Pavarotti: Csak jó és rossz zene van

2007.09.06. 14:44
Pavarottinak hála egy sokak által temetett műfaj, az opera ismét a köztudtaba került, a popkultúra részévé vált ő maga is. Az olasz tenor számos területen kipróbálta magát, nem hitt a műfaji korlátokbant. Pavarottiról magyar operaénekeseknek is kedves emlékei vannak, a 71 éves korában elhunyt Mesterről szülővárosában színházat neveznek el.

"Remélem úgy emlékeznek majd rám, mint operaénekesre, egy olyan műfaj képviselőjére, amely Itáliában érte el csúcsát. Szeretném, ha életem hátralevő részét is ez határozná meg" - írta néhány nappal ma reggel bekövetkezett halála előtt Pavarotti egy internetes rajongói oldalon.

Mester

Sokan gondolják úgy, hogy Luciano Pavarotti egyik legnagyobb érdeme volt, hogy rendkívüli énekesi képességeinek és ikonikus megjelenésének, kisugárzásának köszönhetően egy sokak által idejét múlt műfajt sikerült újból a popkultúra részévé, milliók számára újból vonzóvá tennie. A hatalmas termetű, fekete szakállas, joviális Pavarotti hatalmas népszerűségét nem kis mértékben önálló estjeinek köszönhette.

Ő volt az első, aki a londoni Hyde Parkban klasszikus zenei koncertet adott 150 ezer ember előtt, 1993-ban pedig minden idők legnagyobb ária- és dalestjét tartotta a New York-i Central Parkban félmillió helyszíni és több millió tv-néző előtt. Ugyanebben az évben 300 ezer embernek énekelt az Eiffel-torony árnyékában. 1990-ben pályatársa, a leukémiával küzdő José Carreras gyógyulásának örömére állt össze egyik legnagyobb vetélytársával, Placido Domingóval, és az olaszországi futball-világbajnokság döntője előtt a római Caracalla-termákban adott koncerten a Három Tenor, lenyűgözve a világot. A felvételt két Grammy-díjjal is jutalmazták. Bár eredetileg csak egy fellépést terveztek, a három világhírű énekes később még sokszor megismételte ezt a fajta örömzenélést, mely korábban az opera műfajától valóban távol állt és csak könnyűzenészek engedtek meg maguknak.

"Zenei pályafutásom egyáltalán nem nevezhető egyhangúnak. Egy tenor számára adott a zenei sokszínűség, nincs még egy műfaj, mely az érzelmek ennyire széles skálájának megéneklését lehetővé tenné" - nyilatkozta a legendás tenor még a napokban.

A Maestrót gyakran vádolták azzal, hogy feláldozza művészetét a kommercializmus oltárán. E vádak különösen akkor érték, amikor az 1992 és 2003 között Modenában jótékony céllal tartott Pavarotti and Friends koncertsorozaton a nemzetközi pop- és rockélet legnagyobb sztárjaival lépett fel: fantasztikus duetteket énekelt Bonóval, Brian May-jel, Elton Johnnal, Joe Cockerrel, James Brownnal, de a Spice Girls sem derogált neki. Pavarotti azzal vágott vissza, hogy pontosan kommercializálni akarnak, mert a Három Tenorral, valamint a Pavarotti and Friendsszel másfél milliárd emberhez juttatták el az operát.

Színházat neveznek el róla

A 71 éves operaénekesnek hasnyálmirigy rákja volt, a héten állapota már válságosra fordult. Szerdán elvesztette eszméletét, veseműködése leállt. Luciano Pavarotti hajnali ötkor hunyt el.

Pavarottiról tavaly nyáron, négyhónaposra tervezett búcsúturnéja előtt derült ki, hogy hasnyálmirigyrák miatt műteni kell. A koncertjeit lemondta, így nem jött el már Magyarországra sem. New Yorkban megműtötték, a nyilvánosságtól pedig teljesen visszavonult. Állapota azonban nem javult. A korábban 130 kilós énekes 57 kilogrammra fogyott, és csak tolókocsiban tudott közlekedni.

