A partraszállás másnapja

2014.06.07. 00:44
Ami a katonáknak eposzi csata a tengerparton, a fotósnak csak hosszú készülődés és letarolt tengerpart. Ezt látta Frank Scherschel a normandiai partraszállás másnapján, de hiába, a Life nem publikálta képeit, túlságosan újszerűnek és emberközelinek tartották, hogy színes képek készüljenek egy háborús helyzetről. A D-Day 70. évfordulóján is folytatódik a Life magazin fotósait bemutató sorozatunk.

A teljes egészében fotókra épülő Life magazin értelmezte újra a hírfotó szerepét az újságírásban, így lett a fotótörténelem meghatározó lapja. Különleges, erős, hatásos képek, címlapok, képes összeállítások jellemezték, az olvasók az első perctől kezdve imádták, négy hónappal az indulás után már heti egymillió darabot kapkodtak szét. A magazin híres fotósai most az Indexen!

A fotótörténelem meghatározó lapja, különleges, erős, hatásos képek, címlapok, képes összeállítások – ez a Life magazin. Az első, teljes egészében fotókra épülő hírújság, amely teljesen újraértelmezte a hírfotó szerepét az újságírásban. A Life magazint egyébként hivatalosan 1883-ban alapították, de 1936-ban egy szerencsés tulajdonosváltást követően vált jelentős lappá. Ekkor jelent meg az a szám, mindössze 10 centért, amelynek címlapján az azóta már ikonikussá vált Alfred Eisenstaedt-kép volt a Times Square-en csókolózó párról.

Az olvasók az első perctől kezdve imádták ezt az új formátumot, az első példány 380 000 példányban kelt el, négy hónappal később már heti egymillió darabot kapkodtak szét. A Life magazin őrült menőnek számított, ők írtak először az LSD-ről, nem véletlen, hogy a hatvanas évek világát bemutató Reklámőrültek című sorozatban az ellenkultúra éppen egy life-os magazinszerkesztő, Joyce Ramsay karakterén keresztül jelenik meg.

Végtelen sokáig lehetne sorolni a híres képeket, Robert Capa normandiai partraszállásról készült homályos foltjai, Gordon Parks jellegzetes, aktivista munkái, Henri Huet ábrázolása a vietnami háborúról – ezeket mindenki nagyon jól ismeri. Sorozatunkban a Life magazin fotósait mutatjuk be az Indexen!

 

1944. június 6-án a szövetséges csapatok partra szálltak a náci Németország által megszállt Normandiában. Ezt a filmen is sokszor feldolgozott történetet többnyire csak fekete-fehér (Capa esetében: homályos) felvételekről ismerhetjük, pedig Frank Scherschel, a Life egy másik fotósa is mindvégig jelen volt színes filmjeivel. Az ő fotói azonban egy egészen más, kevésbé ismert oldalát tárják fel a történteknek: amerikai egységek alaposan felkészülnek az angliai kisvárosokban, de a túloldalon csak a harcok során lerombolt városokat, rozsdás és elhagyatott járműveket, valamint az összecsapások után is frissen zöldellő francia tájakat találnak. Azt is láthatjuk, hogyan fogadták a franciák a hazájukat felszabadító katonákat, és hogyan ünnepelték eufóriában Párizs felszabadulását. Bár Scherschel képei kiválóan adják vissza az eseményeket és a színeket is, a felvételek zömét a Life akkoriban mégsem publikálta, túlságosan emberközeliek, ismerősek és élénken újszerűek voltak. És nem utolsósorban: nem azt a hősies, epikus csatát mutatta be, ahogyan ezt a partszállást azóta is elképzeljük, hanem azt az ürességet, ami a pusztítás után maradt. Több túlélő számolt be hasonló élményekről: a partraszálláskor nem volt ott semmi, hiába mentek tovább teherautóval, ott sem volt semmi.

 

Scherschel nemcsak a normandiai partraszállásnál volt ott, de járt Csehszlovákiában, Fülöp herceg és II. Erzsébet királynő 1947-es esküvőjén, a Le Mans-i 24 órás autóversenyeken, különböző baseball-, futball- és bokszmérkőzéseken, a michigani szakállnövesztő-versenyen, de megörökítette például az 1956-os Demokrata Nemzeti Konventet, Peggy Guggenheimet, a bohém műgyűjtőt, illetve a brit miniszterelnököt, Winston Churchillt több ízben is. Öccse, Joe szintén a Life fotósa volt, egyik híres felvételén például a Rudas gyógyfürdőt örökítette meg.

 

A Life után az Egyesült Államok Információs Ügynökségének fotólaboratóriumát vezette Washingtonban, majd fotószaküzletetet nyitott lakóhelyén, a wisconsini Baraboo városában.