További Kritika cikkek
Klikk a képre! |
A rendező a főszereplőt egy-két reklámfilmes klisével intézi el: kiejti kezéből a töltényt, vagyis nem lehet más, mint egy lecsúszott veterán tengerészgyalogos felderítő, akinek gondjai vannak a mozgáskordinációjával. Előveszi a zsebéből a laposüveget, vagyis a leépülésének oka csak az ital lehet.
A rendező az egész filmben ezt a szájbarágós stílust alkalmazza: az epizódokban mindent többször kimondat, gyakran él a premierplánnal, sőt kulcsszavakat feliratoz a vásznon.
Az ujjnyiszálós barna maci
Míg az alapsztori és a motívumrendszer hagyományos, a thrillertől szokatlan melodramatikus vonallal és videoklipes képi megoldásokkal a műfaj kereteit tágították. Creasy egész érzelmi hullámvasúton vergődik át, amit a rendező lassított, úsztatott felvételekkel ábrázol.
A testőr a film feléig a kislánnyal kialakított szívmelengető kapcsolatában tobzódik, majd ezt a gyerekrablás szakítja félbe, ami a film második részében arra kényszeríti a főszereplőt, hogy tarantinós vérszomjjal kutassa fel a tetteseket. A testőr előbb Creasy-maci szerepben tetszeleg, aztán ujjakat nyiszál.
Top Gun kézikamerával
Jellemző látványelem az osztott képmező, az áttűnés és a kézikamerázás, akár egy Soderbergh-filmnél. De ez a mozi a hagyományos akcióthrillereket jegyző Tony Scott műve, aki Az utolsó cserkészt, vagy a Kémjátszmát rendezte. Hajdanán, 1985-ben, reklámfilmek és egy vámpírmozi után már felkérték a Man on Fire című regény adaptációjára, de akkor inkább a Top Gunt választotta, amiből megalapozta a sikerét.
A biztos kezű szakember ezúttal megengedhetett magának egy kis lazázást, hiszen a bevételt a forgatókönyv és a színészek amúgy is biztosítják: a kétszeres Oscar-díjas Washington mellett az új, kilencéves sztár Dakota Fanning és a kivételesen jófiú-szerepben tetszelgő Cristopher Walken mind remekül játszott.
A.J. Quinnel regényét pedig Scott Brian Helgelanddel, a Szigorúan bizalmas forgatókönyvírójával íratta át eredetibbre és valósághűbbre, és tette át a helyszínét, nagyon szerencsésen, Olaszországból Mexikóba. A film az első hétvégén 22 751 490 dolláros bevétellel elég jót futott az Egyesült Államokban.
Rovataink a Facebookon