További Cyb cikkek
Hayek
![]() |
Friedrich August von Hayek |
A gazdasági világválságot állami intervencionista, kollektivista módszerekkel orvosolták. De vajon rendelkezik-e egy kormány azzal a képességgel, hogy sikeresen megtervezze a gazdaságot? - tette fel a kérdést Hayek. Mert a folyamatok állami ellenőrzése, a döntésekbe történő beavatkozás veszélyezteti a szabadságot.
|
A nyelv, a viselkedési formák, az érintkezési normák tudatos tervezés nélkül, spontán kialakuló szabályok által irányítva fejlődnek. Ha ezek a szabályok nem léteznének, még mindig a törzsi társadalmak szintjén lennénk. A fejlett civilizáció ismérve, hogy nem egyetlen személy, vagy csoport ellenőrzi, irányítja. A törzsiségtől elsősorban a társadalmi és gazdasági mozgások komplexitása különbözteti meg; ez teszi lehetetlenné, hogy egyetlen személy a közösség tagjainak irányításához szükséges információt kezelni tudja. Eltérő értékek, érdekek, preferenciák. Az individuum saját, speciális tudását saját, választott terveinek végrehajtására alkalmazza. Nincs szüksége felsőbb akaratra, irányítókra. A szabad individuumok nyitott társadalma "spontán rend", melyben az olyan népszerű kategóriák, mint "szociális" és "elosztás" létjogosultsága szintén megkérdőjeleződik.
Az ideális piacgazdaságban a javak elosztása ugyanis nem mesterségesen kreált "érdemek", hanem annak függvényében megy végbe, hogy - az egyéni jogok és tulajdon elveit betartva - közvetlenül, vagy közvetve, mennyire elégítjük ki a fogyasztói elvárásokat. A javak "érdemi", "társadalmi jogosultság" szerinti újraelosztása kísérlet az állami szabályozásra, azt feltételezve, hogy a kormánynak jogában és hatalmában áll kivizsgálnia, megítélnie, szabályoznia a polgár "közjavakhoz való jogát". Az ilyen társadalom visszatérés a törzsiséghez. Az állam célokat, célok hierarchiáját fogalmazza meg, és eldönti, milyen elvárásai vannak az egyénnel szemben. Bezárulnak a nyitott társadalom kapui.
Ayn Rand
![]() |
Ayn Rand |
Objektív valóság: a külvilág az, se nem több, se nem kevesebb, mint aminek látszik. Az emberi tudat feladata, hogy érzékelje, és ne feltalálja, vagy megalkossa ezt a valóságot. Természetfeletti erők nem léteznek. Ész: az ember racionális lény, a valóság ésszel felfogható, tudást egyedül eszünk által szerezhetünk. Az objektivizmus a hiten és / vagy érzelmeken alapuló miszticizmust, a bizonyosságot tagadó szkepticizmust, az akaratunktól független ellenőrzést feltételező determinizmust egyaránt elveti. Önérdek: minden ember önmagában jelenti a véget, nem mások végét. Három alapvető értéke az ész, a cél, az önbecsülés. Élete legfőbb célja saját boldogsága. Ne áldozza fel magát senkiért, de másokat se áldozzon fel önmagáért! Az altruizmusnak nincs létjogosultsága.
Kapitalizmus: az egyénnek, a csoportnak nincs joga ahhoz, hogy másokkal szemben fizikai erőt alkalmazzon, csak akkor, ha ezt önvédelemből teszi. A kapcsolatokat a szabadon választott, kölcsönös hasznon nyugvó kereskedés irányítja. Az ideális társadalmi rendszer az egyéni (tulajdon)jogokon alapuló laissez-faire kapitalizmus. Az állam egyetlen funkciója e jogok védelme. Az objektivizmus elutasítja a kollektivizmus bármely formáját, így azt is, hogy a kormány szabályozza a gazdaságot, vagy újra elossza a javakat.
|
