Semmi pánik: a civilizáció első jele Budapesten

2006.11.16. 14:57
Anglia, Ausztrália, Spanyolország és Malajzia után Magyarországra is betört a marketing korszakalkotó vívmánya: a Don't Panic flyertasak.

Pár napja Budapestre is begyűrűzött a szórólapozás legújabb dimenziója. Ez már nem csak egy fecni, mint az első generációs flyerek, hanem egész zacskónyi szórólap, egy konkrét társadalmi réteg (az úgynevezett underground) igényeit megcélozva. Az újrahasznosított papírban tálalt Don't Panic Magyarországon tiplikészlettel és Drez-dizájnnal debütált.

A Don't Panic angol franchise, ami nyolc éve működik Londonban. Mára 10-15 országban van kirendeltségük, többek közt Londonban, Barcelonában, Madridban, Tokióban, Sindeyben.


A jobb oldalin Drez dizájn

Nemzetközi lesz a magyar dizájn

"A tasakban nagyrészt az underground közösséget megmozgató flyerek gyűjteménye található: aktuális bulik, dizájn, színház" - magyarázta el Fördős Tamás, a Don't Panic magyarországi szerkesztője. A flyerek és hirdetések mellett minden számban található egy poszter, amit kéthetente más témára talál ki az aktuálisan felkért tervező. Külföldön nem ritka az annyira híres tervezők szereplése sem, mint például Banksy.

Az első magyar szám azzal keltette fel figyelmünket, hogy értelmetlen szöveg díszítette, és alakra úgy nézett ki, mintha egy 7 inches lemez borítója lenne. A tasak dizájnere, a Drez művésznéven ismert Királyfalvi Károly magyarázata szerint a "technós-vaskos betűhalmaz" ugyan nem teljesen értelmetlen, ellenben nem is az volt a célja, hogy mindenki elolvassa. "Az első számhoz készített poszter témája a függőség volt, és ehhez készült az a typo, ami a tasakon látható" - magyarázta. A másodikon egy Sazacat-rajz díszeleg.

Fördős Tamás elmondta, a célcsoport ízlésvilágához kötődő magyar street artosokat, és grafikusokat kérnek fel a dizájn és a poszter elkészítésére, szerinte ez nekik is jó megjelenési lehetőség.

Egy zacskónyi támogatás az undergroundnak

Hetente ötvenezer példányban jelenik meg a kultúrzacskó, és kifejezetten az underground(nak mondott) közönségnek szóló helyeken terjesztik (Szimpla, Kuplung, Merlin, satöbbi). Az itthoni tulaj szerint nem akarnak elkurvulni. Emiatt például meg van szabva, hogy reklám maximum öt darab lehet egy számban, és azt is próbálják kreatívan megoldani. A mostani számban például a Bushdoctor hirdetése oly módon perforált, hogy széttépésével tizenöt spangliszűrő készíthető belőle. Fördős elmondta, hogy a Don't Panic, azon kívül, hogy reklám, inkább olyan, mint egy magazin, és fő célja a kultúra támogatása.

"Azok a bulik, amiknek a szórólapjait terjesztjük, általában nem tudnak megfizetni tradicionális médiaeszközöket (mondjuk hirdetés a Pesti Estben). Nálunk viszont alacsony árak vannak, legrosszabb estben 15 000 forint egy szórólap két hétre."


Drez az addiction témára

Megmondják a divatnak, hogy ki vagy

Fördős szerint a Don't Panic a budapesti fiatalság véleményformáló közegének szól, az undergroundnak. Ez a réteg azért különösen fontos, mert ők határozzák meg a következő évek divatját. A koncepció alapja, hogy a mai fiatalok már tudják, szponzorok nélkül nem lehet értéket teremteni, ezért annyira nem is idegenkednek a reklámoktól.

A magyar Don't Panic csak jövőre kapcsolódik be a nemzetközi hálózatba, ami azt jelenti, hogy tasak számára alkotó művészek művei külföldi számokban is megjelennek majd. A Don't Panic honlapjára kattintva látható, hogy magyar honlap még nem létezik, Fördős szerint ezzel kicsit elcsúsztak, de jövő héten már működni fog.

A Don't Panic külföldön már régóta népszerű, és Fördős Tamás a reakciókból úgy véli, az itthoniak is szeretik. Egy kozmopolita nyilatkozónk némi megszépítő túlzással kijelentette: a Don't Panic a civilizáció első jele, minden menő nagyvárosban kell, hogy legyen. Fördős szerinte ez az újfajta hirdetési felület azért is jó, mert aki már viszolyog a flyerektől, az is nagyobb késztetést érezhet megnézni azokat, ha válogatva (tulajdonképpen szerkesztve) kapja.