Etelka, Aletta
-3 °C
1 °C

Magyar neoavantgárd a szlovák gáton

2007.05.23. 16:16
Kortárs magyar képzőművészeti tárlatra bukkantunk a dunacsúnyi víztározóban. Szlovákiában először láthatók a magyar neoavantgárd művészet expresszív tendenciái. Képes kedvcsináló.

A gabcsikovói vízlépcsőrendszert a rendszerváltás óta ronda, természetromboló, indusztriális szörnyetegnek gondoltam, főleg mert ezért a vélekedésért annak idején gumibot és rendőrmotoros oszlatóék járt azoknak, akik csoportosan, transzparensekkel felfegyverkezve hangoztatták az utcán.

Ehhez képest a múlt hétvégén lehidaltam a dunacsúnyi műtárgytól: a tározó és környéke trendi turistaparadicsommá nőtte ki magát, a gáton, a bicikliúton, a mesterséges raftingpályán és környékén nyüzsgő embertömegből ítélve jó időben itt tölti a hétvégéjét fél Pozsony.

A kerthelyiséges vendéglátóhelyekkel is gazdagon illusztrált szabadidőközpont legmeglepőbb portfolióeleme az ezredfordulón épült kortárs művészeti múzeum, a Danubiana Meulensteen Art Museum, amely a tározóba hosszan benyúló keskeny félszigeten áll.


A múzeum magánkézben van, egy holland és egy szlovák műgyűjtő vállalkozása - Vincent Polakovic szlovák ügyvéd és művészetrajongó ötlete Gerard H. Meulensteen holland milliárdos és művészetrajongó jóvoltából valósulhatott meg.

A hajó - a hivatalos verzió szerint római gálya - formájú épületet hatalmas, nyolcezer négyzetméteres park övezi. Az egész félszigetet elfoglaló parkban a kortárs szobrászművészet derűs seregszemléje.


A Danubianában jelenleg kortárs magyar művészet látható Klimó Károlytól Bukta Imrén keresztül Wahorn Andrásig. Az "expresszionisztikus jelenségek a magyar kortárs művészetben 1980-2007" című tárlat a kortárs magyar képzőművészet eddigi legnagyobb szlovákiai bemutatkozása.

A művek összeválogatásánál az expresszionista tendenciákat, mint feltételt elég nagyvonalúan kezelték, gyakorlatilag az elsővonalbéli magyar neoavantgárdról van szó, mert "ez a nemzedék volt az, amely a hagyományos képzőművészeti sémák ellen fellázadt, és a magyar művészetet egyenrangúként illesztette be az összeurópai kontextusba".


Wahorn András Fighting Pikniker című alkotása

A huszonnyolc magyar művészt bemutató tárlat - amelytől a szervezők az elkopott sztereotípiák meghaladását, a szlovák és a magyar képzőművészet közötti párbeszéd felújítását és a jószomszédi kapcsolatok formálását is remélik - június 10-ig látható a dunacsúnyi gáton.

Köszönjük, hogy olvasol minket!

Ha fontos számodra a független sajtó fennmaradása, támogasd az Indexet!