A Digi, a Sport1 és az IKO is harcol a magyar fociért

2009.07.01. 10:18 Módosítva: 2009.07.01. 16:57
A Magyar Labdarúgó-szövetség (MLSZ) elfogadta ugyan a Digi Tv nyolcszázmilliós ajánlatát az első osztályú magyar bajnoki mérkőzések közvetítési jogára, az eddig közvetítő Sport1-nek azonban elővásárlási joga van. A következő napokban eldől, hogy vásárolnia kell-e a Sport1-nek 3,6 milliárd forintért konkurens Digi-előfizetést, végül az RTL Klubon is lesznek-e meccsek, vagy váratlanul összeborul a Digi és a UPC. A magyar Digi Tv-ben is tulajdonrésszel rendelkező romániai RCS-RDS-t közben a gazdasági válságtól szenved, mivel folyamatosan terjeszkednie kéne, hogy talpon maradjon.
A Digi Tv új csatornájának logója
A Digi Tv új csatornájának logója

Az elmúlt hetekben felértékelődött a magyar futball: az eddig alig százmilliós közvetítési díjnak akár tízszeresét is hajlandó lenne több cég is kifizetni a meccsek tévés jogaiért. Nem a foci lett jobb, hanem túl sok a magyar sportcsatorna, ezért a magyar NB I. több adónak is a fennmaradást jelentheti.

A Soproni-liga közvetítési jogainak sorsa még mindig nem dőlt el, bár a Magyar Labdarúgó-szövetség (MLSZ) és a labdarúgóklubok is rábólintottak a Digi Tv nyolcszázmillió forintos ajánlatára. A UPC tulajdonosához köthető Sport1-nek azonban opciós joga van, így elvileg, ha ugyanazokat a feltételeket teljesíti, mint a DigiTv, elviheti a jogokat.

Az azonos feltételeken van a hangsúly: a Sport1 lejárt szerződése ugyanis ezt, a magyar jogban nem bevett fordulatot használja, amit információink szerint a Digi jogászai úgy értelmeznek, hogy csak a szerződő fél helyére írhatja be magát a Sport1, minden mást változatlanul kell hagynia a szövegben. Ez viszont lehetetlen, hiszen a szerződés szerint a labdarúgóklubok 3,6 milliárd forint értékű DigiTv-előfizetést is kapnának ingyen, amit a bérletek mellé osztogathatnának. Nem valószínű, hogy a UPC tulajdonosához köthető Chello Mediához tartozó Sport1 ennyi pénzért vásárolna műholdas szolgáltatást a konkurenciától.

Csak nő, csak nő

A Digi Tv mindig is rohamos tempóban terjeszkedett Magyarországon: pár év alatt a cég műholdas előfizetéseivel letörte a piaci árakat, és 420 ezer új ügyfelet szerzett, és 168 ezerre növelték kábeles előfizetőik számát. A Digi Tv sikerét jól jelzi, hogy az olcsó műholdas tévé megjelenése miatt kellett UPC-nek az addig a prémium kategóriás ügyfeleknek szánt Directet átpozícionálnia, sőt tavaly a műholdas tévézést eddig messzire elkerülő T-csoport is rákényszerült, hogy beszálljon a versenybe.

A romániai magyar milliárdos, Teszári Zoltán érdekeltségi körébe tartozó cég 2005-ben indította első nagy hadjáratát, akkor egy évig ingyen kínálták a DigiTv műholdas szolgáltatásait, ezzel annak ellenére rengetek ügyfelet szereztek maguknak, hogy a kezdeti időszakban nagyon sokan panaszkodtak a szolgáltatás minőségére. Most hasonló rohamot készít elő a cég, a tartalomiparba is betörnének, saját sportcsatornát indítanak július elsején, és ehhez a Bajnokok Ligája, a Bundesliga, és úgy tűnik, hogy a magyar NB I. jogait is megszerezték.

A Digiben is tulajdonrésszel rendelkező román anyacég, az RCS-RDS szinte pontosan ugyanezt a taktikát követi Romániában, de a sajtóértesülések szerint a gazdasági válság miatt a terjeszkedés lendülete kifulladóban van, sőt a hitelekből élő cég nehéz helyzetbe kerülhet. Az RCS-RDS ugyanis a folyamatos terjeszkedésre állt be, ha nem képes új piacokat meghódítani, veszélybe kerülhet. A magyarországi vállalatot magánszemélyek mellett a Cable Communication System NV elnevezésű holland, illetve a román RCS-RDS tulajdonolja, de ha végigfejtük a kissé bonyolult tulajdonosi szerkezetet, akkor minden szál a becslések szerint kilencszázmillió eurós magánvagyonnal rendelkező Teszári Zoltánhoz és két befektetési alaphoz vezet.

Az RCS-RDS Romániában nemcsak a kábelpiacon és a műholdas szektorban vetette meg a lábát, de 3G-hálózatot is fenntartanak. Magyarországon a romániai példát követik szinte lépésről lépésre, a Digi itt is jelentkezett a széles sávú mobiltenderre, de azt végül az állam bizonytalan időre elhalasztotta.

