Szünetjel Experimentális Zenei Fesztivál

2002.12.05. 15:42
Látogasson el Ön a dallamellenes összeesküvők évi összejövetelére, ahol találkozhat "autentikus előadói attitűdöt" képviselő emberekkel, akik megkísérlik elérni az "abszolút konkrét zene ideálját" és emellett hallhat "öntörvényű reciklusokat" is.
Kilencedik alkalommal rendezik meg a dallamellenes összeesküvők fesztiválját. A Szünetjel Fesztivál születésekor a legfontosabb szempont az volt, hogy az európai kortárs zene aktuális állapotát ismertesse meg a honi közönséggel. A rendezvénysorozat első éveiben a hangsúly az új improvizációs elgondolások és az ezeken alapuló kompozíciós technikák, alternatív játékmódok bemutatására helyeződött, az elmúlt nyolc év tapasztalatai azonban arra késztették a szervezőket, hogy újragondolják koncepciót, és tágabb, árnyaltabb esztétikai irányvonal mentén közvetítse a progresszív zenei élet értékeit. Fontos szerep jut a kortárs zeneszerzők műveit bemutató együtteseknek is, valamint az új médiumokat használó alkotóknak, akik mind a művek kiválasztásával, mind interpretációs elgondolásaikkal autentikus előadói attitűdöt képviselnek.

Marcus Schmickler (Németország) elektronikus zenei kísérletei festői textúrával bíró nyílt, szürreális hangmontázsokat alkotnak. Zenéje progresszivitásáról mi sem mond el többet, hogy a szervezők szerint "bár "poszt-krauti" elektronikus rockzenéje nyomán elsősorban Pluramon néven ismert, Marcus Schmickler az utóbbi időben a konvencionális zeneszerzés felfogásmódjába is belekontárkodik" és hogy "érdeklődése középpontjában a modern klasszikus zeneszerzőkkel való konfrontálódás áll."

Kovács Zsolt (Magyarország) a magyar experimentális zenei élet figyelemre méltó alkotója. Több együttesben játszik Én-nel, Ladik Katalinnal, Lore Bargès-szal, Sőrés Zsolttal, Szkárosi Endrével és Franz Hautzingerrel. Művészetében központi szerep jut a gitárzene újraértelmezésének. Kovács zenéjét alapvetően az elektronikus hangzás, a reciklusok és húros hangszere hangjaiból összeálló textúrák sokszoros rétegzettsége jellemzi, direkt.

Laura Kavanaugh (Kanada) hang- és képzőművész. Hangmunkáiban samplerrel és talált hangokkal dolgozik, valamint emberi hangot, zongorát és hegedűt használ. Ian Birse (Kanada) egyaránt használ komponált és improvizált hangot, szöveget és képet. Sőrés Zsolt (Magyarország) független magyar kortárs zenész. A Kavanaugh - Birse - Sőrés trió együttműködése tavaly októberben kezdődött Budapesten. Anti Action című albumuk a közeljövőben jelenik meg.

Az elmúlt évek során Francisco López (Spanyolország) a minimalista elektroakusztikus hangfestészet nagyhatású és következetes rendszerét dolgozta ki, "megkísérelvén elérni az abszolút konkrét zene ideálját." Zenéje a természetes környezet hangjainak feldolgozásán alapul, melyet egy alkalommal így jellemzett: "a valós világból származó zajok széles spektrumának felfedezése. "

Én (vagyis Tóth Pál) a Tilos Rádió műsorkészítője hétről-hétre szerkeszti a mai experimentális és elektroakusztikus zenei tendenciákat bemutató műsorát, a No Wave-et. Hat éve ad élő koncerteket, kevert zenét Frenák Pál társulata számára is. R.R. Habarc szónikus értékmentő és értékteremtő. 21. századi "csináld magad" úttörőként egyszerre viszi CD-R kiadóját, az Avultot és készíti öntörvényű felvételeit. Az indusztriális, pszichedelikus rockhagyományokból induló R. R. Habarc munkái kötöttségek és határok nélküli szabadzenék, amelyben megfér egymás mellett az intellektuális humor, az abszurd, a szürreális és a nagyon is reális.

A The Barton Workshop (Hollandia - USA) 1989-ben James Fulkerson zeneszerző-pozanjátékos által alapított amszterdami székhelyű együttes. Az együttes művészi filozófiája a mai kortárs zene élvonalának élő megszólaltatása, mely egyaránt magában foglalja a komponált és az improvizatív jellegű műveket. Együtt dolgoznak olyan szerzőkkel, mint Alvin Lucier, Christian Wolff, Nicolas Collins, Luc Ferrari és Frank Denyer, európai- és világ-premiereket adtak Morton Feldman, Galina Ustvolskaya, Henryk Górecki, James Fulkerson, Jerry Hunt, Frank Denyer, Nicolas Collins és mások munkáiból.

2002. december 6-7, 20 óra
Mu Színház, Kőrösy József u. 17.