Jenő
-3 °C
6 °C

Goldie a fémfejű fémfogú

2002.02.18. 18:10
Sokan azt gondolnák, hogy Goldie, aki Clifford Price néven látta meg a napvilágot aranyfogairól kapta művésznevét. Pedig az ismeretlen jamaikai apa és skót anya fia, aki 16 éves koráig intézetben nevelkedett, szőkés raszta fürtjeiről kapta a Goldielocks (aranyos tincsek) becenevet. Később, amikor hiphoppal és a hozzátartozó breaktánccal kezdett el foglalkozni meg kellett szabadulnia a tincsektől, mivel ilyen hajviselettel nem lehet fejen pörögni. Ezen kívül Goldie akkoriban a jelenlegi Massive Attackos 3D vezette Wild Bunch mellett Anglia egyik legjobb graffitisének számított.
"A hip hop engedte teljesen szabadjára a bennem rejlő művészi hajlamokat, itt tudtam először igazán kifejezni magamat. A graffiti tanította meg, hogy hogyan kell a semmiből valamit csinálni, ez hozott igazán közel a zenéhez is. New Yorkban és Bristolban forgatták az Africa Bambatta filmjét az 1986-ban készült 'Bombing'-ot, amiben szerepeltem, mint Anglia egyik vezető graffiti művésze."

Ezután Miamiba költözött, ahol megismerte apját, akivel együtt meglehetősen meredek dolgokat művelt. A városban üzletet nyitott, aranyfogakat gravírozott.

Pár év elteltével, 1990-ben visszaköltözött Londonba, ahol akkortájt egy új féktelen irányzat borzolta a kedélyeket...

A legenda szerint Goldie-t a későbbi női Dj páros Kemistry és Storm cibálta el magával egy csütörtöki Rage partira, ahol Grooverider és Fabio pörgette a lemezeket. Goldiet magával ragadta az új hangzás, úgy dönt ő is megpróbálkozik valami hasonlóval. Elég jól sikerült, hiszen a két ikon is játszani kezdte számait. Ő így emlékszik vissza az élményre:

"Akkoriban mindenki a Heavenbe járt a Rage partikra, az adrenalin szint a tetőfokon volt. A DJ-k egy különös hibrid valamit játszottak, amiben még felfedezhetőek voltak a korai rave-es hangzások, de már jelen volt az új irányzat is, a régi és az új őrült fúziója. Mindig is az a fajta gyerek voltam, aki tartozni akart valahova. Itt úgy éreztem megtaláltam az otthonomat. Az első számomat (Rufige), az Ajax Project néven 1992-ben készítettem, amikor is a 4Hero Reinforced kiadójának dizájnoltam. A következő számaim, a Killer Muffin, és a Menace az egyik korai fedőnevem, a Rufige Kru alatt jött ki. Akkoriban, csak egy zavarodott fickó voltam, csillogó aranyfogakkal, egy őrült aki egymillió mérföld per órával beszélt. Emlékszem amikor láttam ahogy Fabio & Grooverider felteszi a lemezt amit én csináltam, csak arra tudtam gondolni, hogy 'hihetetlen'."

1992 vége felé a sötétebb hangok uralkodtak, '93ban már a Metalheadz néven A Moving Shadow főnök Rob Playford hangmérnöki segítségével kiadtam a darkcore himnusszá lett Terminator-t. Joey Beltram Mentasm cimű számából szedtem ki azt az iszonyatos fémesen röfögő hangot, amely az alapja lett. Ez egyfajta lázadás volt a zenével. A sötétség volt Anglia új "nagyvárosi blues"-a. A sötétség tudta igazán jól bemutatni azt, hogy mekkora gazdasági pangás volt akkoriban, és azt hogy mennyire hanyatlott az ország. Ennek ellenére újra a stúdióban, ismét valami újdonságon dolgoztam.

Goldie szerint '93-as Angel című száma volt, amelyre előszőr aggatta a zeneipar a drum and bass jelzőt, elsősorban zenei vonatkozásban.A dalhoz az Urban Cookie Collective énekesnője, Diane Charlemagne kölcsönözte a hangját. A Rage partiknak ebben az évben lett vége, helyébe gyorsan az AWOL állt.

"Akkoriban a Timeless-en dolgoztam. Számomra a Timeless volt az alapvető drumandbass, teljes technikai tökély, a tökéletes kidolgozottság. Akkor én voltam a legelső a drumandbass csapatból aki leigazolt egy nagyobb kiadóhoz, a London records-hoz. Ebben nem volt semmi különös, nem érdekelt, hogy a zene underground volt, vagy overground, Én tudtam hogy honnan jön!"

A Timeless elsőként a drumandbass történetében becsapodott a hetedik helyre a listákon. Goldie albuma és A Guy Called Gerald Black Street Technologyja a két nagylemez, amely szélesebb körrel ismerteti meg a drum and bass-t. Bár Goldie szívesebben határozza meg lemezének stílusát inner city ghetto musicként. "Nem fogok olyan zenét csinálni, ami megfelel a drumandbass szabályainak."

Az Inner City Life lett az LTJ Bukem partik szignálja 1994ben. Egy évre rá '95-ben már kiadóként működött a Metalheadz, azután következett a Metalheadz Sunday Sessions sorozata, a Blue Note klubban. A pult mögött Goldie mellett olyan Dj-k tűntek fel, mint Doc Scott, Peshay, Alex Reecee, Kemistry and Storm, Grooverider & Fabio, Randall vagy Wax Doctor. "Az atmoszféra hihetetlen volt, a drumandbass volt a pillanat zenéje."

