Ötmilliárd eurót ér a Mozart-brand

2006.01.27. 17:10
Ausztria százmillió eurót költ Mozart 250. születésnapjára. Magyarországon a Bartók-emlékévre mindössze 310 millió forintot szánnak. Mozart nemcsak a komoly zenei kiadóknak, a koncertszervezőknek hoz bevételt, hanem a szállodáknak és az élelmiszeriparnak is.

Pénteken ünnepli a világ, de mindenekelőtt Ausztria a legnépszerűbb zeneszerző, Wolfgang Amadeus Mozart születésének 250. évfordulóját. Az egész éven végighúzódó ünnepségsorozatból akkora marketingesemény lett, hogy a kassza csilingelése még a zenekarokat is elnyomhatja - írja a Napi Gazdaság.

Mozart betört az élelmiszeriparba is

Ausztriában már 2004 elején felállították a Mozart 2006 munkacsoportot, s az ország bő 100 millió eurót költ el a nagy esemény szervezésére. Salzburgban arra számítanak, hogy az idén legalább 5 százalékkal nő a városban legalább egy vendégéjszakát eltöltők száma, Bécs pedig minimum 300 ezerrel több turistát vár a tavalyi 8,5 millió után.

Az emlékév legalább annyira marketingesemény, mint amennyire kulturális. Sorra születnek a becslések arról, mennyit ér a szegényen meghalt Mozart mint márkanév. Az eseményeket szervező Wiener Mozartjahr illetékesei szerint évi mintegy 5 milliárd eurót, az osztrák idegenforgalmi hivatalt vezető Arthur Oberascher félmilliárddal többre taksálta a "brand" értékét, de szigorúbb hirdetési szakértők is mintegy 4,5 milliárdról beszélnek.

Nem világos, hogy a zeneeladások és az idegenforgalmi bevételek mellett ebben benne van-e a szuvenírek piaca is, ami eddig sem volt kicsi, mára pedig elképesztő méreteket öltött. Mozarttal ugyanis mindenki azt csinál, amit nem szégyell: a zeneszerzőnek nincsenek leszármazottai, és nincs olyan szervezet, amely tilthatná nevének használatát, bármiről legyen is szó. A piac rég túl van a harmincféle változatban készülő Mozart-golyókon, a likőrökön, a Mozart-portréval, -kottával ékesített bögréken. A kávéházak tele vannak Mozart-tortákkal, a csemegepultokon ott a Mozart-pástétom, a Mozart-joghurt, sőt az évforduló tiszteletére hegedű formájú Mozart-kolbászt is készített egy vállalkozó kedvű hentes.

Bartók nem brand?

Az idén 125 éve született Bartók Bélát ünneplő jubileumi rendezvénysorozatot Magyarországon a kulturális tárcánál működő Nemzeti Évfordulók Titkársága koordinálja, költségvetése (támogatásokkal, működési kiadásokkal együtt) a minisztérium részéről 200 millió forint - írja a Napi Gazdaság. Emellett a Nemzeti Kulturális Alap (NKA) három évre elosztva évi 60 millió forinttal támogatja az új Bartók-összkiadás megjelentetését, valamint több mint 50 millió forinttal a jubileum jegyében megvalósuló programokat.

A "Cantata Profana" mottóval meghirdetett jubileumi év fővédnöke Sólyom László köztársasági elnök, védnökei Bartók Béla jogutódjai: Bartók Péter és Vásárhelyi Gábor lesznek. Bozóki András a tervezett programokat ismertetve elmondta, hogy a nyitóhangversenyt 2006. március 24-én tartják a budapesti Művészetek Palotájában.

A Bartók-örökösök szigorúan őrködnek az örökség felett, s részükről nem merült fel egy, a Salzburgban szombaton megrendezendő Art Mozart aukcióhoz (hasonló relikvia-árverés ötlete. Az MTA Zenetudományi Intézetének Zenetörténeti Múzeumában időszaki kiállításon március vége-október eleje között mutatják be a Vásárhelyi Gábor által rendelkezésre bocsátott, eddig a nyilvánosság számára ismeretlen dokumentumokat, kéziratokat, fényképeket és Bartók lakásának berendezési tárgyait, néprajzi gyűjteményének darabjait.