- Kultúr
- Életmód
- Mi vidékünk - Bács-Kiskun
- Támogatásból készült
- mi vidékünk
- mi vidékünk - bács-kiskun
- mividekunk-bacskiskun
- borászat
- bor
- kunsági borvidék
- hajós bajai borvidék
Miért kéne hegy a bornak, ha Alföld is van
Ha bor, akkor a legtöbben egyből Tokajra, Egerre vagy Villányra gondolnak, pedig az Alföldön legalább olyan eleven és régre visszanyúló hagyománya van a szőlészetnek. Az adottságok sokszor nehezek, a brand nem annyira ismert, de az alföldi bor igazi must have. Az ország legnagyobb megyéjéhez ráadásul egyből két borvidék tartozik, a Kunsági és a Hajós-bajai borvidék szinte a megye egészét lefedi. Ezután nem volt számunkra meglepő, hogy a településeken szinte mindenhol családról családra szállt a borászat szeretete, az viszont már annál inkább, hogy mennyi bort szállítanak külföldre a magyar borászatok.
A Kunsági borvidék
Magyarország 22 borvidéke közül a Bács-Kiskun és Pest megyéhez tartozó Kunsági borvidék messze a legnagyobb, az ország szőlőterületeinek közel egyharmada található itt. Az Alföld borkészítés tekintetében sokáig hírhedt volt az Aranyháromszög miatt (Kecel-Soltvadkert-Kiskőrös), mivel a rendszerváltás utáni zavaros évtizedben sokan próbáltak meggazdagodni borpancsolásból. A becsületes borászok rengeteget dolgoztak érte, hogy ezt a sötét múltat maga mögött hagyja a vidék, és nem is eredménytelenül: az elmúlt években már előfordult, hogy ez a térség adta "Az év bortermelőjét" (Frittmann János 2007-ben, előtte tizenhat évig nem akadt ilyen, őt követte 2013-ban Gálné Dignisz Éva), illetve több hazai és külföldi díjnyertes bor is kikerült már a kunsági borászatokból.
A borvidékre főként a fehér szőlőfajták jellemzők, vannak ugyan elvétve vörösök is, de ezek jelentős részéből rosé készül. A testesebb vörösökhöz nem megfelelő a borvidék tipikus homoktalaja, de így is készülnek azért kisebb számban vörösborok (pl. Kadarka). Mivel a borvidék területe nagy, így a talajszerkezet sem egységes, a homok mellett találni humuszban gazdag vagy löszvályogos területeket is. Eltér emellett az is, hol mi a meghatátozó szőlőfajtája: az ország legnagyobb szőlőtermelő településén, Soltvadkerten közel 3000 hektár szőlő található, itt az ezerjó a jellegzetes, habár túlzott igényessége miatt kezdi átvenni helyét a cserszegi fűszeres. A népszerűbb fajták elterjedése annak is köszönhető, hogy az Unió által támogatott szőlőkivágással sok család élt, a nagyobb törődést igénylő fajtákat megszabdalták, helyükre pedig igénytelenebb és nagyobb hozamú szőlők kerültek. A hagyományos magyar fajták területe így jelentősen megcsappant az évek során, az arany sárfehér (Izsák jellegzetes fajtája), a kövidinka, a kadarka, illetve az ezerjó is visszaesett - ennek ellenére sok helyi borászat foglalkozik a hazai fajták újbóli népszerűsítésével. Ha már muszáj erről a nagy területrvalamilyen összefoglaló megállapítást tenni, akkor azt mondhatjuk: a Kiskunság a gyümölcsösebb, illatosabb fehér/roséborokat, könnyedebb vörösöket adja az országnak.
A Hajós-Bajai borvidék
A közel 2000 hektáros Hajós-Bajai borvidék egykor az alföldi borvidékhez tartozott, amit 1990-ben három részre bontottak, így született meg a Csongrádi, Kunsági és a Hajós-Vaskúti (később Hajós-Bajai) borvidék. Jó oka volt annak, hogy ezeket a területeket szét kellett választani, mert ez tulajdonképpen a szekszárdi borvidék Duna baloldali nyúlványa, talajban sokkal közelebb áll a Dunántúlhoz. A szőlők itt nem homokon termettek, hanem elsősorban lepelhomokkal fedett agyagtalajon, illetve lösztalajon (ezért sem helyes az alföldi borok kapcsán egységesen homoki bort emlegetni). A másik két régióhoz képest sokkal változatosabb a domborzat, 180 méter magas a legmagasabb pont, ahol a fagyveszély már lényegesen kisebb, ráadásul magyar borvidékek közül itt a legmagasabb napsütéses órák száma. A rendszerváltás előtt itt 8000-10000 hektár szőlő volt, most kicsivel több mint 2000 hektár van. Megmaradt viszont az ország egyik legszebb pincesora, a híres hajósi
A kezdeti folyótéri, ártéri szőlőtermesztés a 15. századra jelentős méreteket öltött, majd a hódoltsági időkben eljutott erre a borvidékre a balkáni eredetű szőlőművelési forma és a kadarka szőlőfajta. A borvidék jelenlegi arculatára a legnagyobb hatással a Baden-Württembergből idetelepített svábok voltak, ők hozták magukkal az ismereteket és a technológiát, a hajósi pincefaluban látható építészeti stílust, amelyre jellemzők a téglával kirakott sarkok, köztük vert falakkal. A hagyományos alföldi fajták mellett a chardonnay, a rajnai rizling, a cserszegi fűszeres, illetve a kékfrankos, a zweigelt, a kékoportó, a cabernet sauvignon és kadarka is jelen van. A borvidék települései Baja, Bátmonostor, Borota, Császártöltés, Csátalja, Csávoly, Dávod, Dusnok, Érsekcsanád, Érsekhalma, Hajós, Nagybaracska, Nemesnádudvar, Rém, Sükösd és Vaskút.
