Mozipremier a nappaliban

2009.03.18. 17:19 Módosítva: 2009.03.19. 16:09
Akár tömegesen is megjelenhetnek a függetlenfilmek az újgenerációs tévés rendszerekben: az on-demand vagy direkt tévés szolgáltatásokban Amerikában. Ez ugyanis a szolgáltatóknak és a filmkészítőknek is jó üzlet.

Az amerikai függetlenfilmes rendező, Joe Swanberg filmjének, az Alexander the Last premierjét hétvégén a texasi Austinban zajló South by Southwest Filmfesztiválon tartották, írja a New York Times.

A bemutató különlegességét az jelenti, hogy a film premierje mellett egész nap elérhető volt a IFC tévés szolgáltató rendszeréből. Így akár több millió előfizető is láthatta a bemutató előtt, ráadásul nem az illegális letöltések által, hanem legálisan, a saját tévéjén.

A nézők lényegében az otthoni kanapéról is kifizethették a mozijegyet virtuálisan, és nézhették a filmet a saját tévéjükön. A film rendezője a bemutató utáni fogadáson chaten is válaszolt a nézőknek. "Egész nap kaptam gratuláló e-maileket" - újságolta Swanberg a lapnak.

A nagy költségvetésű filmek uralják a mozikat a tengerentúlon is, de a függetlenfilmeknek is meg kell találniuk a maguk közönségét, aminek egyik módja lehet az on-demand típusú digitális televíziós terjesztés, elemzi a New York Times szakértője.

Miközben régen legalább egy hétig kellett szerepelni egy függetlenfilmnek a mozikban, hogy írjanak is róla a lapok, ma viszont már a patinás lapok kritikusai is írnak a filmről, kérdés persze, hogy a felfokozott figyelem mennyire köszönhető a szintén függetlenfilmként befutó Gettómilliomos zajos sikerének.

"Ez nagyon gazdaságos módja, hogy olcsón tudjunk elérni sok filmrajongót" - nyilatkozta Janet Pierson, a South by Southwest Filmfesztivál egyik illetékese a New York Timesnak.

Swanberg filmjének sikere azt is jelenti ugyanakkor, hogy a jövőben tömegesen is jelenhetnek meg nagyon olcsón, néhány szereplővel forgatott függetlenfilmek az IFC és más új generációs tévés rendszerekben. Sőt, a módszer nem is csak a kezdő függetlenfilmesek sajátja, Steven Soderbergh, az Ocean 11-13 széria rendezőjének Che című filmje a cannes-i filmbemutatóval párhuzamosan a digitális videotékákban is elérhető volt.

Sokan úgy gondolják, hogy a nagy képátlós HD-tévék korában a módszer versenyképes lehet a mozis bemutatókkal is. A digitális filmkészítési technikák terjedésével egyre olcsóbbá válnak a filmkészítési technikák, és közel van az idő, amikor a már filmforgalmazás sem lesz drága a készítők számára.