További Klassz cikkek
A széthúzás legalább annyira a miénk, mint a sok tehetség |
Az ÁHZ korábbi irányítója hosszú évek óta a sármos japán dirigens, Kobajasi Kenicsiro volt, aki látványos és érzelmes stílusával gyorsan megszerettette magát a közönséggel, de szakmai szempontból - általános közvélekedés szerint - nem sokat tudott nyújtani a zenészeknek. Leginkább épp a már Ferencsik kései évei óta hanyatló, fantáziátlan és fásult ÁHZ középszerűsége hívta életre a Fesztiválzenekart a 80-as évek elején. Kocsis tehát nyilvánvalóan abban a tudatban vette át a Nemzeti Filharmonikusok irányítását, hogy - amennyiben a Fesztiválzenekarhoz hasonló kvalitást akar elérni - előbb-utóbb komolyan át kell majd rostálnia zenészeit.
Így - eleinte nemes vetélkedésként - kezdődött a Fischer Fesztiválzenekarának és a Kocsis vezette Nemzeti Filharmonikusok közötti, mára késhegyik kiéleződött küzdelem. Azzal mindenki egyetértett: jó zenészekből nincs hiányunk. Miért is ne lehetne Magyarországon két világszínvonalú zenekart működtetni? Csakhogy a széthúzás legalább annyira a miénk, mint a sok tehetség. A magyar komolyzenei életben, mint sajnos majd' minden közösségben idehaza, nagy úr az irigység és a gyanakvás.
Ezt a bonyolult, több eredőjű konfliktusforrást duzzasztotta aztán valóságos szökőárrá a Fidesz-kormány, amely rögtön hatalomra kerülésének első heteiben, de különösképpen az elveszített őszi főpolgármesteri és önkorményzati választások után több fronton is nyílt harcot kezdett a SZDSZ-MSZP koalíciója által irányított fővárosi önkormányzattal. 4-es metró, Nemzeti Gödör, a helyi adójövedelmek kölségvetési elvonása - hisz tudjuk. Az egész pályás letámadás egyik - több szempontból is ötletesen megválasztott - hadszintere lett a magyar szimfonikusok konfliktusos terepe.
A Fidesznek vezette kormány ugyanis felismerte, hogy a budapesti értelmiség rokonszenvének visszanyerése csak úgy lehetséges, ha a kormány saját pályáján veri meg liberális ellenzékét: a kifinomult polgári magaskultúra értő barátjának és nagyvonalú mecénásának szerepében előzi az SZDSZ vezette fővárost. Ezért, miközben a gazdaság növekedéséből fakadó állami többletbevételből korábban nem ismert mértékű kulturális beruházásokat és fejlesztéseket helyezett kilátásba, módszeresen dolgozott a főváros ,,kiszárításán", forrásainak elapasztásán.
Az első önkormányzati ciklusban Budapest vagyonos város volt. A privatizáció bevételeiből futotta a Fesztiválzenekar örökbefogadására és jóltartására is. Ám amit egyszer eladtak, abból csak egyszer volt pénz, így a források elapadása nem sokat váratott magára. A fővárosbarát szoclib kormány után a Fidesz-kormány mostohagyerekként kezelte Budapestet. Az évenkénti emelés már az infláció mértékét sem érte el, és a főváros nem kivételezhetett gyöngyszemével a többi intézmény rovására. Új szerződést akart, kisebb felelőségvállalással. Fischer Iván ezt nem értette meg. Elfogadhatatlannak tartja, hogy az igényes művészetre ne jusson. A magyar politikai elit "lebűnözőzésénél" azonban ő sem tehetett többet. Attól fogva a karmester és a városvezetés már nem pendül egészen egy húron.
A kormány pedig mintha csak erre a pillanatra várt volna. Miközben Fischer és Demszkyék között a piszkos anyagiak miatt nyílt szakításra került sor, Kocsis és a Nemzeti Filharmonikusok egyszercsak mesés nemzeti ajándékban részesültek: az új kultuszminiszter, a közismert zenebarát és wagneriánus Rockenbauer Zoltán bejelentette, hogy 800 millió forinttal - a BFZ fenntartásához szükséges összeg csaknem háromszorosával - dobják meg a BFZ konkurrensét, ami nemcsak az átlagbérek megháromszorozására lesz elegendő, de a zenekar hangszerállományának nagyvonalú megújítását is megoldja (egyedül erre a célra 150 milliót szántak).
Mindez persze a kormány (kultúr)politikájának - és PR-jének - szerves részét képezte: egy újabb tétel a "Nemzeti.........(a hiányzó rész kitöltendő)"-k listáján: Nemzeti Színház, Nemzeti Opera, Nemzeti Balett, Nemzeti Filmszínház, Nemzeti Hangversenyterem, Nemzeti Nemzet. Mert hát persze ki vitatná, hogy van mit rendbe hozni a megannyi lehasznált állami kulturális intézmény háza táján: nincs egy sem közülük, amelyre ne férne rá némi financiális letámadás abból az egészpályás fajtából.