További Klassz cikkek
Ében Fehér és Meszelt Joe
"Mindezek ellenére a képregények nagy előrelépést mutatnak a kisebbségek szerepeltetésében" - tette hozzá De Vries. Ezzel a kijelentéssel azok az akadémikusok is egyetértenek, akik a napokban a világ legnagyobb képregénykonferenciáján, a Comic-Con Internationalon, San Diegoban vesznek részt.
Whitewash Jones |
A fekete karakterek olyan neveket kaptak, mint Sunshine (Napsütés), Snowflake (Hópihe), Sunny Boy Sam, Whitewash Jones (Meszelt Jones) és az Ebony White (Ében fehér) - mondta William H. Foster, a connecticuti egyetem professzora. "Ezek a szereplők komikus figurák, tudatlan bennszülöttek vagy brutális vademberek, kannibálok voltak. Az egyik Mickey egér képregényben a néger kannibálok fülbevalót viseltek a fülükben és az orrukban, hajukban pedig csontokat hordtak."
"A második világháború után megváltozott a képregények természete"- mondta Fredrik Stromberg, aki a fekete karakterek képregényekben és rajzfilmekben elfoglalt helyéről írt könyvet. "Eltűntek a sztereotíp karakterek, és a fekete szereplők is. A rajzolók nem tudták, hogy kezeljék őket. Az 1960-as éveknek és egy képregény-mozgalomnak is le kellett zajlania ahhoz, hogy a fekete karakterek újra visszatérhessenek."
A Csodanő és az ő csodálatos miniszoknyája
A nők az 1940-es évek macsó érájában alkotott Wonder Woman-karakteren (Csodanő) keresztül az 1960-as években rajzolt, kissé unalmas Invisible Girl- szerepkör (Láthatatlan lány) keskeny skáláján mozogtak. A Fantastic Four szereplője, a Láthatatlan lány egy korai képregényben például így nyilatkozik meg: "Alig várom, hogy meglepjem Reedet az új miniszoknyás kosztümmel, amit én terveztem!"
Wonder Woman |
A 60-as 70-es évek aztán változatos szuperhősöket hoztak, mint például a The Black Panther (Fekete párduc). A ma népszerű képregényhősök azonban már lehetnek feketék is; Blade (Penge, akit a filmben Wesley Snipes alakít) és Spawn is néger, bár az utóbbi jellemében ez nem játszik jelentős szerepet.
A modern képregényekben már latin-amerikai és homoszexuális szuperhősök is feltűnnek, elsősorban a független kiadók, vagy online rajzolók műveiben. A képregények azonban még mindig nem reprezentálják eléggé az amerikai társadalom sokszínűségét, a kutatók aggódnak, hogy a végtelenségig leegyszerűsített karakterek ideje még mindig nem járt le. Példaként említik Franklint, a fekete kisfiút, a Peanuts egyik szereplőjét. A kritikák ellenére a rajzoló, Charles Schulz az 1968-ban teremtett figurát a mai napig szerepelteti képregényében - mondta Foster. A kisfiúról azonban a hosszú évek során sem derült ki sok minden, azon kívül, hogy a foglalkozása ablakmosó.
A vágy túlszexualizált tárgyai
A női karakterek alkotói is ugyanezzel a problémával szembesülnek. A rajzolók gyakran esnek abba a hibába, hogy a nőket csupán a vágy "túlszexualizált" tárgyaiként jelenítik meg. A kisebbségi karaktereknek nem kisebb a feladatuk, mint hogy teljes egészében képviseljék az etnikai csoportokat - mondják a kutatók. Ugyanez érvényes a nőkre is. Ennek köszönhetően a szuperhős csapatokban hagyományosan csak egy női tag jelenhetett meg.
"Ha csak egy kisebbségi karakter szerepel egy képregényben, akkor majdhogynem lehetetlen a sztereotipizálás mellőzése" - mondta De Vries, kutatásaira hivatkozva. Számos képregényben a szereplők egyazon kisebbséghez tartoznak, rávilágítva ezzel a csoporton belüli különbségekre is.
"A fehér kiadók legtöbbször azt mondják a fekete rajzolóknak, hogy már van egy "fekete képregényük"." - nyilatkozta Foster. "Így egyetlen változatnak kellene reprezentálnia a fekete identitás rendkívül széles spektrumát." A kilátások nem kedvezőek.