Hazudott: csak performansz volt a sok abortusz

2008.04.18. 15:21
Világszerte gyűlölködő kommentek ezreit váltották ki egy amerikai egyetemi hallgató készülő kiállításáról szóló hírek. A hölgy művészetként állítja be az abortuszt. Vagy valami mást?

A Yale egyetem egyik diákja bizarr művészeti projekttel állt elő. Aliza Shvarts végzős hallgató jövő hétre meghirdetett kiállítása a beharangozó szerint azt mutatja be videófelvételeken, ahogy kilenc hónapon keresztül a lehető legtöbbször mesterségesen megtermékenyítette magát, majd olyan gyógyszereket szedett, amiktől elvetélt.

A kiállításon szerepelnek még képek a művésznőről, amint a kádban vérzik, és egy nagy adag, óriási műanyag felületen szétkent nyálkás folyadék, ami állítólag Shvartz abortusz utáni vérzésének és vazelinnek a keveréke (a vazelin azért kell, hogy a vér ne alvadjon meg). Efölé vetítik majd Shvarts elvetéléseiről készült videókat.

A kiállítás hírét több nagy portál (Drudge Report, Fox News és a Washington Post) is megírta, a blogokon és fórumokban megkezdődött a szörnyülködés és a művésznő becsmérlése. Mivel az alkotó a sajtóhír megjelentetése után nem reagált az újságírók megkeresésére, akik megerősítést vártak arról, hogy a kiállításra készített anyag valóságos-e, ezért tényként közölték, hogy Shvarts művészetet csinált a terhességből és terhesség-megszakításaiból.

Az emberkísérlet egy napig borzolta a kedélyeket, abortuszelleneseket és abortuszpártiakat egyaránt, ám a hír megjelenése után egy nappal az egyetem sajtóközleményt adott ki, miszerint az egész abortuszprojekt csupán Shvartz képzeletének szüleménye. Se nem termékenyítette meg magát, se nem vetetett el gyereket, és a vér sem a méhéből való.

Aliza Shvarts célja a projekttel pont az volt, hogy az emberek beszéljenek az abortusz kérdéséről, illetve arról, az ember teste és a művészet hogyan viszonyulnak egymáshoz, vagy hogy mi is valójában a művészet. Shvarts még egyetemi társait is felháborította, és a botrányt követően egy egyetemi tanári bizottság előtt kellett beszámolnia a projektről, ekkor derült ki számukra, hogy mindez nem is történt meg, hanem csupán performansz. Shvarts szerint ma már nem az számít művészetnek, amit a falra akaszthatunk, hanem az, amit mindennapjainkban átélünk, idézi a New York Sun. Mivel a projektnek az újsághír is részét képezi, ezért bármilyen is lesz a kiállítás, Shvarts egy ügyes médiahacket már így is fel tud mutatni.