Parasztvulvát villantanak az MC-k

2010.09.26. 16:41
A verselést a rapeléssel keverő Slam Poetry nehezen, történelmi nézőpontból indult, majd szórakoztató versenybe fulladt. Egymásnak feszült két, egymástól egyébként eléggé különböző költészeti hagyomány, az amerikai és a magyar. A harmadik Slam Poetry témája a gyökerek volt, az elsőnek Budapest, a másodiknak a szolidaritás. A Műcsarnok és az A38 közös szervezésében megvalósult rendezvényt végül Said nyerte meg.

A slam önkifejezés, rímverseny, ahol az utca, a politika, a társadalom és a kultúra találkozásából keletkezik az előadás, ami egyszerre improvizáció, vers és színház, vagy még inkább egyik sem, mert azért mindenki készül, próbál. Az A38-on a műfaj alapjaival ismerkedik még mindenki, jó dolog nőhet ki belőle.

A cár és a megénekelt mellek

A történelem maga Bob Holman, a legendás New York-i slammer, kultúraszervező és klubalapító, akit a Village Voice csak Poetry Czarnak nevezett.  A szubkultúrából nőtte ki magát, kapott Emmy-díjakat műsoráért, egyetemek díszdoktora, a velencei biennálén is állított ki. A nagy energiával a színpadot betöltő Bob Holman a hatvanas évek beatirodalmából indul ki, inkább sztorizik és performanszba hajlik. Ő bírt saját versének hőse lenni: "He's diving off the front of the stage/ You better bring the house lights up some,/ The audience can't see him./ He's still screaming, / Screaming and dancing." A nyolcvanas években New Yorkból indult a műfaj, aminek sok célja közül az egyik a közvetlenség, a személyesség, és ehhez saját nyelvünk megtalálása.

A hatalmas mosolyú Samantha Thornhill saját történeteihez találta meg a nyelvet. Megverselte gyerekkori kutyatámadását, saját mellét, a férfit, aki legyen olyan, mint egy zsebkendő: finom, hogy az arcáról a könnyet le tudja törölni, illetve kemény, hogy a seggét is bírja. Magyarul: "Végre látom a lányokat:/ mellbimbóik pimaszul kacsingatnak/ emelkednek és puhulnak// lázongóan, hangoskodó folyóként,/ kék kubai homokként." De megírta a meztelencsiga gusztustalanságát is.

Izgalmas világváros keletkezik

Az amerikaiakkal ellentétben a magyarok szétszedik a nyelvet darabjaira. Játszanak a jelentésekkel és az alakokkal (Újonc, Ponza, Tita, Móki), Said ötletes rendőrfikázásának matematikai modellje is van: a prímszámoktól könnyedén jut el a bitekig, onnan a BIT-es rendszámú rendőrautókig, majd levezeti, hogy lehetséges az egy, de egyszerű rendőr, illetve a nulla rendőr. Leírva szar, elmondva isteni. Gondolatfolyamok az összegereblyézett kortárs popkultúrából és társadalomból, mert itt mindenki magát írja. Ez nem rapelés és nem verselés, inkább mindkettő egyszerre, mert a slam lényege, hogy elmossa a határokat. Látszanak a különbségek, hogy mikor a gondolat- és mikor a szövegritmus uralkodik. Miközben leírják, meg is teremtik azt a színes és izgalmas világvárost, amiről még a főpolgármester-jelöltek sem mernek gondolkodni, mert innen alulról, apró nyelvi egységekből darabonként épül fel az egész.

A Slam Poetry egy verseny, ilyen formájában mindenki adott témára ír egy versenyszöveget, a zsűri pontoz, majd jön a helyszínen kitalált témára az improvizálós freestyle, itt a zsűri helyett már a közönség dönt. Ha valaki látta a 8 mérföld című filmet Eminemmel, akkor tudja, kb. mi ez, aki nem, annak itt egy jelenet. Vagyis reméljük, ilyen lesz.

A gyökerek volt az alaptéma, amiből az első, selejtezőszöveget minden fellépőnek meg kellett írnia. A szó jelentésének közepes fesztávja volt, a magyarkodástól a televízión át a prímszámokig terjedt. Verseny volt ez győztessel, Saiddal. A jók között említsük meg: Újonc Petit, Ponzát, Zeeket és az est vicces és jó hangú házigazdáját, Áldozó Krisztiánt, aki például megverselte, mit jelent magyarnak lenni, ami az önmaga túlzásaival lett népszerű: "Lovasíjász styleban volt best of európa/ fight with török's, avar's hundred évek óta/ who őellene ever, ever ellenszegült!/ Don't felejtse Hunyadit, és nándorwhitecastle-t!"

A slamben sok-sok dolog találkozhat, de leginkább a költészet és a mindennapok, így nem fátyolos ködképekhez, hanem politikához, cigányokhoz, zsidókhoz, Fideszhez vagy a tévézéshez nyúltak az előadók. Bárdos Deák Ági a kiégett népdalénekes-robot karakterével adta elő remekül magyar sorsba ágyazott IMF-et és EU-t is érintő szövegét, és talán nem véletlenül tetszett ez a legjobban Bob Holmannak, aki csak a szöveg ritmusát díjazhatta. A Slam Poetry az újságírónak nem a legkedvezőbb hely: mégiscsak hülyén veszi ki magát, ha rímeket írogatok le, így lemaradva három még jobb átkötésről. Az október 23-i forradalom napján feloszló Ludditáktól ezért megkaparintottam a szövegüket, hogy pontosan idézzük a magyar nemzeti hiphop Orbán Viktor-i kiegyezését: "a Fidesz alatt talán még hasznos lesz a parasztvulva is: anyánk székely méhe Nagy Hángerit formáz".

A magyar slamvilág központja Budapest és Veszprém, de beindult már Pécs, Debrecen és Szeged is. Lehet csatalkozni és kipróbálni, hogy ki mit tud.  Minden hónap utolsó szombatján a budapesti Kőlevesben van találkozó.