A melltartó a koronavírus nagy vesztese lehet

GettyImages-1058390410
2020.05.02. 17:25 Módosítva: 2020.05.02. 20:34

Ez olyasfajta boldogság, amit nem ismertem korábban

– a Miami Herald cikkében megkérdezett amerikai nők egyike így fogalmazott, amikor arról beszélt, hogy a hetek óta tartó, és talán lassan véget érő karantén idején egyáltalán nem visel melltartót. „Az egyetlen jó dolog a világjárvány alatt, hogy otthonról dolgozhatunk megszabadulva a merevítős, túl szoros, kipárnázott melltartóktól” – mondta egy másik nő.

  • Megváltoztathatja a karantén a nők melltartóviselési szokásait?
  • Hogyan fonódott össze a melltartó története a nők társadalmi szerepének változásával?
  • Mit nem szeret az Y generáció a melltartóban?

A karantén, a sokaknak kötelezővé tett home office és a távoktatás rengeteg változást hozott a mindennapjainkban. Vannak, akik unatkoztak és egyedül érezték magukat, míg mások minden eddiginél túlterheltebbek lettek, és alig várták, hogy öt percre egyedül lehessenek. Az viszont közös volt, hogy a tartós otthonlét mindenkit a kényelmesebb, egyszerűbb öltözködés, a praktikus, otthon is kivitelezhető szépségápolási megoldások és a korábban elengedhetetlennek tartott szokások megkérdőjelezése felé terelt.

A melltartó, amit a nők nagy része korábban is azzal a lendülettel dobott le magáról, ahogy hazaért, az egyik nagy vesztese lehet a mostani életmódváltozásnak. A világ egyik legismertebb divatlapja, a Harper's Bazaar már fel is tette a kérdéstFogunk még valaha melltartót hordani?” A Huffington Post cikke még ennél is messzebbre megy, amikor azt javasolja a nőknek, a melltartókat hagyják a karantén után is a fiókokban, ahová valók.

Az egészséges életmóddal foglalkozó Shape orvosszakértőkkel járta körül a melltartó mellőzésének lehetséges következményeit, majd arra jutott, hogy ebben a példa nélküli és bizarr világban”, amiben jelenleg élünk, sokkal fontosabb, hogy kényelmesen érezzük magunkat, mint bármikor korábban. Ha ez a komfortérzet melltartó nélkül valósul meg, akkor ne hordjuk, a melleknek az égvilágon semmi bajuk nem lesz tőle. Érthető, hogy a nők a karanténban elhagyták a melltartóviselést, végül is kinek hiányzik, hogy merevítők vágjanak a bőrébe, amikor éppen egy világjárvány okozta kihívásokkal küzd, nem beszélve a gyerekei távoktatásáról és a pizsamában bonyolított munkahelyi hívásokról?” – teszi fel a kérdést a New York Post is.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

*current mood*

Becca M - MICHIGAN MOM (@the.mitten.momma) által megosztott bejegyzés,

Az egyik legnagyobb brit bulvárlap, a Daily Mail viszont már megkongatta a vészharangokat, szerintük lógó mellekkel fognak kisétálni a karanténból az otthon melltartó nélkül parádézó nők. (A cikkben megszólaló szakértők egy része fehérneműket gyártó cégeknek dolgozik, ami némileg befolyásolhatta a véleményüket.) Valójában a mellek tartását a genetika, a testsúly, a hízás és a fogyás, a mellek mérete, a terhesség és a szoptatás sokkal inkább befolyásolja, mint a melltartó viselése vagy hanyagolása.

Nem csak egy ruhadarab

Igaz, a melltartó soha nem csak egy ruhadarab volt, a története összekapcsolódott a nők társadalmi szerepének változásaival. Az elődjének tekinthető fűző, ami a melltartónál lényegesen kényelmetlenebb és egyértelműen egészségtelen viselet volt, sem valamilyen divattrendnek, hanem a nők munkába állásának köszönhette a vesztét. Egyszerűen túl kényelmetlen volt, nem lehetett benne dolgozni, rendesen mozogni és szabadon levegőt venni sem. Ráadásul egyre több orvos (köztük az első magyar orvosnő, Hugonnai Vilma) jelezte, hogy mennyire káros a viselet. Majd az első világháborúban kapott még egy végső csapást: a hadiiparnak nagy szüksége lett fémre, így azt nem pazarolták többet a fehérneműkre. Ezután kezdődhetett a melltartó diadalútja, melynek alapvető szerepét a nők öltözködésében csak a hatvanas-hetvenes években kérdőjelezték meg.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

