Hollywood bevételi rekordot döntött

Cinematrix
2004.03.24. 15:18
Egy év alatt tizenöt százalékkal nőtt a filmek költsége, 2003-ban nemzetközileg mégis bevételi rekordot döntött Hollywood - számolt be kedden Jack Valenti, az Amerikai Mozgóképszövetség (MPAA) elnöke az amerikai filmipipar helyzetéről Las Vegasban a filmipar legnagyobb éves összejövetelén, a ShoWesten.

Valenti beszédéből kiderült, hogy az MPAA-ba tömörülő legnagyobb hollywoodi stúdiók gyártásra csupán kilenc százalékkal, hatvanhárommillió dollárral voltak kénytelenek többet fordítani, a marketingköltségeik viszont huszonnyolc százalékkal nőttek 2002-höz képest, így egy-egy film reklámozására átlagosan harminckilencmillió dollárt költöttek 2003-ban. A forgalmazási költségek szintén magasabbra szöktek, így a filmenkénti összköltség százkétmillió dollár.

A filmköltségek az elmúlt években meredeken nőttek (2001-ben még csak átlagosan hetvennyolcmillió dollárba kerültek a hollywoodi produkciók), mivel a stúdiók marketingszempontból egyre nagyobb jelentőséget tulajdonítanak a nyitóhétvégéknek. Valenti szerint a további emelkedésnek csakis költségvetési fegyelemmel lehet gátat szabni.

Az USA-ban 2003-ban másfélmilliárd mozijegy eladásából kilenc és félmilliárd dollár folyt be, azaz négy százalékkal kevesebb, mint a rekordévnek számító 2002-ben. Ehhez jönnek a nemzetközi bevételek, amelyek viszont a korábbi rekordot megdöntve tizenegymilliárd dollárt tettek ki.