Keményen fizetnek a brit kiadók a bestseller jelzőért

2006.06.06. 13:05
A Sunday Times nemrégiben megjelent tényfeltáró riportja szerint az angol kiadók több tízezer fontot fizetnek azért, hogy felkerüljenek a könyváruház-láncok ajánlólistájára.

A WH Smith-nél egy regény egy hetes ajánlása a karácsonyi időszakban ötvenezer fontba, több mint 19 millió forintba kerül kerül. A nagy karácsonyi vásárlási roham idején a WH Smith üzletlánc adja el a legnépszerűbb könyvek 30-40%-át.

Négymillió forint egy jelzőért

A hetilap riportja szerint számos kis kiadó nem engedheti meg magának, hogy ilyen összegeket áldozzon az ún. "below the line" reklámra, így könyve nem kerül az ajánlott regények közé, sőt, ha semmit nem fizet, talán raktáron sem tartják. Ez a módszer erősen befolyásolja a bri t sikerlisták alakulását, a könyváruház-láncok viszont remekül megélnek belőle. A WH Smith esetében például 25 olyan ajánlati kategória van, amelyért fizethetnek a kiadók.

A könyváruházba tévedő olvasók pedig úgy vélik, 'a nap olvasmánya', a 'hét könyve', 'a regényolvasók kedvence', 'a legletehetetlenebb olvasmány', 'bátran ajánljuk, nekünk bevált' és hasonló címkék, s a kiemelt polcelhelyezés egyúttal valamiféle garancia is arra, hogy amit olvas, azt valaki szemlézte, s jónak találta. Ehhez képest esetenként még csak nem is látták az áruházlánc vásárlással megbízott szakemberei az oda melegen ajánlottként, vagy a cég ajánlataként beérkező, a katalógusban ekként szereplő köteteket.

A Waterstone könyváruháznál a hét könyvéért tízezer fontot (3,8 millió forintot) fizetnek a kiadók, bár náluk és a Bordersnél a könyveket válogató csapat választásáért nem kell fizetni. A brit Kiadók Szövetsége szerint a kiadók a könyvek reklámozására szánt keret 70%-át fordítják a "below the line" reklámra, míg csupán 30%-ot költenek a poszterekre, óriásplakátokra, vagy a hagyományos reklámkategóriákra.