Fellép a neves Glastonbury fesztiválon a Pulp, Oasis és az Orbital társaságában. Világkörüli turnéra indul Björkkel, amely hazánkat is érinti. Björkkel kapcsolata a turnén médianyilvánosság előtt zajló románccá alakul.

Ekkor már olyan ifjú titánok csapódtak a Goldie vezette fémfejű kiadóhoz, mint a Hidden Agenda, Source Direct, Dillinja, Lemon D, Digital vagy J Majik. A Metalheadz és Goldie szerencsére arra törekedett, hogy felkarolja a tehetségeket, így az egyik legfontosabb független kiadóvá vált. Megjelenik a label munkásságát bemutató dupla album, a Platinum Breakz.

"Sok díjat nyertem a djzéssel, a Timeless mellett a Metalheadz kiadóval, és a Platinum Breakz-szel is. Befutottam, de még koránt sem égtem ki. Kerestem az új lehetőségeket, hogy megmérettethessem művészi hajlamaimat."

A második album, a dupla Saturnz Return kissé megalománra sikeredik. Sajnos munkakapcsolata Rob Playforddal megromlik, de helyette akadnak más stúdióvarázslók, akik segítik Goldie-t az önkifejezésben. A lemez első számát a hatvan perces önéletrajzi indíttatású Mothert az akkor már szintén Metalheadzes Optical és a Királyi Filharmónikusok segítségével rögzítette. A jazzes Crystal Clear-t Dillinja és Optical közös stúdiómunkája. A lemezen mások is közreműködnek, így David Bowie, Noel Gallagher az Oasisből vagy a new yorki hiphop legenda KRS One.

"A második albumomnál, a Saturnz Returnsnél sokkal jobban variáltam a tónusokat, és az ütemeket, merészebben kísérleteztem, és személyesebb lett az egész. Senki sem tudna jobban mesélni a balszerencséimről, mint jómagam. Nagyon őszinte és nyílt akartam lenni a munkámmal. Néha visszagondolok azokra az időkre, amikor gyerekként bámultam ki az ablakon, borzasztóan depressziós vagyok, sikerülnie kell. Onnan idáig eljutni még néha nekem is elképesztőnek tűnik."

Közben a Metalheadz 36 single megjelenésig, kijön a Platinum Breakz II, a kiadónál van Ed Rush, Optical, Matrix, Adam F, a korábban munkát adó Reinforcedos 4 Hero Dollis Hill néven, sőt az egykor csodált Grooverider is szerepel a válogatáson Codename John álca alatt.

Ezután két év csend, mindössze egy mixalbum erejéig hallat magáról az aranyfogú. Az INCredible sorozat számára készít dupla Dj lemezt. Goldie 1999-ben inkább a mozivásznon jeleskedik, újabb filmszerepeket vállal, szerepel az aktuális James Bond filmben (The world is not enough), a Mindenki a napra törben és Guy Richie nagysikerű Blöff című filmjében is. Idén az Eastenders-ben (angol Barátok Közt) is felkérik egy epizódszerepre.

A két éves szünet után a Metalheadz Sunday Session-nek új helye van a Limelightban. Matrix és J Majik gyakori vendég Goldie stúdiójában, a harmadik albumon dolgoznak, tervezett címe Sonic Terrorism. Goldie (vélhetően Matrix hathatós asszisztálásával) remixeli Doc Scott gyönyörű Liquid Fingersét, a Golden Fingers névre keresztelt átirat jelzi a közelgő visszatérést.

A terjesztőgondokkal küzdő Metalheadz elől végre elhárulnak az akadályok megjelenik Goldie ismét felveszi a Rufige Kru álnevet és megjelenik a 37-es korong, a jól ismert logóval, rajta a romantikus Beachdrifta és a régi fémfej hangzást felelevenítő Stormtroopa VIP. Innentől nincs megállás sorra jönnek a maxik Total Science, John B, a Future Cut, a tavalyi év nagy felfedezettje, az Invaderz, Marcus Intalex és a varázslatos hangokkal, hangulatokkal operáló Klute tolmácsolásában. Kijön a Platinum Breakz III is, ez kicsit halványabb elődeinél, de így is színvonalas válogatás. Goldie.co.uk a hivatalos weboldal címe, ugyanezt a nevet kapja az a mixalbum amelynek gerincét az új Metalheadz megjelenések adják, jó arányban vegyítve más kedvencekkel és néhány klasszikus drum and bass számmal.

"Annak ellenére, hogy viszonylag sok ideig nem lehetett hallani a Metalheadzről, a kiadó nem halt meg. Nem kell minden percben megjelentetnünk valamit, hogy bizonyítsunk magunknak. A kiadó meg mindig az egyik legnevesebb a szcénában. Számomra még egy évtized múltával is élvezetes zenét írni.

Néhányan azt mondják, hogy amit csinálok az drumandbass. Én viszont nem szeretem a zeneipar által elfogadható keretek közé szorítani a saját zenémet, nem vagyok szűklátókörű. Az efféle zene készítése olyan mint a póker, öt kártyával kezdessz. Nem kezdhetsz két kártyával, ez a játék szabálya. Ha megtanultad, hogyan kell játszani már alakíthatsz a szabályokon."

Goldiet február 23-án, a Pacha Klubban szervezett Bladerunnaz partin lehet látni ahol megpróbál Budapestre csempészni egy estényit a legendás Metalheadz klubok hangulatából. Fellépnek még: Bal & Safair, Twilight, Stealth & Size9.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?