Vilhelmina
5 °C
18 °C
Index - In English In English Eng

Eszenyi két kézzel újítja a Vígszínházat

2009.10.27. 14:48 Módosítva: 2009.10.27. 17:40
Van egy fekete katonatiszt, aki a szerelem, a nő és egy város ura, de féltékeny lesz, és borul minden. Shakespeare sok mindenről szóló Othellóját a Vígszínházban leegyszerűsítették egy pörgős romantikus film szintjére.

Az Othello nagyon jó választás Eszenyi Enikőtől, aki a Vígszínház megújításán dolgozik két kezével. Militarista romantikában macsó férfiak húzzák egymást a karrier reményében, míg egyikük meg nem őrül annyira, amennyire csak férfi képes féltékenységből.

Eszenyi Enikő egy személyben rendez és igazgat most, látni a törekvéseit: újat hozni a Vígszínház alapvetően szórakoztatás-központú repertoárjába, megmutatni az 1200 nézőnek, hogy lehet bátrabb, progesszívebb előadásokon is kulturáltan szórakozni. A progresszióról később, mert az október 15-i főpróbán előbb interjúztunk a rendezővel és Fekete Ernővel (ezt a videón láthatják), végül beültünk megnézni az előadást.

A koncepcióról

A velencei mór shakespeare-i története annyira klasszikus, hogy még a paranoiás féltékenységet is erről nevezték el Othello-szindrómának. Ha találnak két remek színészt, olyan sok mindent már nem kell kitalálni a darabon. Filmen olyan párosok játszották, mint Kenneth Branagh és Laurence Fishburne, színházban meg minden nagy, Sztanyiszlavszkijtól kezdve. A Vígszínházban a megszűnt Krétakörből Othellónak állt Nagy Zsolt és a Katona József Színházból Fekete Ernő került a főszerepekbe, furán is mutatnak Reviczky Gábor és Tahi Tóth László mellett. Mivel vegyes volt a színészgárda, Eszenyi elvitte három napra őket közös gyakorlatozásra, ismerkedésre, falakon ugráltak át a csapatépítős tréningen.

Eszenyinek koncepciója is volt: háborús világban élünk, így lett a helyszín modern militarista látszat-banánköztársaság, ami egyáltalán nem nagy eltérés az eredeti szövegtől, csak más a kosztüm, így az elsőre előremutatónak és bátornak látszó ötlet utólag nem tűnik annak. A rendező Árvai Györggyel készíttetett ipari hangulatú erődöt, pörög, forog, egész meggyőzően beépítik a darabba, mélységében mégsem használják ki a teret, a színészek a színpad elejére jönnek játszani.

A jelenetváltások filmszerűek, ahogy a világítás is, Eszenyi a pörgősebb irányba tolta el az előadást, így nem igazán időzhetünk egy-egy drámaibb résznél, mert a díszlet, a fény vagy színész mindig mozog, nincs nyugalom. Ezek miatt vesznek el a személyes drámák is.

Fehér Othello

Minden Othello örök kérdése, mit lehet kezdeni azzal, hogy egy fekete a világ ura benne, aki szerelemből és féltékenységből végez feleségével, Desdemonával. Most talán én is ezt tenném, mert maníros és hisztérikus Béres Márta játéka. Eszenyi a történetben megjelenő másságról nem mond semmit, csak felkeni, ahogy Nagy Zsoltra a végén a festéket. Az elején óvatosan kiteszi a jelzést, majd a féltékenységre és a szerelemre koncentrál.

Ősszel mutatták be Amerikában is az Othellót (Philip Seymour Hoffman főszereplésével), ahol Obama miatt különösen érdekessé vált. Fekete vezeti a világot, mindenki szereti és tiszteli, de valamitől bekattan. A másság a Vígszínházban nem fontos kérdés, pedig lenne mit elmondani erről, de nem keverednek bele inkább, a darab bánja.

Mit keres itt Nagy Zsolt?

Nagy Zsolt tehetséges, sokszor bizonyított volt krétakörös színész, aki megnyerően tudja használni a nézők közelségét és a tereket. Jó színész. A hatalmas Víg láthatóan nem értelmezhető számára, nem szokta meg, nem érzi az arányait, vagy egyszerűen nem jól instruálták. Pedig jól áll neki a diktátorság, ahogy a második felvonásban a szerelemtől elborult tekintet is. Ha valakit valóban érdekel Nagy Zsolt, nézze meg, mit művel a Szörprájzpartiban két nő között őrlődve.

Othellónknak vannak jó pillanatai, amikor megőrül, de sokszor túlzásokba esik, például az érzelmesnek és drámainak szánt zárójelenetben a hálóban felhúzott Desdemona-tetem mellé ugrik, fejjel lefelé lóg. A katona, aki magát okosnak nem, csak szerelmesnek tartotta, nem férfias, hanem melodramatikus halált halt. A Vígszínház közönsége kacagott.

Ha valaki jó, az a Katonából igazolt Fekete Ernő, aki magabiztosan és visszafogottan okoskodva, cinikusan hozza a szemét Jagót. Fontos szerepet tölt be, rengeteget van a színen, mindent tud, érzelmei nincsenek, csak előre akar haladni. A feleségét alakító Börcsök Enikő kiszámíthatatlan és érdekes.

A Víg nézői közül többen mérgelődve mentek el, egy 50 feletti házaspár a Jászai Mari térig puffogott, szerintük Eszenyi nem is olvasta Shakespeare vonatkozó munkáját.