Mindenki vasútbuzi, csak a többség kinövi

2008.10.09. 12:14
A játékvonat egy sokat látott gyűjtő szerint tényleg olyan, mint a női mell: gyerekeknek készült, de mindig a felnőttek játszanak vele. A rákoskeresztúri vasútmodell-kiállításon a kölykök 20 perc után megunták a vonatokat, az apukák viszont órákig fotózták a százezer forintos mozdonyokat. A miniatűr világában a GySEV Leninvárosig közlekedik, a félcentis melósoknak meg kis Toí-Toi vécéje is van.

A rákoskeresztúri művelődési házban harmadszorra megrendezett vasútmodell-kiállításon a szervezők megsúgták, hogy ők mind a vasútmodellezők belső, titkos kasztjához, a villamosgyűjtőkhöz tartoznak. Tizenegy fős egyesületük neve 1-es Villamos Klub, a tagok között akad mérnök, kertész, de református lelkész és BKV-dolgozó is.

A felnőtteknek jobban bejön - Klikk a többi képre!

"Mindenki vasút őrültként kezdi gyerekkorában, csak valakinél ez kitart felnőttkorig is - mondja a klub vezetője, Kovács László - Klubtagjaink jobban szeretik a villamosmodelleket a vonatoknál. De közös bennünk az is, hogy ha már van egy nagy gyűjteményünk, meg akarjuk mutatni másoknak. A lakásban ritkán jut külön szoba a modelleknek, a terepasztalaink csak összecsukva, élére állítva férnek el, ezért mindenki nagyon várja ezeket a találkozókat. Ilyenkor nem számít, hogy a helyszín Rákoskeresztúr, Buda, vagy Szeged."

A magyar gyűjtő szerelmes a MÁV-ba

Mennyire költséges hobbi ez? - tesszük fel a kínzó kérdést, amire az egyik klubtag, Ferenc Tamás azonnal rávágja: "Mindig annyira, amennyi a fizetésem." Ő egyébként civilben BKV-dolgozó, egy 80 éves, szürke tehervillamost vezet, amiknek nagy, fehér X van az oldalán. "60 modellem van, és 6 méternyi terepasztalom - meséli - meg egy kisebb, azon vannak a kedvenc villamosaim. Panelházban élek, az nem alkalmas a vasútmodellezésre. Azért sűrűn előszedek mindent, kipróbálom, javítgatom a járműveket, főleg az ilyen kiállítások előtt. Modellfestéssel is sűrűn megkeresnek."

A modellek méretaránya

H0: Az egyik legelterjedtebb méretarány (1:87). Rengeteg modell és kiegészítő kapható hozzá, köztük sok magyar gyármány is. A modellek hossza néha 1:87 helyett 1:100 arányú.

TT: Az egykori NDK-ban volt népszerű, az 1:120 arányú modelleket a Berliner TT Bahn gyártotta. Ma már számos más cég gyárt ilyet. (forrás: Wikipédia)

Tamástól megtudjuk azt is, hogy a hazai gyűjtők szerelmesek a MÁV-modellekbe, de nincs nagy választék jó minőségű, magyar típusokból. Egy lekicsinyített MÁV-vagon 3-4000 forint. A Piko és a Roco (tradicionális vasútmodell-márkák) szintén gyártanak magyar kocsikat, de azok 9000 forintnál kezdődnek. "Ezek gyönyörűen ki vannak dolgozva - mondja Tamás - csak az a baj, hogy az átlegkeresetből élők ritkán tudnak egyszerre megvenni egy mozdonyt négy kocsival, ami azért a minimum a modellezőknél."

Kapható mozdony 100.000 forintért (és jóval többért) is, de ilyet a kiállításon csak vitrinben lehetett látni. "Ezeket a drága, limitált szériákat nem gyűjtöm. Azt veszem, amit a tömeg, és felrakom a terepasztalra, fusson, amennyit kibír - mondja Tamás, de rögtön hozzáteszi, hogy ez csak a vonatokra igaz. Fanatikus villamosgyűjtőként akár Bécsbe is kimegy új modellért.

