Barátnőjének vette a világ legdrágább kortárs képeit Abramovics

2008.05.19. 12:33
A kortárs művészet iránt fokozódó érdeklődésnek gondolták, hogy múlt héten rekord áron kelt el két kortárs festmény. Aztán kiderült, hogy az igaz szerelem áll az ügy hátterében.

A múlt héten rekordáron elkelt két festményt a Londonban élő orosz milliárdos, Roman Abramovics vette meg, tudta meg az Art Newspaper. Az aukciós világot napokon keresztül foglalkoztatta, hogy kik voltak azok a titkos vásárlók, akik két egymást követő napon az egekig tornázták fel a kortárs műalkotások árfolyamát.

Lucian Freud - Benefits Supervisor Sleeping

Ahogy arról beszámoltunk, múlt szerdán a Christie's New York-i árverésén 5,5 milliárd forintnyi dollárért kelt el Lucian Freud egy festménye, amivel ez lett a még élő művész által készített legdrágább alkotás. Másnap a Sotheby's árverésén Francis Bacon Triptych című képéért fizettek 14 milliárd forintot, így a nagyméretű festmény a legdrágább kortárs mű kategóriában lett első.

Habár az aukciós házak hivatalosan nem adták ki a vásárlók neveit, a neves művészeti lap értesülései szerint a két képet nem két művészetrajongó vásárolta meg, hanem egy focicsapat-tulajdonos. A világ 15. leggazdagabb embereként számon tartott Roman Abramovics eddig egyébként nem volt ismert műgyűjtő körökben, és nem is fordított ilyen jelentős összeget műtárgyak vásárlására. Most viszont többet adott ki magasművészetre, mint a Chelsea legdrágább játákosára, a 12,3 milliár forintért szerződtetett Sevcsenkóra.

A hirtelen támadt érdeklődést magyarázhatja, hogy Abramovics barátnője, a 26 éves Dasa Zsukova arra készül, hogy szeptemberben galériát nyit Moszkvában. Zsukova egy hatalmas, 1927-ben épült buszgarázst alakíttat át kortárs művészeti galériává. Az ifjú galerista a CCC Moscow-ban állandó kortárs művészeti gyűjteményt állítana fel. A program addig is időszaki kiállításokra épülne. A nyitókiállítás egy Kabakov-retrospektív lesz.

Bacon - Triptych 1976

A művészeti sajtót egyébként nem a fiatal exmodell szerencséje kavarta fel, hanem a trend, amely szerint a művészeti élet központja már nem az Egyesült Államok. A múlt hónapban Rothko egyik fontos művét például a katari királyi család vásárolta meg 72,8 millió dollárért. Az olajmilliárdosok nem régiben Francis Bacon- és Damien Hirst-műveket is beszereztek.