CímlaponA rovat híreiA rovat cikkei |
Személyes kultusz - A Moszkva térMoszkva tér. r.: Török Ferenc2001. 02. 05., 16:51 | Frissítve: 2001. október 06., szombat 18:44
A nosztalgia eddig csak a nyugdíjasok kiváltsága volt, mostantól azonban a fiatalabbak is hódolhatnak ennek az édes-keserű szokásnak, ha megnézik a Moszkva tér című filmet, ami szinte tökéletes pontossággal adja vissza a rendszerváltozás korszakának hangulatát. A 89-ben érettségiző osztály kalandjai azonban nemcsak a múltba merengést segítik elő nagy hatásfokkal, hanem egy generáció életérzésének eszenciájaként a filmet is a kultuszgyanús művek sorába emelik.
A csalamádés hamburger, az egyforintos fagylalt, és a megmaradásukért küzdő önkiszolgáló éttermek időszaka tűnik fel ebben a filmben, persze szó esik még a puha forradalomról: a lánchídi csatáról és Nagy Imre újratemetéséről is, de mindezen történelmi jelentőségű események csak a szombat esti bulik bekapcsolva felejtett tévékészülékeiből mérgezik a történet poéndús levegőjét.
A Moszkva tér egyik nagy érdeme a korhűség, hiszen minden ruhadarab, használati tárgy, vagy helyszín hűen tükrözi a rendszerváltás mára már nevetséges nyugatutánzó balkániságát. Igaz, hogy a film közepén átsuhan a vásznon egy Suzuki Swift, de ez is csak a mániákusan rosszindulatú kritikusoknak, vagy az ambiciózus Suzuki kereskedőknek tűnhet fel. Mégis a párbeszédek emelik ezt a filmet igazán értékes alkotássá, mivel szinte minden mondat egyszerre hiteles és erőlködés nélkül jópofa, így sok párbeszéd, poén könnyen szállóigévé válhat. A film női főszereplője, Pápai Erzsi elmondta, hogy a dialógusok nagy része improvizáció, de a szövegkönyv hiánya csak életszerűbbé, kiszámíthatatlanabbá teszi a filmet. Garas Dániel operatőr ugyan sokat panaszkodott a rossz technikai körülmények miatt, de a remegő kézikamera véleményem szerint csak mozgalmasabbá teszi a jeleneteket. Igaz, hogy a külföldön felvett részek képi világában meglátszik a felszerelés és a stáb hiánya, de egy ilyen alacsony költségvetésű filmnél ez még a nézők számára is elfogadható kompromisszum. A rendező, Török Ferenc szerint filmje csak egy érdekes történet, semmi más. Szerencsére az igazi kultuszfilmeket nem a kishitű rendezők csinálják. Hanem a közönség. |
|