Vendel
7 °C
20 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

A szerbek okádtak a Krétakör színdarabjától

2003.09.24. 15:53
Szélsőséges indulatokat gerjesztett a szerbiai színikritikusok és a nézők körében a budapesti Krétakör Színház keddi előadása a 37-ik belgrádi nemzetközi színházi fesztiválon.
Schilling Árpád színtársulata Georg Büchner Woyzeck című darabját vitte színpadra, amelynek a Munkáscirkusz alcímet adta.

Vagy fantasztikus, vagy undorító volt - írja szerdai kritikájában a Glas Javnosti című belgrádi lap a Schilling rendezésében előadott dokumentumdrámáról. - Polarizálta a nézőközönséget az előadás módja, a színészek ketrecben meztelenkedve, tűzzel, vízzel és homokkal tarkították előadásukat. A belgrádi nézőközönség ezúttal "valami mást" láthatott a színházfesztivál nyolcadik napján.

Szado-mazo színház A Vecernje Novosti idézi a nézőközönség soraiban elhangzott véleményeket, amelyek szerint egyesek "okádtak" a látottaktól, mások "rondának és gyöngeelméjűnek" minősítették az előadást. A Bitef nézőközönsége hozzászokott a különféle exhibicionista megoldásokhoz, de a budapesti társulat előadása után abban a tudatban távozott a publikum, hogy ilyenfajta bemutatókat már látott régebbi és jobb változatokban. Miután a színészek szado-mazochista jeleneteikkel agyongyötörték a közönséget, úgy távoztak, hogy meg sem hajoltak - írja a lap, s idéz egy színházi szakértőt, aki leginkább azt veti a rendező szemére, hogy nem ragaszkodott következetesen a Büchner-mű alapeszméjéhez.

Színházi kifejezésmód és a velő

A Danas című lap szerint a budapesti színtársulat előadása valójában a Woyzecken végrehajtott kísérlet volt, s úgy tűnik, hogy a rendezőt elsősorban a színházi kifejezésmód új eszközeinek a feltárása érdekelte. Arra törekedett, hogy felfedje a szöveg mögött megbúvó tartalmakat, amelyek ugyancsak lehetnek "velősek és fontosak". Büchner darabja a Munkáscirkusz alcímet kapta, részint azért, mert az előadók értelmezésében Woyzeck munkás volt, másrészt viszont azért, mert a Krétakör Színháznak az a célja, hogy a nézőket váratlan pillanatokkal lepje meg, amelyekben bármi megtörténhet, mint a legnagyobb akrobatamutatvány előtti feszült cirkuszi csönd után.