Plágiumvád miatt perel Kertész Imre

2002.11.19. 15:33
Magyarországi kiadója, a Magvető közleményben tudatta hogy a Nobel-díjas író bepereli a Soproni Ász című hetilapot, mert az azt állította, hogy Kertész saját műveként tüntette fel barátja, Bán Pál Csacsifogat című darabját.
A soproni hetilap riportjában egykori barátja, Bán Pál művének ellopásával vádolta Kertész Imrét. Bán 1956 októberében elhagyta az országot, a jelenleg Németországban élő férfit 1959-ben disszidenssé nyilvánították. Kertész állítólag ezután hozta el Bán szüleitől a Csacsifogat befejezetlen kéziratát, amelynek befejezésére és bemutatására engedélyt kért.

A Soproni Ász cikke szerint bár a kért engedélyt nem kapta meg, Kertész mégis bemutatta a darabot. A lap által megszólaltatott Bán Pál úgy nyilatkozott, hogy "már el is felejtette volna az ügyet, ha nem szerez tudomást arról, hogy Kertész Imre egy tévéműsorban kijelentette: a Csacsifogat színpadi sikereinek köszönhetően anyagi gondok nélkül írhatta meg a Sorstalanság című regényét, amiért megkapta az idei irodalmi Nobel-díjat".

Kertész cáfol és perel

A Kisalföld az író német ügynökségéhez eljuttatott kérdésére Kertész Imre képviselője útján következőképp reagált: "Ez egy nagyon régi történet, amiből semmi sem igaz. Mást ezzel kapcsolatban nem kíván mondani."

"Állampolgárként és kultúremberként azt kell mondanom, hogy Kertész életműve és a hihetetlen elismerés fényévekre van az ilyen támadásoktól" - nyilatkozta Morcsányi Géza, a Kertész műveit gondozó Magvető igazgatója a Világgazdaságnak. "El nem tudom képzelni azt a szituációt, ami valakit egy ilyen cselekedetre késztet, főleg úgy, hogy végtelen számú lehetősége lett volna rá az elmúlt évtizedekben" - tette hozzá.

Buta vígjátékok kilóra

Kertész ugyan az ügy kapcsán nem részletezte álláspontját - 1996-ban azonban így nyilatkozott a zenés vígjátékokról a Magyar Narancsnak:
"Az 50-es évek végén, a 60-as években vagy állásba kellett volna mennem, vagy belépni az irodalmi iparvilágba, novellákat, cikkeket produkálni, amitől irtóztam, nem is tudtam volna abban a közegben csinálni. Akkoriban viszont nagyon divatosak voltak a buta zenés vígjátékok. Ilyeneket is írtam, szívbeli barátom segítségével, aki a cselekményt kitalálta nekem. A párbeszédeket azután négy-öt hónap alatt megírtam, és ebből sokáig tisztességesen megéltem, úgy, hogy dolgozhattam közben a regényemen."