@mermaid_livin | in our OG crop #NOBRACLUB

The Original NO BRA CLUB * (@thenobraclub) által megosztott bejegyzés,

De a közhiedelemmel ellentétben a feministák nem égettek melltartókat. Az 1968-as Miss America döntője előtt, a szépségverseny elleni tiltakozás során a nők tárgyiasítását szimbolizáló dolgokat, melltartókat, sminkcuccokat, fűzőket, magas sarkú cipőket, Playboy magazinokat dobáltak egy kukába, majd fel akarták gyújtani, de erre nem kaptak engedélyt. A New York Post korabeli cikke a tiltakozást ahhoz hasonlította, amikor a vietnámi háborúba behívott férfiak elégették a behívójukat. Innen terjedt el a melltartóégetés legendája, és az a közvélekedés is, hogy a feministák a melltartók legnagyobb ellenségei.

Az igazán kényelmetlen melltartók kora a kilencvenes évek elején jött el, ekkor jelentek meg a merevítős, szivacsos, páncélszerű push up fazonok. És körülbelül ekkortól lett Magyarországon is evidencia (szemben a hetvenes-nyolcvanas évek gyakorlatával), hogy melltartót kortól és mellmérettől függetlenül egy felnőtt nőnek hordania illik, ha nyilvános helyre, pláne munkába megy. Ez az, amit az Y-generáció, vagyis a most húszas, harmincas éveikben járó nők egyre inkább megkérdőjeleznek.

Nem a melltartók, csak a kényelmetlen melltartók vége

A karantén valószínűleg nem általában a melltartók, csak a kényelmetlen melltartók végét hozza majd közelebb. Ez a folyamat pedig már a koronavírus-járvány miatti otthon maradás és melltartómentesség előtt elkezdődött. Az Index tavaly ilyenkor közölt riportot arról, hogy bezárja kapuit Dombóvár egyik legnagyobb foglalkoztatója, a francia fehérneműkben utazó Pasha Kft. Az ok a hagyományos, magasabb árfekvésű fehérneműk visszaszorulása a piacon. A fiatalabb nők ugyanis az olcsóbb, kényelmesebb darabokat kezdték keresni: a csipkés, merevítős, push up fazonok helyett a merevítő nélküli, varrásmentes, elasztikus anyagból készült melltartókat.

Az egyik ilyen, kényelmesebb melltartókat forgalmazó márka Budapesten is futó tavalyi kampányában napokon keresztül olyan plakátokat láthattunk a metróban, amelyeken a hagyományos melltartók okozta sérüléseket, benyomódásokat, bevágásokat láthattuk női testeken. Aztán megjelentek a cég termékeit ábrázoló képek azt sugallva, hogy mostantól ezeknek a kényelmetlenségeknek vége.

Az új trendet jelzi az egyik leghíresebb fehérneműmárka, a Victoria's Secret évek óta tartó kínlódása is. A Victoria's Secret főleg merevítős, csipkés, szexis, push up fazonokban utazott, de az eladásaik csökkentek. Nemcsak a termékeik, hanem a marketing tekintetében sem értették meg az idők szavát, és sokáig ragaszkodtak a tökéletes külsejű modellekhez, és a világ legszebbnek mondott modelljeit felvonultató nagy fehérneműshow-jukhoz. Más fehérneműcégek hamarabb kapcsoltak, és áttértek a pozitív testképpel, átlagosabb női testekkel való reklámozásra.

A Victoria's Secret végül tavaly jelentette be, hogy befejezik 1995 óta futó divatbemutató-sorozatukat. A nézettség csökkenése mellett azért is, mert egyre több kritika érte a műsort, miszerint szexista, elavult, és hiányzik belőle a sokszínűség. A vállalat pénzügyi igazgatója azt is mondta egy befektetői fórumon, hogy megpróbálják újrapozicionálni a márkát, és a vásárlókkal való kommunikáció új módjait megtalálni. Erre egyre nagyobb szükségük lesz: a New York Post beszámolója szerint a járvány és a home office kezdete óta 40 százalékkal nőttek az előző év azonos időszakához képest a merevítő nélküli, kényelmesebb melltartók eladásai.

(Borítókép: Victoria' Secret fehérneműs kirakat San Franciscóban. Fotó: Robert Alexander / Getty Images Hungary)