Árpád
-2 °C
4 °C

C-történelem

2000.04.16. 18:09
A cyberkultúra gyorsan nagykorúvá érett, majd - nagykorúságát bizonyítandó - iskolák és irányzatok sokaságára hullott. Manapság nem létezik olyan, magára valamit is adó egyetem, ahol ne okítanák a témába vágó stúdiumokat. Fura szakkifejezések még furább eredetén, jelentések - például a görög "kübernetész" - módosulásain nyelvészek elmélkednek, pszichológusok internet-függőségi tételeket állítanak fel és cáfolnak meg, történészek korszakokat gyártanak le és választanak szét.
Douglas Rushkoff - A Káosz gyermekei [könyborító]
Noha, tombol a közeljövő-kutatás, s a cyborg a mesék ködéből hamarosan a valóság rögös talajára lép, mégis úgy tűnik, végképp lecsengett a (a főként a korai) kilencvenes éveket jellemző techno-evangélizmus. A jóslatokat egyre több valósághű tónus színezi, kevesebb a hurrá-optimizmus, az elszállt fantáziálás. Sőt, akár a múlton, a kezdeteken is merenghetünk egy sort... Hogy Platón barlangja virtuális valóságnak tekinthető-e, hogy Hegel világszelleme megihlette-e a "globális agy" prókátorait, hogy Nietzsche Übermensche párhuzamba állítható-e a poszt-humán Jupiter-szellemmel... Vajon Pascal vagy Babbage az ős? Miként popularizálódott Norbert Wiener kibernetikája? Milyen metaforikus és konkrét módosulásokon esett át a hatvanas évek űrversenyfutása ihlette cyborg-kép?

R.U. Sirius

Eredeti neve Ken Goffman. Ötvenhez közeledő amerikai médiaguru, médiahacker, a Mondo 2000 magazin egykori alapító-főszerkesztője. Több filmben, videóban és performance-ben szerepelt. Főbb művei: 1992 - Mondo 2000: A User's Guide to the New Edge (szerkesztő, Rudy Rucker-rel és Queen Mu-val közösen), 1995 - Cyberpunk Handbook (St. Jude Milhon-nel és Bart Nagel-lel közösen), 1996 - How to Mutate and Take Over the World (St. Jude Milhon-nel közösen.)

Cyberkultúra, technokultúra, digitális kultúra és ellenkultúra - sorolhatnánk tovább, de felesleges, valamennyi kifejezés ugyanazokat a valaha a műszaki elit privilégiumának számító, később azonban elefántcsonttorony-státuszból a posztmodern utca folklórjává demokratizálódott törekvéseket jelöli. R. U. Sirius szerint a döntő dátumnak 1975, az Altair, az első PC megjelenési éve tekinthető. A hőskor, a "tiszta nerdizmus" 1988-ig tartott. A szubkulturális létben, reklámmentes földalattiságban ötölték ki az információ szabad áramlását hirdető hacker-etikát.

Aztán jött Sirius, és 1988-ban, többedmagával - a cyberpunk jegyében - megalapította a Mondo 2000-et. Jókor, hiszen az internet ekkoriban terjedt el széles körben. Az egykori Vadnyugattal párhuzamba vont digitális szűzföldeket elektronikus cowboyok, ismeretlenben navigáló pionírok törték fel... Tombolt a techno-anarchizmus: New Yorkban Hakim Bey "Időszakos Független Zónákról" (Temporary Autonomous Zone, TAZ) regélt, az Acid Phreaks, Phiber Optik & Co. hackmester-csapatra titkos-szolgák csaptak le, San Francisco parti-arcai trendi témákról - káosz-elméletről, VR-ről és cybertérről - diskuráltak. 1994-ben - a Mondo szellemiségét yuppie-fazonra igazítva, s még több (techno-)libertariánus mázzal felkenve - útjára indult a Kevin Kelly fémjelezte Wired magazin. WWW, Newt Gingrich és republikánus forradalom hátszelében transzhumanista bölcsek foglalták írásba, rögzítették képbe a biológián túlmutató, s az evolúciót önevolúcióvá transzformáló jövőt. Techno-libertarianizmusra technorealizmus, technorealizmusra a Kozmikus Különösség 2012. december 21.-i eljöveteléig ívelő techno-szürrealizmus következik.

William Gibson

1948-ban született, jelenleg Vancouverben élő amerikai író. A cyberpunk mozgalom elindítója, az 1984-es Neuromancer-ben ő használta és definiálta először a cyberspace (cybertér) kifejezést. A regényt jelenleg filmesítik meg, rendezője az Aphex Twin klipekről elhíresült angol Chris Cunningham.
Művei:
1984 - Neuromancer (Neurománc),
1986 - Count Zero (Számláló nullára),
1986 - Burning Chrome (Izzó króm, benne a Johnny Mnemonic című, 1995-ben sikertelenül filmre vitt novellával),
1988 - Mona Lisa Overdrive,
1991 - The Difference Engine (Bruce Sterlinggel közösen),
1993 - Virtual Light (Virtuálfény),
1996 - Idoru.

Sirius az utóbbi "irányzat" - dühödt, ám kellően cinikus, a Pénz mindenhatóságát hirdető cutting edge kapitalizmust ostorozó-kigúnyoló - kiáltványát is szavakba foglalta. Mindezt tette az 1996-os választási évben (természetesen idén is indul), míg hívei nem többet, nem kevesebbet, mint az elnöki széket szánták neki. S valóban: miért ne lehetne ez az örök tréfamester és médiabohóc a világ szuperhatalmának első embere?

Mert a tények prózaibbak. Sirius korszakolása pedig vitatható. Tény, a csúcstechnológiák és az új eszmeáramlatok propagálásának oroszlánrészét, az elvont és néha közérthetetlen gondolatok popularizálását a Mondonak köszönhetjük. Csakhogy a "nerd-idők" már 1982-ben, de legkésőbb 1984-ben lezárultak. Előbbi évszámot két mozi, Cronenberg Videodrome-ja és Ridley Scott Szárnyas fejvadásza, utóbbit William Gibson kulcsregénye, a Neuromancer (Neurománc) fémjelezte. Beindult a cyberpunk. A következő cezúra kevésbé köthető konkrét művekhez, bár 1994 előtt - a cyberpunk mozgalom lecsengésével és a poszt-humán filozófiák reflektorfénybe kerülésével - meghúzható.

És alighanem napjainkban is egy csendes, de annál biztosabb váltás mellett bábáskodunk. Semmi szürrealizmus, annál több realizmus. Internet-divatra biotechnológia-divat, és a miniatűr mobil csodák (WAP, stb.) kultusza következett. E-volúció és/vagy e-commerce. Douglas Rushkoff, az egykor ujjongó médiaguru is visszavett a tónusból: legutóbbi könyve, a Coercion (Korlátozás, 1999) a hullámok haláláról, új kényszerítő stratégiákról tudósít.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?