Az énekes rendszeresen járt fizikoterápiára, énekleckéket adott. Tanítványaival vallásos énekeket vett lemezre, amelynek megjelenését 2008 tavaszára tervezte. Egyik lánya, Giuliana júliusban már azt nyilatkozta: Pavarotti gyakran beszél arról, hogy legnagyobb vágya szüleivel "találkozni" és megtalálni a nyugalmat.

A tenor legutóbb 16 hónappal ezelőtt lépett fel Torinóban, a téli olimpián. Decemberben úgy volt, hogy ismét színpadra áll egy fesztiválon, de ezt a fellépést az utolsó pillanatban lemondta.

Pavarotti és Sting

Az olasz kormány egy újonnan alapított kitüntetést adományozott neki két napja. Ezt kedden jelentették be, és Pavarotti még nyilatkozott is öröméről és büszkeségéről. A milánói Scala és a modenai színház pedig énekversenyt szervez Pavarotti tiszteletére. A Repubblicában a mai napon megjelent cikk szerint pedig Modena polgármestere bejelentette, hogy a Mester nevére keresztelik a város színházát. Pavarottit szombaton temetik.

Jó és rossz zene van, a petrezselymet pedig apróra kell vágni

"Van, aki azt mondja, hogy a pop sértő szó, és azt jelenti: nem jelentős. Én ezt nem fogadom el. Mint ahogyan azt sem fogadom el, hogy a klasszikus szó egyet jelentsen az unalmassal. Jó zene van és rossz zene. Bár nem könnyű sem nekik, sem nekem egy másik műfajt előadni, imádok egy új világ irányába megnyílni" - mondta a mester egy interjúban.

Kincses Veronika Kossuth-díjas, érdemes művész szerint óriási veszteség Luciano Pavarotti halála, nemcsak azért, mert véleménye szerint a világ legszebb tenorja volt, hanem mert rengeteget tudott a szakmáról. A neves magyar szopránénekesnő énekelte Mimit a legendás, 1986-os budapesti Bohémélet előadáson. Kincses Veronika szerint Luciano Pavarotti kitűnő partner volt, mindössze egy háziszínpadi próbával készítették elő az előadást, amelyet azóta is az Magyar Állami Operaház egyik legnagyszerűbb produkciójaként emlegetnek.

Marton Éva Kossuth-díjas szopránénekest Düsseldorfban érte a gyászhír, ahol a Jenufa című Janácek-operában lép föl. Mint arról az MTI-nek beszámolt, számos személyes emlék köti Luciano Pavarottihoz. Felidézte, hogy New Yorkban például egy házban laktak, amikor a Trubadúrra készültek. Az egyik próba után meghívta Marton Évát és férjét, főzött nekik spagettit. "A tészta legyen al dente, és a petrezselymet egészen apróra kell vágni" - emlékezett az énekesnő a híres tenor szavaira. Marton Éva szerint Luciano Pavarotti a legértékesebb énekes egyéniség volt a maga idejében, igazi színpadi személyiség. Beszámolt arról is, hogy egyszer a milánói Scalában egy Tosca előadásba kellett beugrania, a ruhapróbára sem volt ideje, csak a színpadon találkoztak Pavarottival. Nem értette, hogy a tenor a főpróbán miért fogja a hátát, a színfalak mögött derült ki, hogy a ruha szétnyílt. Később San Franciscóban is találkoztak, ahol a tenor arról panaszkodott neki, hogy már nem öröm az éneklés. Marton Éva szerint szomorú volt látni, hogy mint romlik az énekes fizikai állapota.

Gáti István bariton a Bécsi Staatsoperben a Bohéméletben és az André Chénierben is színre léphetett Luciano Pavarottival. "A legjobb korszakának végén találkoztam vele" - mondta Gáti István. A kéthetes próbaidőszak kemény, de tanulságos munkával szolgált, és érdekes volt látni-hallani, mekkora ünneplés és érdeklődés kíséri az olasz énekes minden léptét, tette hozzá. Luciano Pavarotti egészségének romlását sajnálattal tapasztalhatta a MÁV Szimfonikus Zenekar is, de emlékeikben inkább a nagy művész marad meg, hiszen összesen hétszer léphettek vele pódiumra, mondta el az MTI-nek Strausz Erzsébet, az együttes sajtóreferense.