"Kipróbálom, javítgatom" - még több kép a Galériában!

Gyorstalpaló terepasztal-építés

Tamás terepasztala három éve készül, de szerinte soha sem lesz kész. "Moduláris rendszerű, mindig tudok hozzáépíteni valamit, ha van elég pénzem, időm és kedvem" - meséli. A házak darabokban kaphatók, a tetőt meg a kerítést nekünk kell ráragasztani. A hegyek belső váza fából van. A hegyoldal már lehet papír, vagy purhab. Műfüvet, műhomokot meg a szalmabálát külön kell venni. Tamás olcsó megoldást ajánl a sínek közötti kavicsokhoz: "Mákkal szoktam helyettesíteni, de érdemes előtte bedobni a mikróba, különben kicsírázik a terepasztal."

A kiállított terepasztalokon rengeteg vonat fut, de az egyik kissrác az otthonról hozott Thomas gőzmozdonyát is felteszi a nagy pályára. Az ilyesmi elég ritka, azonnal megrohamozzák a gyűjtők. "Nem lenne jó, ha leejtené - aggódik Tamás - én biztosan összetörnék lelkileg. A legutóbbi kiállításon is eltörtem egy dízelmozdonyomat. Túl nagy sebességgel kanyarodott, és lerepült a sínről."

Félcentis strandolók és melósok

Kiderült az is, hogy a gyerekek után a barátnők a hardcore vasútmodellező legveszélyesebb ellenségei: "Volt olyan lány, aki bizonygatta, hogy nem ejti el, csak hagy nézze meg az egyik villamosomat, és közben már le is törte a tükröt. Gyerek kezébe inkább tehervonatot adok, és nem egy emeletes személykocsit. Ezeknél nem kapok sírógörcsöt, ha leejti, mert vagy könnyen beszerezhető darab, vagy eleve kibírja az esést."

Amíg a kiállításra érkezett vasútbuzik lelkesen fotózzák a vitrinben kiállított, százezer forintos mozdonyokat, mi a Leninváros feliratú makett-állomáson, meg vasúti híd mellett strandoló figurákon röhögünk. És hogy a sínek között álló, félcentis melósoknak még miniatűr Toi-Toi vécéje is van. Tamás szerint vannak ennél őrültebb terepasztal-elemek is: "Az egyik kiállításon láttam egy félig leégett makett házat, még műfüst is jött belőle. Az egyik oldalon dolgoztak a tűzoltók, a túloldalon meg egy pár az első emeleti ablakban szexelt."

Villamosok papírból

Az 1-es Villamos Klub rangidőse, Zakar Ödön református lelkipásztor 70 évesen is papírból készíti a villamosmodelljeit. "Hajdúszoboszlón nevelkedtem a nagyszüleimnél, akik vasutasok voltak, de a nyarat mindig Pesten töltöttem. Édesanyám reggel elment a híradástechnikai gyárba, én meg egész nap villamosoztam. Ezek a régi járművek már sajnos eltűntek Pest utcáiról, de az én terepasztalomon megmaradtak."

Zakar Ödön 6-os villamosa régi naptárakból készült, mert az strapabíróbb, mint a műszaki rajzlap. 30 évvel ezelőtt még csak síkmodelleket gyártott: "Megrajzoltam az egyik oldalát, kivágtam, hajtogattam talpat hozzá, és cérnával húztam őket." A terepasztal épületei is papírból készültek, de szétszedhetőek, hogy könnyebb legyen szállítani: a templomtorony pont belefér a templomba. Megtudtuk azt is, hogy egy papír villamoskocsi elvileg 3-4 nap alatt készül el, gyakorlatilag sohasem: "Mindig van valami munka a modellekkel. Utólag felnyitható ajtókat szerelek rá, vagy masszívabb lépcsőket. 22 papírvillamosom van, de még 10 másik típust szeretnék. De csak 1958 előttieket, nosztalgiából. Ganz csuklós, Tátra és Combino nem lesz"