekülne

2007.10.27. 12:39
James Bond halott, és mindig is egy töketlen pozőr volt - ez a legfontosabb tanulsága a Bourne-ultimátumnak. Bárcsak készítenének egy olyan crossover ügynökös filmet, amiben megküzdhetne a keserű tekintetű Matt Damon a kigyúrt, kockafejű Daniel Craiggel. Nem vitás, simán megalázná a nyüszítve menekülő brit ügynököt, aki tökösségből egy életre szóló leckét kapott így is.
Képek a filmből!

Hol hagytuk abba? Valósznűleg mindenki annyira emlékszik csak Jason Bourne hányattatott sorsáról, amit a harmadik rész elején gyorsan, Barátok közt előzeteseire emlékeztetően összefoglalnak: Jason Bourne nem tudja, ki ő, a CIA sem sokat segít neki, hogy a különleges rémálmaira magyarázatokat kapjon. A második részben csúnyán legyilkolják a barátnőjét, úgyhogy azért is bosszút kellett állnia.

A harmadik részben a nagy személyiségkereső játék folytatódik. Mert a CIA gyilkológépeinek is vannak érzéseik, életük, sőt még nevük és családjuk is jobb esetben. Jason Bourne-nak egyik sincs, és ez már 2002 óta zavarja, de most a végére jár. Ösztönből megoldja a házi feladatokat, neki nincs ellenfele, pedig két igazán fajsúlyos karaktert toltak be a megállítására: a Good Night and Good Luckért Oscarra jelölt David Strathairn igyekszik menteni a CIA főnökeit, míg ezt kevésbé teszi a második részben felbukkanó, háromszoros Oscar-jelölt Joan Allen. Megjegyezném, hogy a jócsajnak és szuperagynak szerződtetett Julia Stiles nagyon kevés.

A rendező, Paul Greengrass viszont profi. Ennél jobban nem lehet méltatni, mivel az elején olyan feszültséget gerjeszt, hogy félő, kipukkad a film, de mindig képes a műfajból már ismerős megoldásokkal teljesen egyéni hangvétellel előállni. Úgy sorolnám, de nem szeretnék spoilerezni. Legyen elég annyi, hogy a legutóbbi Bond-film darukon menekülős jeleneténél is jobb a film, sőt mindezt két órán keresztül nyomatják.

A legnagyobb szerencsénk mégis az, hogy Jason Bourne-nak nem kell fecskében kisétálnia a tengerből, sem újraélesztenie magát, egyáltalán semmi extravagancia nem szükséges, mivel metszően: a pályaudvaron például a több tízfős CIA-csapatot úgy teszi tönkre, hogy két embernél többel nem kell verekednie. Imponáló leleményesség és magabiztosság bujkál a szikáran keserű arcú Matt Damon minden megmozdulásában, miközben telefonon megmenti egy újságíró életét a film egyik legizgalmasabb jelenetében.

Klikk!

A George Clooney-Brad Pitt-páros mellett örökké lúzer rablót alakító Matt Damon saját sorozatában nagyon erősen hozza a kigyúrt, magányos és keserű gyilkológépet, akinek ötlete sincs saját identitásáról. Vállunkra vennénk és vigasztalnánk, amikor a kis malacarcával, remegő szájával belenéz a kamerába. És nehéz dolga van: a harmadik részben egészen a kezdetek kezdetéhez kell visszatérnie, hogy szembenézzen magával.

A megérkezéséig persze különböző európai díszletvárosokon rohan és motorozik át őrült módon: Londonon, Madridon, Moszkván, majd később Marokkón és New York-on keresztül. A szmokingos ficsúr Bondnál a világvárosok csak ócska díszletek, míg Greengrass filmjében alakítják a történetet, mert pályaudvar és pályaudvar között is van különbség. Csak nézzék meg!

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?