Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMVéget ért a 700 órás ülő performansz
A The Artist is Present (Jelen a művész) című retrospektív előadás március 14-én vette kezdetét a New York-i Modern Művészetek Múzeumában (MoMA). Marina Abramovic azóta a hét hat napján napi hét órát töltött azzal, hogy a múzeum átriumában ült egy asztalnál, amelynek vele szemben lévő oldalán a látogatók foglalhattak helyet.
A mindig pontosan ugyanúgy öltözködő, hosszú ruhát viselő művészhez hírességek - Björk, Lou Reed, Marisa Tomei és Isabella Rossellini - is leültek. Összesen 1400 múzeumlátogató vett részt a performanszban, volt, aki egy álló napig ott maradt, bár ennek a többi várakozó nem örült.
Abramovic retrospektív kiállításának apropóján ült. A MoMA-ban láthatóak voltak 40 éves karrierjének jelentősebb performanszai videón, a korai, belgrádi munkáktól kezdve a friss alkotásokig. A videókból kiderül, hogy a szerb művésznő a hetvenes években a csendes üldögélésnél hajmeresztőbb performanszokkal kísérletezett. Késsel vágta meg a testét, drogokkal ütötte ki magát, hat órán keresztül mozdulatlanul állt, és akkor sem mozdult, amikor pisztolyt fogtak rá.
A New York Times kritikusa elismeréssel adózott a performansz előtt, a videón vetített munkákat azonban nem tartotta jónak, mondván, a performansz lényege a kiszámíthatatlanság és az átmenetiség, márpedig a felvett anyagokból pont ezek hiányoznak.