Avantgárd motívumokkal kínoztak a spanyol polgárháborúban

2009.05.26. 14:45 Módosítva: 2009.05.26. 14:58
Pedro G. Romero 10 év óta gyűjti azokat a tárgyakat, amelyek Spanyolországban 1845 és 1945 között a vallásellenességet fejezték ki. Most a Velencei biennálén is kiállít.

A spanyol polgárháború alatt, 1938-ban a barcelonai Vallmajor utcai katolikus templomban a kommunisták felállítottak egy pszichológiai kínzásra szánt cellát, hogy idezárják ellenfeleiket, a trockistákat és az anarchistákat.

Vallásellenesség, tárgyrombolás

A cella egy két méter magas, másfél méter széles és két méter hosszú helyiség volt. Padlózata különböző magasságokban kiálló téglákból állt, hogy nehezítsék a foglyok járkálását. A helyiségben lévő két bútor felülete 20 fokos szögben lejtett, hogy ne lehessen rajtuk rendesen pihenni. A falak olyan mértani motívumokkal voltak kifestve, amelyek a két világháború közötti európai avantgárd művészek, Kandinszkij és Mondrian műveire emlékeztettek.

A cella eredetijét egy Alphonse Laurencic nevű francia festő tervezte, reprodukciója azonban jelenleg a Burgos közelében lévő Silos bencés kolostorában tekinthető meg szeptember 17-ig - írta az El País című spanyol lap.

A morbid helyiség Pedro G. Romero művész Archivo F.X. című kiállítássorozatának része. Romero 10 év óta gyűjti azokat a tárgyakat, amelyek Spanyolországban 1845 és 1945 között a vallásellenességet fejezték ki. A kiállításon láthatók például a manlleui szövetkezeti betegsegélyző pénztárnak azok a pénzérméi, amelyeket a polgárháború idején az anarchista kommunális bizottság hozott forgalomba, miután minden egyes darabjáról letörölték az uralmuk előtt veretett fizető eszközökről a "katolikus" szót.

Ott van az csonk is, amellyel Santiago Matamoro (Mórölő Szent Jakab) lovának lábánál fekvő muzulmánt helyettesítették. Szent Jakab szobrát azonban a helyi püspöki hivatal és a püspöki konferencia nem engedte a kiállításon szerepelni.

Romero fontosnak tartotta elmondani, hogy nem azért foglalkozik a képrombolást illusztráló tárgyak gyűjtésével, mert maga is képromboló, csak érdekli a téma, mivel úgy gondolja, hogy a képrombolók a nekik nem tetsző szimbólumok rombolásával maguk is fetisisták voltak, hisz közvetve, tettükkel elismerték azoknak mágikus erejét.

Az Archivo F.X. újabb szerzeményei láthatók lesznek júniusban a velencei Biennálé katalán pavilonjában.