Szórakozás a kőszállító hajón

2003.04.24. 08:28
Akár időgép bevetésével is, de egy hét múlva megnyílik az ukrán uszályból progresszív kulturális helyszínné alakított hajó, tudta meg tudósítónk egy underground énekesnőtől. A helyszínen bárpultokat hegesztő munkások és high-tech ablakok.
Európához közeledésünk biztos jele egy barátom szerint, hogy a városban sorban nyílnak kávézók, kocsmák és egyéb szórakozóhelyek, aminek köszönhetően az emberek ahelyett, hogy ingatlanjaikba zárkózva szalonnáznának, egymás társaságában véleményt cserélnek.

Tekintse meg galériánkat Klikk a képre!
Egy másik barátom szerint viszont bár Montenegró városaiban is egymást érik a jobbnál jobb teraszok, a kávézás után a vendégek mégis fel-felrándulnak a hegyekbe, hogy Kalasnyikovval vadászgassanak különböző állatokra, amely pedig nem tűnik elfogadott européer gyakorlatnak.

Figyelembe véve továbbá az olasz vadászok által közkedvelt énekesmadár-tömeggyilkosság nevezetű sportot, megállapíthatjuk, hogy európaiság ügyben nem lehetünk biztosak semmiben, és szerencsésebb belekezdeni tulajdonképpeni témánkba, az A38 állóhajó ismertetésébe.

Szórakozás és közlekedés

A közlekedéstörténet iránt kevésbé fogékony olvasók kedvéért előrebocsátjuk, hogy az Artemovszk 38 típusú kőszállító hajó a rajta hamarosan megnyíló szórakozóhely és koncerthelyszín miatt került cikkünk reflektorfényébe.

Az 1968-ban épült uszály a Bahia recordsot is alapító Bognár Attila kezdeményezésére hagyta el ukrajnai állomáshelyét, ahol a csendes enyészet volt az előirányzott ütemterve, és indult el a komáromi hajógyárba, hogy az ügyes munkáskezek "kulturális helyszínné" alakítsák.

A rendhagyó tervet siker koronázta, már az A38 első buliján, a Petőfi Csarnokban hallottam, hogy minden rendben, csak a helyszín nem készült el a nyitásra, de ezt a hajó eredeti, szovjet aurájának megőrzésére tett kísérletként értelmeztem. A múlt értékeinek értő kezelése, a tangót elektromos zenével ötvöző Gotan Project meghívásával kiegészítve bizakodásra adott okot.

Metál és funky

Tekintse meg galériánkat Klikk a képre!
Bizakodásra szükség volt a valódi nyitás előtt egy héttel tett látogatásomkor is, már csak azért is, hogy ne keltsek pánikot a félkész termekben kalauzoló Bende Zsuzsa programszervezőben, aki az underground hőskorban egyébként az Új Nem együttes énekesnőjeként működött.

A pozitív attitűdnek hála a fémhulladék és hegesztőpalack halmok közt bolyongva megtudtam, hogy az A38 a progresszív zenei programokra koncentrál majd. Április 30-án például már ehelyütt lép fel a funky-jazzben utazó Maceo Parker, legfeljebb a hajó orrán kialakítandó teraszt, és a fellépők szállásául szolgáló tatrészt még nem nyitják meg, vélte Bende Zsuzsa.

A hajó gyomrában elhelyezett, jelenleg szemmel láthatóan is vastag hangszigeteléssel ellátott koncertteremben folyó munkálatok azonban már a befejezéshez közelítenek. Kész van például a hatvanas évek lambéria-dizájnját idéző, beláthatatlan hosszúságú bárpult, lógnak az ipari jellegű lámpák, és kivehető, hogy sajtlukacsos mintájú lesz a falat borító burkolat. Az ígéretes méretű terem felett ott jártamkor éppen egy hatalmas ablakokkal ellátott éttermet hegesztettek össze a munkások, a fedélzet különböző zugaiban pedig informátorom szerint barátságos bárpultokba botlanak majd a vendégek.

Program és ár

A célközönség kifejezés meggondolatlan használata ellenére sikerült kiderítenem, hogy a szervezők a programok összeállításánál a 20-30 éves korosztályra számítanak, a jegyárak pedig csak egyes esetekben közelítik meg a Gotan Project esetében sokakat meghökkentő 6000 forintos luxuskategóriát. Bár például Maceo Parkert szintén hasonló áron lehet meghallgatni, jellemzően 1000-3000 forint közt lesz majd a belépők ára.

Vas és acél

Tekintse meg galériánkat Klikk a képre!
A számok tekintetében a hajót formatervező VM Művek egyik vezetője, Váncza László villantott még fel érdekes adatokat. A terveik alapján átépített uszályból a komarnói hajógyárban 200 tonna vasat szereltek ki, beépítettek ugyanakkor egy másik 470 tonnát. Az építész elmondta, hogy a váratlanul felmerülő problémák miatt tartottak a munkálatok a tervezettnél hosszabb ideig, közel tíz hónapig.

Múlt és jelen

Mint kiderült, a hajó autentikus felépítménye teljes egészében VMM tervei alapján készült, mivel az A38 eredetileg, a klasszikus uszálysémát követve egyetlen vízszintes rakodótérből, és a taton elhelyezett kisebb toronyból állt.

Váncza elmondta, hogy az átépítési tervek legfontosabb szempontja a hajó eredeti jellegének megőrzése volt. Az új épület a hatvanas évek formavilágában készült, és csak az étterem széles ablaksora jelzi a közben eltelt évtizdeket. A tervezők a térhasználatban is igazodni akartak a hajó eredeti struktúrájához, ezért a fellépők az egykori legénység által használatos hídon közelíthetik meg a hajót, és szobáik is az eredeti toronyban kaptak helyet. Ide egyébként a koncertek felvételére is alkalmas hang- és filmstúdiót is terveztek, már a high-tech jegyében.

Tekintse meg galériánkat Klikk a képre!

Hogy az átformált uszály jellegében is igazodjon eredeti funkciójához, az étteremnek és a koncertteremnek helyet adó épületet a hajó rakományaként formálták meg. Így alakulhatott ki a járművek tekintetében szokatlan, aszimmetrikus struktúra, amely azonban lehetőséget nyújt a környező látványosságok optimális nézőpontból történő szemrevételezéséhez.

Panoráma

A hajóról Pest és Buda felé is széles panoráma tárul a szemlélődő elé, ami a Lois Viktor- és Drabik István-térplasztikák takarásából nézve olyannyira megkapó helynek tűnik, hogy könnyen megbocsájtjuk a világnak a Zöld Pardon nevezetű cirkuszt, a Nemzeti Színház impozáns tömbjét, és a darukat, amik a majdan talán a Nemzeti Bányászati Múzeumnak helyet adó épületkomplexum betonfalaival piszmognak. Bölcsnek tűnik a Duna is, pedig tudni, hogy magába mosta a város minden szennyesét.