Angelina Jolie, a tetovált szupernagyi

2008.06.27. 16:01
Angelina Jolie egy elnyúzott tekintetű, fáradt lelkű gyilkos és tetovált testű, szexis szupernagyi. A Wanted eddig a második legjobb képregényből készült film a nyáron, de hol van még a vége.

Egy újabb töketlen főhőssel van dolgunk (James McAvoy), aki legjobban a Harcosok klubjának Edward Nortonjára hasonlít a rengeteg elfojtott indulattal, a reménytelen életével és a legjobb baráttal félrekúró barátnővel együtt, és ha legalább tizedannyira jó szövegeket írtak volna, akkor most kanyartlőnék én is örömömben. Kezdem azt hinni, hogy a balekoknak a legjobb, mert előbb-utóbb szuperhősök lesznek, és jön egy hollywoodi stáb, felfújja, kitömi, kigyúrja. McAvoy a Vágy és vezeklésben Keira Knightley mellett csak az ábrándos tekintetét mutogatta, a Wantedban viszont feszült, pánikbeteg, depressziós, rengeteg káromkodó lúzer.

A Wanted képregényt nem nagyon ismerem, így a béna és értelmetlen összehasonlítgatásokba nem mennék bele, hogy ebben most benne van-e minden a képregényből, mert a minden itt a rendező olvasata, akit az Éjszakai őrség óta komolyan kedvelek. A látványos akciómozi minden pillanata izgalmas, nincsenek felesleges érzelgősségek és túl lihegett lövöldözések, miközben sok, látszólag idióta akciójelenetet (a nyitott tetejű limuzinban a maffiózó kinyírása) is tőle kötelező, sőt elvárt.

Timur Bekmambetov úgy viselkedik a 65 millió dolláros költségvetéssel, mintha egy vérből, erőszakból és gyilkolásból gyúrt Disney-parkba fizették volna be őt a szülei: játszik. Nem érdekli semmiféle szabály és törvény, a kanyarlövés megtanulható, ahogy a metrón futás is, és a mátrixos lassítások, akciójelenetek és álló golyók egyáltalán nem zavaróak, kultúránk részévé váltak, mint a körsvenk. Míg a Hulk komolyan veszi magát, addig a Wanted és a Shoot’em Up nem.

A gyilkosok társasága igazi emberiséget védő humanitárius csoport, csak azokat ölik meg brutálisan, akik a Nagy Szövőszék szerint rászolgáltak. A csepeli textilgyárat idéző szövödében bújnak meg a gyilkosok, mert ugye a görög mitológia, a sors és a szövés. Állítólag a spoiler jelzése is spoiler, így bocsánatot kérünk, és nem árulunk el semmit a forgatókönyvből.

Van egy titkos, gyilkosokból álló szövetség, amelyik a sorsfonálból képes kiolvasni, kiket kell megölni, tehát mint isteni végrehajtók őrködnek a társadalom felett. Ebbe a társaságba kerül be akaratán kívül hősünk puszta DNS-azonosság miatt: apját megölik, és mivel csak neki van szuper gyilkolótehetsége, ezért már viszi is magával a hatalmas fegyvereivel Angelina Jolie.

Bárcsak egyszer engem rabolnának el így a közértben kiflivásárlás közben, de engem soha, pedig Angelina Jolie lehetne egy olyan mostohaanya-típus, akitől félve tanulok gyilkolni, miközben a szexuális abuzálást is kimeríthetnénk. A többi gyilkos semmi különös, nem lépnek túl egy hagyományos képregényes karakteren, van nagydarab, jóképű és fekete is, ahogy a bölcs csoportvezér is Morgan Freeman szerepében. A társadalomkritikai olvasata szerint minden gyilkolásra kész feldühödött irodai alkalmazott közül egy valójában sikeres gyilkológép lehet, annak minden könnyes tekintetű moralizálásával.

Mit lehet kezdeni Angela Jolie-val, aki színésznőként jobban működik, mint jónőként? Angelinának kevés szövege van, inkább a jelenléte az erős, a felduzzadt ajka, a megfáradt tekintete és a vékony teste, mert ő valójában egy elnyúzott lelkű jócsaj, aki már megteheti, hogy a korával viccelődjön.

A film legnagyobb hibája, hogy az eredeti forgatókönyvben számolatlanul érkező fuck szót a magyarban sikerült baszkinak fordítani. Semmi cizelláltság, csak záporoznak a baszkik, amit néhány ministránsfiún kívül senki nem mond.

A nyáron ez már a harmadik képregényből készült blockbuster, és még jön Christopher Nolan rendezte Batman, valamint a szuperhősöket kifigurázó Hancock Will Smith-szel. A nyári képregényverseny első helyezettje eddig a Vasember, a második a Wanted, a Hulk meg zölden kullog valahol a végén. Ez a leglátványosabb, ebben vannak a legötletesebb akciójelenetek, ebben másolják a legtöbbet a Mátrixot, ebben a legtöbb a realitások helyett a képregényes világban értelmezhető zsigulis üldözés. Akkor miért nem első? Mert Robert Downey Jr. sokkal jobb, mint James McAvoy, Angelina Jolie és Morgan Freeman együtt a kanyarlövő technikájukkal együtt.