A Frittmann Borászat családi vállalkozás, már az 1700-as években betelepített sváb ősök is bort készítettek, és szőlőt termesztettek. Habár egészen a rendszerváltásig sokan foglalkoztak szőlővel Soltvadkerten, ez szinte az összes családnak csak mellékállás volt, így Frittmann Tamás szüleinek is: apja, Frittmann János 1982 óta foglalkozik teljes állásban a borászattal. A pincészet 1997-ben kft.-vé alakult, rá 8-10 évre a fiatalabb generáció is becsatlakozott az üzletbe, Frittmann Tamás három unokatestvéréből ketten is a borászatnál dolgoznak. Tamás nagyszülei hentesek voltak, szülei élelmiszer technikumban tanultak tovább, és ők is húsboltban dolgoztak, Tamás viszont már 16 évesen elhatározta, hogy szőlész-borász lesz. Mára az újabb generáció becsatlakozása mellett a Frittmann szőlőterülete is megnőtt: 1982-ben tizenvalahány hektárjuk volt, mostanra ez közel 60 hektárnyi, Soltvadkert közelében található területre növekedett.
(Fotó: Bődey János / Index)A borászatra a sokféle bor jellemző, a legnépszerűbbek az Irsai Olivér, a Cserszegi Fűszeres, a Kékfrankos Rosé és a rosé Cuvée. Emellett vannak speciálisabb boraik is, a rosék közül a Néró, fehérek közül a Generosa, a soltvadkerti jellegzetességnek számító Ezerjó, valamint van kétféle gyöngyözőboruk, pezsgőjük, tönköly- és szőlőpálinkájuk is. A legnagyobb mennyiségben készített és legnépszerűbb borukból, az Irsai Olivérből közel 200-250 ezer palackot gyártanak le egy évben, ez teszi ki a forgalom egynegyedét. A borok 90%-a belföldön fogy el, 10%-ukat viszont exportálják Németországba, Szlovákiába, Romániába, Nagy-Britanniába és Lengyelországba, ritkán szállítanak Mongóliába, Új-Zélandra és Japánba is. Sok borukat csak kevés helyen árusítják, a prémium borok jelentős része csak a borászatnál található meg. A borok mellett egyébként bevételük a borászat mellé 2007-ben épült panzióból is jön, amit a jövőben terveik szerint fejlesztenének és nyitni szeretnének a gasztronómia felé is.
(Fotó: Bődey János / Index)Habár elsők között indultak a vidéki minőségi borgyártók között, az alföldi borokkal szembeni előítélet és sokak szkepticizmusa nem rémisztette el őket, szépen lassan egyre ismertebbé váltak. “A 2000-es évek elején a Szegedi Borfesztivál versenyén nyertünk roséval, akkor nagy feltűnést keltett, hogy nyert valaki a Kunsági borvidékről. A következő nagy fordulópont az volt, hogy 2007-ben édesapám megkapta az Év Borásza címet, az is nagyon sokat segített, akkor kezdtünk elfogadottabbakká válni, nagyáruházakba is akkor kerültünk be. A következő fordulópont a Belga volt, amikor megénekelt minket, aztán pedig 2015-ben az Év Pincészete díjat is elnyertük” - ezek voltak Tamás szerint a borászat legfontosabb pontjai a népszerűséghez vezető úton. Úgy látja, azóta a fiatalok körében is valamiért sokkal ismertebbek lettek, mint a többi borászat, de szerinte ez főként a borvidékre is jellemző könnyű, gyümölcsösebb boraik miatt lehet. Na meg a kóstolókra és versenyre látogatások, valamint a marketing miatt, mert szerintük “van az a mondás, hogy a jó bornak nem kell cégér. Na, ez ma már egyáltalán nem igaz”.
(Fotó: Bődey János / Index)A Font Pincészet már hat generáció óta borászkodással foglalkozik, ifj. Font Sándor és testvére képviselik a legfiatalabb vonalat. Apjuk, id. Font Sándor műszaki végzettségű, 1977-ben nászajándékba kapta az első földterületét. 1985-ben a szüleitől kapott még két hektárt, ekkor döntött úgy, hogy egyéni vállalkozóként kezd foglalkozni a borászattal. Az idősebb Font két fia már gyerekkorában elhatározta, hogy beszállnak majd az üzletbe, 4-5 évesen már metszőollót fogtak a kezükbe, mini puttonyokban hordták a szőlőt, Sándor ekkor azt mondta, hogy Gábor majd megcsinálja a bort, ő pedig eladja - és ez így is lett. Sándor kereskedelmet tanult, Gábor pedig borászatot, rengeteg kiállításra és kóstolóra mentek el.
