Nincs többé Telitalálat!

2006.06.06. 13:55
A neonszocializmus egyik utolsó darabját is leszerelték, nem villog ezentúl a Telitalálat! az Oktogon felett. A közel félévszázados neonreklám volt szinte az utolsó amit még érdemes lett volt megmenteni, hiszen az utóbbi években eltűntek a szocialista óriáshirdetések, amelyek több évtizeden át meghatározták a városképet. A Vegyen Készruhát! feliratot a műemlékké nyilvánítás menthetné már csak meg, a többi régi fényreklámot pedig legfeljebb múzeumban mutogatnák.

A kultikus, költőket, színpadi írókat és részeg helybelieket is időről időre megihlető főz, süt, fűt neon tavaly nyári pusztulása után egy újabb régi, a városképet évtizedek óta meghatározó neon tűnt el Budapestről. Az Oktogon felett villogó Telitalálat" közel ötven éve hirdette már a totót, a lottót, meg úgy általában a szerencsejátékot. Az óriási neontáblát még az 56-os forradalom előtt szerelték fel, ennek ellenére viszonylag jó állapotban volt, a neonokat működtető transzformátorokat például pár éve cserélték ki utoljára.

Nem érte meg

A neonpiac
Három nagy és öt-hat kisebb cég osztozik jelenleg a budapesti neonreklámok piacán, ezek közül a DEFI Reklámnak közel negyvenszázalékos piaci részesedése van. A DEFI International és a Multireklám közös tulajdonában lévő fényreklám-vállalat több mint tíz országban van jelen, és a közép-európai régió minden államában piacvezetőnek számít. A DEFI Reklámot - amely harminc neonhirdetést tart fent, és ebből becslések szerint 2004-ben körülbelül 250 millió forintos éves árbevétele származott - a JCDecaux követi huszonöt neonreklámmal és 200 millió forintos árbevétellel. A piac harmadik legerősebb szereplője pedig a Klasszis, amely 15 nagyméretű neonhirdetést tart fent, és ezzel körülbelül százhúszmilliós éves forgalmat könyvelhet el.

A koncentrikus körök közepén labdafejű kabalafigurát villogtató neont a kapitalizmus döntötte le: egyszerűen olyan magasra emelték a reklámhely bérleti díját, hogy a hirdetés fenntartását a Szerencsejáték Rt. már nem találta "költséghatékonynak".

"Közel ötven éve ott volt az Oktogon felett ez a neontábla, és valószínűleg már negyvennyolc éve elvesztette a reklámértékét, hiszen annyira a városkép része lett, hogy szinte észre sem vettük" - mondta el kérdésünkre Dr. Radó György, a Szerencsejáték Zrt. kommunikációs igazgatója, aki szerint ráadásul a neon már évtizedek óta el is avult: a hirdetés közepén látható "toto-lottó"-felírat még abból az időből származik, amikor a toto volt a legnépszerűbb szerencsejáték.

A Szerencsejáték Zrt. Ennek ellenére éveken át karbantartotta a hirdetést, fizettek is valamennyi pénzt a reklámhelyért a ház lakóközösségének, de most a tető reklámhelyeit megszerezte a budapesti fényreklámokat üzemeltető Defi Reklám, és piaci árat kért volna a Telitalálat! fenntartásáért. Az eddigi ár közel tízszeresét, amivel a neon havi fenntartási költsége jóval egymillió forint felé kúszott volna.

A Szerencsejáték Zrt. így inkább leszerelte a hirdetést, de a fénycsöveket legalább nem törték darabokra, mint ahogy az a Gázművek Deák téri fényreklámjával történt. A Telitalálat! a cég telephelyén várja, hogy kiállítsák egy, a szerencsejáték hazai történetét bemutató kiállításon, vagy egy majdan létesülő neonmúzeumban.

Megmentenék, ha még lenne

Egy neonmúzeum felállítást egyébként már évek óta tervezik a neonmentők, akik csoportba verődve szabadidejükben régi fényreklámokat katalogizálnak, fényképeznek, tárolnak és rendszereznek.


Volt, nincs - galéria

"A Szerencsejáték Zrt. konzultált velünk a Telitalálat! eltávolítása előtt, de sajnos arra nem volt lehetőség, hogy a hirdetés az eredeti helyén maradjon" - nyilatkozta Forgács Simon, a neonmentők egyik vezetője, aki hangsúlyozta, hogy a cég segített a hirdetés mellett villogó, mára már gazdátlanná vált Skála-emblémák leszerelésében.

Forgács bízik abban, hogy nemsokára megalakulhat a régi idők neonjait bemutató múzeum, addig is az Elektrotechnikai Múzeum támogatásával gyűjtik a neonokat, és várják, hogy hátha egy cég vagy gazdag magánszemély lát némi fantáziát a fényreklámok megmentésében

A neonmentés pedig lassan be is fejeződik, hiszen a Telitalálat! leszerelésével szinte teljesen eltűntek a neonszocializmus emlékei. A Déli pályaudvar mellett még áll a Fővárosi Közterület Fenntartó Vállalat óriáshirdetése, de azt olyan jól karbantartják, hogy nemrégiben még egy neon Z-betűt is odabiggyesztettek az Rt. elé. Annál rosszabbul néz ki a szocializmus abszurditásának emlékműveként is jól hasznosítható Vegyen készruhát! hirdetés, ami már csak rozsdásodó váz, és legfeljebb az ipari műemlékké nyilvánítás menthetné meg.

Neonszocializmus
A harmincas évek nagy fellendülése után a világító hirdetések második aranykora a hetvenes években volt, ami a neonosítás jegyében telt Budapesten. A városvezetés és a párt az 1970-es pártkongresszus után úgy gondolta, hogy a turisták által látogatott helyeknek úgy adhatnak világvárosi hangulatot, ha villódzó reklámokkal szórják tele a háztetőket, de mivel a hazai reklámipar akkoriban nem éppen a piaci mechanizmusok szerint működött, sok ma már értelmezhetetlen, furcsa és nevetséges neonreklám születetett, elég ha csak a "Vegyen készruhát!" szlogenre gondolunk. Az állami vállalatok éves reklámbüdzséjüknek jelentős részét ilyen, hirdetési szempontból értéktelen reklámokra költötték, amik azután a városkép részévé váltak. Tovább>>