Óriás graffitivel bosszantja a biztonsági őröket Banksy

2008.04.15. 12:12
Bármilyen pökhendi és pénzhajhász, végül kénytelenek vagyunk elismerni a londoni falfirkást.

Egyre kevésbé lelkesedünk a világ leghíresebb graffitise, Banksy iránt, mert munkáit százmilliókért adják-veszik a műkereskedők, mert az utcaművész kiakad, amikor firkáit hamisítják, és mert drogozik, pedig az nagyon egészségtelen. Viszont minden újabb akciója után kénytelenek vagyunk megállapítani, hogy falfirkás ideológia ide vagy oda, Banksy még mindig a műfaj legjobbja.

Szombat éjjelről vasárnapra készült munkája a legnagyobb, amit valaha készített. A londoni tűzfalra festett, három emelet magas graffiti a privát szféra szűkülése, a térfigyelő kamerák terjedése ellen emel szót, ha már mindenképpen magyarázni kell a képet.

A One Nation Under CCTV, azaz "a nemzet a térfigyelő kamerák alatt egyesül" feliratú munkában azonban nem is a mondanivaló az izgalmas, hanem a különböző felületek banksys keverése. (Az értelmezési tartományt amúgy is bővíti, hogy a CCTV a kínai állami televízió neve is egyúttal.) A graffiti legszembetűnőbb eleme az egyszerű, megfolyt felirat, a politikai vagy kereskedelmi falfirkák stílusában. A szöveget egy aprólékosan kidolgozott, kapucnis srác festi, aki távolról, vagy fotóról akár valóságosnak is tűnhet. A létrán dolgozó fiút egy kutyás biztonsági őr figyeli és fotózza a földről.

A képnek van még egy részlete, mégpedig a valóságos biztonsági kamera, amely éppen a telefirkált falra irányul. Ettől az elemtől kap súlyt a mű, ettől lesz igazi street art az egész. És fanyalgásunk ellenére emiatt tartjuk Banksyt még mindig a legjobbnak.

Klikk!

A kamera nem csak a téma relevanciájára, a megfigyelési kultúra létezésére irányítja a figyelmet. Arra is rámutat, hogy ez ellen tehet, aki akar, hiszen a graffitisnek is sikerült a működő kamera ellenére felkennie a művet. (Egyesek feltételezése, hogy az alkotó megbeszélte a terület tulajdonosával az akciót. Mások úgy vélték, titokban állványzatot épített, és arról dolgozott. A mi véleményünk, hogy ha valóban élesben ment a munka, akkor a tetőről, kötéllel beereszkedve festhetett.)

Banksy, bármennyire is kommercializálódott, még mindig a legjobb street artos: a kamera beemelésével nem csak felületként használta a közteret, hanem a képe részévé tette annak elemeit, ami pedig az utcai művészet lényege. Mellesleg pedig a sztársága ellenére még mindig bevállal ilyen bemászós, ereszkedős, lopakodós gerilla akciókat.