További Cyb cikkek
![]() |
Az arany kapcsolatban áll a Nappal |
"Ahhoz, hogy normálisan működjön, szüksége van-e az emberi léleknek "helyre"? A virtuális építészet lehetővé teszi-e, hogy a tervezők megszabaduljanak a funkciótól, s csak térre és formára összpontosítsanak? Interaktív viszonyban áll-e majd a virtuális a reális terekkel?" A kérdéseket a "Novak-tanítvány" Clay Graham tette fel. "Rendkívül fontos, hogy a VR az interperszonális kapcsolatok absztrakciójává vált" - folytatja. "Tudomásul kell vennünk, hogy ebben a környezetben teljesen másként érzékeljük egymást, mint a kocsmában sörözés közben. Miért próbálnánk ugyanazt tenni?"
Az új technológiák alapjaiban alakították át a térérzékelést - a konkrét mellett mind több átmeneti, illetve absztrakt térben gondolkodunk. Szimbolikus terekben is.
Graham szerint a tengely "a fénynek a célhoz vezető útja". A homogén evilági kultúrától Istenig ível. A "hely": ég és föld találkozási pontja. Mintha ő is a szabadkőművesek szellemtemplomát építené...
Szabadkőművesek, alkimisták
|
Az alkímia alapjait (még az ókori Egyiptomban) a legendás, valószínűleg az írást és a beszédet feltaláló mágia-istennel, Thot-tal azonos Hermész Triszmegisztosz rakta le. A neki tulajdonított számtalan szövegből nem sok maradt fenn, s e kevésből általában a Smaragdtáblára hivatkoznak. Az allegorikus mű (állítólag) az aranykészítés folyamatát ismerteti... Az aranykészítés nemcsak és nem elsősorban minden anyagok esszenciájának, a bölcsek kövének (prima materia, alkahest) a kutatása, hanem a lélek megnemesedése is, a szellem jelképes egyesülése az istenivel.
Valentine Andreae A hermetikus románc, avagy a kémiai mennyegző című, 1616-os regényében ugyanerről, csak még plasztikusabban elmélkedett. (A rózsakeresztes kulcsműnek számító könyvből Spiller is sokat merített!) Az átlényegülésről, a Testetlen Információról.
"A VR által könnyebben megérthetjük a minket körülvevő épületeket, de szükséges-e az épület-környezetet a VR-ben megjeleníteni? A legizgalmasabb, hogy egyáltalán nem ábrázoljuk az épített világot. A tárgyakat az érzékelés és a jelentés határozza meg - ez a különbség az építészet és a virtuális építészet között..." Graham ezúttal két XX. századi alaptrendre, a konstruktivistákra és a de-konstruktivistákra hivatkozik.
Konstrukció, dekonstrukció
Előbbiek az "egész" és az "alkotóelem" kapcsolatát állították vizsgálódásaik, kísérleteik fókuszpontjába. Konklúzió: az egész mindig az elemek ábrázolása.
Épületeik színtiszta - jelképekkel zsúfolt - koncepciók.
A dekonstrukció az ellentétes út. Egy, már létező komplexumból kiszedett elemek nemlineáris úton történő, más környezetbe helyezése. Mint Burroughs regényei: különös vágások (cut up), fura kollázsok, interdimenzionális hypertextúra.
Az egész széttörik, az alkotórészek önálló életre kelnek, korábbi jelentésüket elveszítik. Kontextus-függő grammatika. A dekonstrukció a lebontás és az újraépítés művészete.
|
Ted Nelson 1960-ban fogant (túl tökéletes, tehát gyakorlatilag megvalósíthatatlan) Xanadu-projektje úgyszintén. Ő definiálta először a hypertext fogalmát is: "Írott vagy képi anyagok olyan komplex összeköttetése, amit papíron nem lehet kényelmesen megalkotni. Összefoglalókat és térképeket tartalmazhat a benne szereplő anyagokról, ezek egymáshoz való viszonyáról; és tartalmazhatja az anyaggal foglalkozó tudósok megjegyzéseit, lábjegyzeteit is." Graham gyakran hivatkozik rá.