(Fotó: Bődey János / Index)Az adottságok jók voltak, hiszen Soltvadkert hihetetlen gazdag szőlőben, valamint lendületet adott nekik az is, hogy ugyanerről a környékről Frittmannt Az év borászává választották. Aztán valóban változás is jött, szerintük egyrészt azért, mert a válság után az emberek újraértékelték a drágább borok valódi értékét, mára pedig a két literes pillepalackos borok is háttérbe szorultak, a fogyasztók egyre jobban nyitnak a minőségre. Szerintük habár a borkultúra fejlődik már itthon is, a jó ár/érték arányú borok piaca még hiányos, ráadásul egyre nagyobb érvágás a klímaváltozás miatt eltolódó szüret és a munkaerőhiány. Na meg az is probléma a hazai piacon, hogy bármit is hiszünk, szerintük “a hazai borok igazán csak itthon világszínvonalúak”.
(Fotó: Bődey János / Index)A Font Pincészet borainak majdnem 60%-át belföldi kiskereskedelemben, közel 40%-át pedig hazai gasztronómiában árusítják. Elenyésző százalékban szállítanak külföldre, főleg Japánba és Horvátországba, céljuk viszont inkább az, hogy sokkal több bort adjanak el helyben, a borászatnál. Palettájukon sokféle bor szerepel, id. Font Sándor kedvence például a kövidinka, húzófajtájuk az ezerjó, különlegességük pedig a barackos illatú Generosa. Évente kb. 250-300 ezer palackot gyártanak, ennek kétharmada fehérbor, emellett a helyszínen bag-in-boxos kiszerelésű bort és folyóbort is árusítanak (előbbit egyébként egyedül a Borhálónak szállítják).
(Fotó: Bődey János / Index)A Sziegl Pincét egy fiatal pár, Sziegl Balázs és Nagy Petra viszi, 2015 óta főállásban foglalkoznak a borászattal. A történetük úgy kezdődött, hogy Balázs kezdetben nem tudta, mivel foglalkozzon, ezért édesanyja azt mondta, mindegy mit tanul, csak legyen létjogosultsága a város közelében - így jött a borászat, ami első látásra szerelem lett. Petra olyan munkát keresett, aminek köze van a számokhoz, de a pénzüggyel ellentétben van benne valami izgalmas is, egy kis vendéglátással megspékelve. Petra és Balázs egy egyetemre került, ott ismerték meg egymást. 2012-ben Balázs egyik korábbi főnökétől - és barátjától - egy százéves kadarka szőlőparcellát kapott ajándékba, illetve örökölt egy szőlőültetvényt is nagyapjától. Az ültetvénnyel együtt megörökölték a hajósi pincét is, berendezték régi családi bútorokkal és szinte a nulláról belevágtak saját borászatukba. Aztán szép lassan a bevételek és a zsebpénz beforgatásával összeállt a mostani, 8,5 hektárnyi szőlőjük.
(Fotó: Bődey János / Index)A családban tehát a többi borászattal ellentétben itt korábban senki nem foglalkozott borkészítéssel, Balázs nagyapja is csak mustot készített. Ez mondjuk amúgy sem volt egyedi dolog, Petra szerint ugyanis “Itt Hajóson minden nagypapának van egy pincéje”. Ők azonban nemcsak ebben különböznek a többiektől, hanem abban is, hogy a kezdetektől fogva az organikus gazdálkodás hívei voltak: a mai napig mellőzik a segédanyagok használatát (egyedül ként használnak), szivattyúzás helyett vödröznek, teljesen természetes borkészítésre törekednek, több veszteséggel, de jobb minőséggel. A Sziegl másik célja hosszútávon a visszaszorult magyar szőlőfajták visszahozása volt, így főfajtáik között szerepel a kövidinka (autentikus,de kevésbé népszerű fajta), a már említett kadarka, emellett pedig olaszrizlinget és kékfrankost is készítenek.
(Fotó: Bődey János / Index)Fajtánként évente 500-600 üveg bort gyártanak le, a kadarkából csak 200-250-et, piac tekintetében pedig termelnek szinte mindenhova: a borok 10-15%-a külföldre kerül éttermekbe vagy borbárokba, 30-35%-a helyben, Hajóson fogy el. A palackok jelentős része belföldi gasztronómiába kerül, Szeged, Tata és Budapest mellett több Michelin-csillagos étteremben is megtalálhatók. Következő céljuknak azt tartják, hogy főként a Michelin-csillagos helyeiket meg tudják tartani, illetve hogy a natúr-organikus vonalat még jobban erősítsék.
(Fotó: Bődey János / Index)(Borítókép: Bődey János / Index)