További Klassz cikkek
Dél-alföld és a free dzsessz |
A program a megfelelő körökben nagy népszerűségnek örvendő zenekar, a Zum fellépésével indult. Az ambient és etno jellegű, elsősorban akusztikus hangzású zenét játszó együttes a fesztivál egyik legérdekesebb koncertjének ígérkezett, így már a meghirdetett kezdést követően két órával a helyszínen voltam, nehogy egy számot is elmulasszak. Meglepődve tapasztaltam, hogy, talán pedagógiai célzattal, a Trafóban nem érvényesül a Pesti Idő Szorzó (PISz), amelynek alapján minden programot órákkal a meghirdetett kezdés után indítanak. Zenei élmények helyett meg kellett elégednem a felhevült közönség túláradó szavaival. Hihetetlen, hogy egyesek mennyire túl tudják játszani a dolgokat!
A Dél-alföldi Szaxofonegyüttes koncertjére azonban már a kezdés előtt beültem, nem hagytam magam eltántorítani az előtérben nyüzsgő belterjes kocsmahangulattól, sem az együttes táncházas hangzású nevétől. A három fúvósból, nagybőgősből és ütősből álló formáció népzenei alapokról rugaszkodott neki a free jazz végtelen terének. Az együttes néhány perccel később már úgy bolyongott a köztes-zenei tartományban, mint Csubakka az aszteroidamezőben. A kép a fájdalmasan éles hanghatások tekintetében mindenképpen helytálló, melyeket esetünkben nem a szőrös navigátor, hanem a három kedélyes fúvós hangszerei produkáltak. A sivítás meg nyiszorgás azonban néha zenévé állt össze, és ezt mindig nagy tapssal jutalmazta a közönség.
Csubakka és a barátai |
Felvetődött bennem továbbá, ha ötvennégy hangszer hangja kikeverhető volt szintin és bakeliten, a színpadi kép javításán túl mi volt a jelentősége a dobos és gitáros alkalmazásának? Ha barátságból tették, már megértem. A barátság mindennél fontosabb. Tényleg.
zene és a kulisszák |
Az ember hamar kondicionálható lény, így az AZOPA együttes koncertjén az első pillanattól kezdve jelen voltam. A háromfős formáció koncertje annak ellenére megdöbbentett, hogy a hegedűs, - Lantos Tizenkét-húros Zoltán - munkássága nem volt ismeretlen számomra. Az ígéretes tehetséget a klasszikus zenei csapásról néhány éves indiai tanulmányút és egy tizenkét húros, egyedi elektromos hegedű beszerzése térítette experimentális pályára.
Formabontásához ezúttal Achim Tang osztrák nagybőgőst, és Patrice Heral francia dobost választotta társául. A trió furcsamód képes volt együtt működni, sőt, elképesztő erejű zenét játszani. Furcsamód, mivel három egyenrangú, magukban is teljesértékű művész zökkenőmentes együttműködésére kevés példa akad. Koncertjük a kortárs zene esszenciája volt. A dzsessz, az afrikai és indiai ritmusok, az érzéssel bekevert loopok, a hip-hop szövegelés és a klasszikus elemek hol szenvedélyes, hol lebegő elegye azonban több volt, mint a mai zene katalógusa: a három zenész egyedi hangvételű, utánozhatatlan művekké kovácsolta az elemeket.
hip-hop és a klasszikusok |
A számomra érthetetlen akusztikus gitár+dj formáció (T. Bali és Naga) értékelése helyett a Budbudas nevű zenekarról beszélnék inkább. A nagyon sok fős zenekar szintén a mai zenében jelenlévő hatások ötvözését tűzte ki célul. Kocsmazene, sramli, hip-hop (by dj Mango), dzsessz (by Grencsó István) rock (by Hajnóczy Csaba), és egyebek keveredtek, hol komolyan, hol zenei viccek formájában. A koncert végére szó sem volt téli depresszióról. Inkább a zenei túladagolás szót ízlelgettem.