A Sport1 persze másképp értelmezi saját, már lejárt szerződését, és úgy tudjuk, hogy perre is menne, és a per miatt a július 25-én induló bajnokság meccseinek közvetítései is veszélybe kerülhetnek. (Az biztos, hogy a Sport1 már megkereste az MLSZ-t, hogy a Digi-előfizetések helyett ők inkább UPC Direct-csomagokat osztogatnának.)

Az MLSZ tehát nehéz helyzetben van, arról már nem is beszélve, hogy a hivatalosan már vesztesnek nyilvánított IKO is újból versenybe szállt, ráadásul értesüléseink szerint még mindig őket támogatja George Hemingway, az MLSZ profi ad hoc bizottságának elnöke.

A Digi, a Chello Media és az IKO harca ráadásul nemcsak a magyar profi liga jogainak megszerzéséről szól, hanem a piaci erőviszonyok bebetonozásáról a műsorterjesztési és a tartalomszolgáltatási piacon is. Ráadásul a csatát nemcsak itthon, de Romániában is vívják.

Előre menekülnek

A sportcsatornák piacára a magyar Digi a romániai anyacég példáját követve lépett be. Az RCS-RDS ugyanis megdöbbentően sokat, száztízmillió dollárt adott a román első osztályú bajnokság jogaiért három évre az Antena 1 elnevezésű általános szórakoztató adóval közösen, ezzel nem is egy, hanem rögtön négy sportadó indítását alapozva meg. A GSP sportcsatornát a RCS-RDS ugyanis nemsokára négy adóból álló csomaggá fejleszti, hogy a romániai bajnokság minden egyes meccsét élőben lehessen majd nézni.

Mit ajánl a magyar focinak a Digi?

  • Évi hétszázmillió forintot, aminek felét rögtön megkapják a klubok, míg a másik fele a bajnokság díja lesz, így például a bajnokcsapat száznyolcvanmillió forintot kaphat.
  • Százmillió forintot az utánpótláscsapatok támogatására, emellett évente négy utánpótlás meccset is sugároznának.
  • Minden klubnak kétezer darab ingyenes előfizetést a Digi Tv alapcsomagjára, évente 1,2 milliárd forint értékben.
  • Ha a klubok szereznek tizenhatezer új ügyfelet a DigiTv-nek, akkor a cég fizet abban az évben újabb kétszázötvenmillió forintot, amit a klubok a beszervezett előfizetők arányában osztanak el egymás közt. Újabb tizenhatezer előfizető esetén újabb kétszázötvenmillió jár a kluboknak, de ebben az előfizető-gyűjtő akcióban már a másodosztályú csapatok is részt vehetnek.

Sajtóértesülések szerint azonban a gazdasági válságra hivatkozva áprilisban az Antena 1 ki akart hátrálni az üzletből, az RCS-RDS ezért megpróbált árengedményt kialkudni az amúgy irracionálisan magas árból. Végül ez nem sikerült, a szerződés érvényben maradt, és az RCS-RDS kénytelen volt hitelt felvenni saját székházára. 13,6 millió dollárt, éppen annyit, mint amennyi az idén esedékes jogdíj ráeső része.

Mindez az általunk megkérdezett, a cég romániai ügyeit jól ismerő, nevük elhallgatását kérő szakértők szerint nem azt jelenti, hogy az RCS-RDS komoly pénzügyi gondokkal küzd, hanem azt, hogy a gazdasági válság miatt egyre nagyobb kockázatot kénytelenek vállalni. A cég eddig is az állandó terjeszkedésből tartotta fent magát, bankkölcsöneit az új piacokról származó bevételeiből finanszírozta, azt új piacra belépéshez azonban gyakran újabb kölcsönt kellett felvenni. Az RCS-RDS sikere, sőt életben maradása múlik tehát a terjeszkedésen.

Ez a terjeszkedés a gazdasági válság miatt egyre nehezebb, hiszen egyre szigorúbb feltételekkel kapnak csak kölcsönöket. Közben ráadásul egyre nagyobb késésekkel fizet a cég különböző partnereinek, így fordulhatott elő, hogy egy pár ezer eurós tartozás miatt nemrégiben Romániában csődeljárási kérelmet is benyújtottak az RCS-RDS ellen.

Sárai Endre, a Digi Tv ügyvezetője szerint sincs bajban az anyacég, ráadásul a magyar vállalat irányítója szerint a leányvállalatra ez amúgy sem lenne semmilyen hatással.

Párhuzamos harcok

foci1

Hiába választotta pontosan ugyanazt a taktikát az RCS-RDS Romániában, és leányvállalata Magyarországon, az eltérő jogi környezet miatt teljesen más a cél. Még akkor is, ha az ellenfelek ugyanazok: a UPC és az IKO-csoport.

