Pál
-5 °C
0 °C
Index - In English In English Eng

Idén karácsonyra kevesebb bejglit, de több vegán ételt és ajándékot viszünk haza

2019.12.07. 10:24

A Tesco kutatása szerint az elmúlt 30 év alatt sok minden változott az ünnepi menüben és a fogyasztói szokásokban, de a tradíciókhoz még mindig ragaszkodunk.

A kutatás azt vizsgálta, hogy a rendszerváltás óta hogyan változott a karácsonyunk: ehhez a 30 évvel ezelőtti és a mai, téli ünnepekhez köthető hazai fogyasztói szokásokat vetették össze. Ebből kiderült többek között az, hogy

  • a trendek és tradíciók változnak, de alapvetően hagyományőrzők vagyunk karácsonykor;
  • a lakosság kétharmada még ma is együtt díszíti a fát a családdal, bár ez kevesebb, mint a 30 évvel ezelőtti 77%;
  • 17%-kal többen gyújtunk adventi gyertyát, mint 1989 decemberében;
  • A dekoráció egyre fontosabb részévé vált az ünnepnek, ma már 70% fölött van a lakást kidíszítők száma;
  • csupán az emberek 3,8 százaléka nem vesz ajándékot, a kirakatok pedig egyre kevésbé befolyásolják a döntéseinket.

Ezek ellenére viszont a lakosság egyharmada véli úgy, hogy kevésbé éli meg intenzíven a karácsonyi ünnepeket, mint 30 éve. Változott az is, hogy az ünnepi időszakot egyre stresszesebbnek tartjuk, többek között a Black Friday miatt, az ünnepi étkezések miatti hízástól pedig már a magyarok közel fele tart. Étkezéssel kapcsolatban változott a 30 évvel ezelőtti állapothoz képest az is, hogy

 A klasszikus halászlé és bejgli mellett a vegetáriánus és vegán ételek is felkerültek a menüre.

A karácsonyfáinkkal kapcsolatosan Dr. Neulinger Ágnes, a Budapesti Corvinus Egyetem Marketing és Média Intézetének tanszékvezető egyetemi docense azt mondta:

Az állandóság és a változás egyszerre jellemzi az ünnepet. Egyrészt látszik az eredményekből, hogy a karácsonyfa szinte kötelező kelléke a karácsonyi rítusnak, ugyanakkor amíg korábban szinte mindenki valódi karácsonyfát állított (86,9 százalék), addig ma egyre többen választják az alternatív megoldásokat, és csak majd minden második család tart ki a valódi fa díszítése mellett (53,4 százalék).

A kutatás azt is megvizsgálta, mely márkák jutnak elsőként a magyar vásárlók eszébe: a dobogós helyeken a Milka, a Coca Cola és a Rama végzett, őket követte a Lego, illetve a szaloncukrokat, elektronikai eszközöket, sütési hozzávalókat és tusfürdőket/parfümöket gyártó márkák.

Klímaváltozás, környezettudatosság, fenntartható jövő.
Ezek nem csak trendi hívószavak, hanem a közös valóság, amiben mindannyian élünk. A Zöld Indexen mi is kiemelt figyelemmel foglalkozunk ezekkel a témákkal. Ha te is fontosnak tartod, hogy azoknak is élhető bolygójuk legyen, akik ma születnek, csatlakozz hozzánk a Zöld Indexen.