További Klassz cikkek
Tekintse meg képeinket! |
A terem közepén Franz West Dívány című bútorszobra áll, mely a magyar nyelvű instrukció szerint "az Ön ráfekvésével válik művészetté". Az alacsony fehér dobogót díszítő lábnyomokból ítélve már több társalkotó is kipróbálta, milyen egy másfél méteres, acéllemezekből hegesztett fekhelyen heverészve Freud díványára gondolni.
Én inkább egy néma "Feküdjön rá Josepf Kosuth!" kiáltással megfosztottam a megvalósulástól West művét, és lementem megnézni, milyen fekvés eshetett Eduardo Weiss díványán Triesztben, a pszichoanalízás olaszországi főhadiszállásán a két világháború között.
A kiállítás elején a kis kultúrtörténeti útmutatóból azonnal fel is vértezem magam két költő, Italo Svevo és Umberto Saba egybehangzó bölcsességével, mely szerint miért is akarnánk terápiával megszabadulni a legjobbtól, amivel rendelkezünk.
Az első teremben többek között kis válogatás látható az önfeledten nárcista Cesare Sofianopulo képeiből, aki megfigyelésem szerint önmagát találta az egyetlen említésre méltó témának, de jópár képpel szerepel a tragikus sorsú Vito Timmel is, aki egy elmegyógyintézetben végezte életét.
Klikk a képre! |
Nathan meglehetősen elvarázsolt figura lehetett. "Idealisztikus álomvilágban élt" - emlékszik vissza rá a szintén nem kevéssé elszállt Giorgio de Chirico, igaz, már azután, hogy leszámolt fiatalkori melankolikus szürrealista tévelygésével.
A zsidóüldözések időszakától Nathan képei egyre komorabbak lesznek; világvégi látomásos tájaival a metafizikai szorongás trieszti bajnoka.
Arcok
Művészet és pszichoanalízis Triesztben a két világháború között
Képek
A bécsi Freud Múzeum Gerald Zugmann fotóin
Közép-európai Kulturális Intézet
Rákóczi út 15.
Megtekinthető december 12-ig.