Az RCS-RDS azért indított sportcsatornát Romániában, és azért vette meg a román bajnokság jogait, hogy exkluzív tartalmat kínálhasson kábel- és műholdas hálózatán. Szász Attila, a román Audiovizuális Tanács (CNA) tagja szerint ugyan a román versenyhivatal egyszer már vizsgálta, hogy a UPC hálózatán miért nem érhetők el az RCS-RDS csatornái, de akkor nem találtak a versenykorlátozó magatartásra utaló jeleket. Szász szerint viszont most, hogy a kábelcég megvette a román labdarúgás jogait, a román versenyhivatal újból napirendre tűzte az ügyet.

Magyarországon viszont a Digi és a UPC – a műholdas szolgáltató ádáz árháborúja óta – viszonylag békésen megfér egymás mellett: a UPC tulajdonosához tartozó Chello Media adói, így a Sport1 is fent van a Digi hálózatán.

Az IKO és a Digi, illetve tulajdonosa az RCS-RDS kapcsolata azonban Romániában és Magyarországon is rossz. A romániai hálózatról már eltűntek az IKO csatornái, ráadásul információink szerint közel hárommillió dollárral tartozik az RCS-RDS-nek a Romániában bejegyzett adók, többek közt a Cool műholdas továbbításáért.

Mindenki mindenki ellen

A magyar NB I. sorsát akár ezek a romániai kapcsolatok is alakíthatják, hiszen egyelőre úgy tűnik, hogy a három cég viszonyán múlik, mi is lesz a Soproni-ligával. Információink szerint felmerült, hogy a Sport1 és az IKO megállapodást kössön egymással a meccsek közös közvetítéséről. Ekkor a Sport1 elfogadja a Digi Tv által benyújtott szerződésben foglaltakat, azzal a kikötéssel, hogy azt nem szó szerint kell érteni, csak az árat kell tartaniuk. Ebben az esetben az MLSZ-nek és az Magyar Hivatásos Labdarúgóligának (MHHL) döntenie kell arról, hogy elfogadja-e azt az ajánlatot, ha igen, akkor minden bizonnyal a Digi perli be őket, ha nem, akkor a Sport1. A per miatt a bíróság akár fel is függesztheti a szerződés végrehajtását, vagyis lehet, hogy nyáron mégsem lesznek meccsek egyik adón sem.

Mit ad a DigiSport?

  • A Bajnokok Ligája meccseit
  • A Bundesliga mérkőzéseit
  • Az Európa-kupa közvetítéseit
  • A román bajnokság meccseit
  • Július 25-től a Soproni-liga meccseit

Tulajdonképpen erre játszik információink szerint az IKO, amely azt reméli, hogy ebben a kínos jogi helyzetben az MLSZ és az MHLL mégis az ő ajánlatukat választja inkább. Ezt azért tehetik meg, mert ugyan mindkét szervezet elfogadta már a Digi ajánlatát, de a két testület által közösen tulajdonolt Sportduó Kft., amelynél a jogok eddig voltak, még nem. Ha ez bekövetkezik, akkor az IKO megosztja a meccsek közvetítési jogait a Sport1-gyel, és az ezért cserébe nem gördít akadályt a szerződés elé. Így végül három adón, a Sport1-en, az RTL Klubon és a Sportklubon mennek majd a mérkőzések.

Úgy tudjuk, hogy közben a Sport1 és a Digi is tárgyal, így esetleg a meccseken ez a két adó osztozna, cserébe azért, hogy a Sport1 ne kötekedjen az elővásárlási jogot emlegetve. A döntés tehát, úgy tűnik, hogy a Sport1, vagyis a Chello Media kezében van, nekik azt kell eldönteniük, hogy inkább a műsorterjesztési piacon jelen sem lévő IKO-t támogassák, hogy így tegyenek keresztbe nagy konkurensük terveinek, vagy a Digit válasszák, és ezzel elősegítsék a piac kétszereplőssé válását. Ha a Digi mellett döntenek, akkor minden bizonnyal a UPC hálózatán is fent lesz az új sportadó, ráadásul viszonylag olcsón, míg ha az IKO-t, akkor a cég több kábelcsatornáját kaphatják esetleg olcsóbban.

A Sport1-nek mindössze ennyi a tét, míg a Digi új sportadója sikerét kockáztatja, az IKO viszont a Sportklub viszont kiúresedhet. hiszen sportadójuk minden fontosabb jogot elvesztett az utóbbi időkben, és egyes pletykák szerint a Digi hálózatáról is hamarosan eltűnhetnek, ha a magyar foci, vagy legalább a kézilabda-bajnokság jogait nem sikerült begyűjteniük.

A legvalószínűbb forgatókönyv az, hogy a Digi és a Sport1 kötnek kompromisszumot, és a Sportklub mint vesztes, akár a magyar piacról is szomorúan elkullog. De a mérkőzés még tart, sőt hosszabbítás várható. A Sport1-nek elvileg péntekig kell jeleznie, hogy él-e elővásárlási jogával, vagyis a következő napok biztos eseménydúsak lesznek mindhárom cég felsővezetői számára.