Albert, Lipót
2 °C
12 °C

A Digi, a Sport1 és az IKO is harcol a magyar fociért

2009.07.01. 10:18 Módosítva: 2009-07-01 16:57:58
A Magyar Labdarúgó-szövetség (MLSZ) elfogadta ugyan a Digi Tv nyolcszázmilliós ajánlatát az első osztályú magyar bajnoki mérkőzések közvetítési jogára, az eddig közvetítő Sport1-nek azonban elővásárlási joga van. A következő napokban eldől, hogy vásárolnia kell-e a Sport1-nek 3,6 milliárd forintért konkurens Digi-előfizetést, végül az RTL Klubon is lesznek-e meccsek, vagy váratlanul összeborul a Digi és a UPC. A magyar Digi Tv-ben is tulajdonrésszel rendelkező romániai RCS-RDS-t közben a gazdasági válságtól szenved, mivel folyamatosan terjeszkednie kéne, hogy talpon maradjon.
A Digi Tv új csatornájának logója
A Digi Tv új csatornájának logója

Az elmúlt hetekben felértékelődött a magyar futball: az eddig alig százmilliós közvetítési díjnak akár tízszeresét is hajlandó lenne több cég is kifizetni a meccsek tévés jogaiért. Nem a foci lett jobb, hanem túl sok a magyar sportcsatorna, ezért a magyar NB I. több adónak is a fennmaradást jelentheti.

A Soproni-liga közvetítési jogainak sorsa még mindig nem dőlt el, bár a Magyar Labdarúgó-szövetség (MLSZ) és a labdarúgóklubok is rábólintottak a Digi Tv nyolcszázmillió forintos ajánlatára. A UPC tulajdonosához köthető Sport1-nek azonban opciós joga van, így elvileg, ha ugyanazokat a feltételeket teljesíti, mint a DigiTv, elviheti a jogokat.

Az azonos feltételeken van a hangsúly: a Sport1 lejárt szerződése ugyanis ezt, a magyar jogban nem bevett fordulatot használja, amit információink szerint a Digi jogászai úgy értelmeznek, hogy csak a szerződő fél helyére írhatja be magát a Sport1, minden mást változatlanul kell hagynia a szövegben. Ez viszont lehetetlen, hiszen a szerződés szerint a labdarúgóklubok 3,6 milliárd forint értékű DigiTv-előfizetést is kapnának ingyen, amit a bérletek mellé osztogathatnának. Nem valószínű, hogy a UPC tulajdonosához köthető Chello Mediához tartozó Sport1 ennyi pénzért vásárolna műholdas szolgáltatást a konkurenciától.

Csak nő, csak nő

A Digi Tv mindig is rohamos tempóban terjeszkedett Magyarországon: pár év alatt a cég műholdas előfizetéseivel letörte a piaci árakat, és 420 ezer új ügyfelet szerzett, és 168 ezerre növelték kábeles előfizetőik számát. A Digi Tv sikerét jól jelzi, hogy az olcsó műholdas tévé megjelenése miatt kellett UPC-nek az addig a prémium kategóriás ügyfeleknek szánt Directet átpozícionálnia, sőt tavaly a műholdas tévézést eddig messzire elkerülő T-csoport is rákényszerült, hogy beszálljon a versenybe.

A romániai magyar milliárdos, Teszári Zoltán érdekeltségi körébe tartozó cég 2005-ben indította első nagy hadjáratát, akkor egy évig ingyen kínálták a DigiTv műholdas szolgáltatásait, ezzel annak ellenére rengetek ügyfelet szereztek maguknak, hogy a kezdeti időszakban nagyon sokan panaszkodtak a szolgáltatás minőségére. Most hasonló rohamot készít elő a cég, a tartalomiparba is betörnének, saját sportcsatornát indítanak július elsején, és ehhez a Bajnokok Ligája, a Bundesliga, és úgy tűnik, hogy a magyar NB I. jogait is megszerezték.

A Digiben is tulajdonrésszel rendelkező román anyacég, az RCS-RDS szinte pontosan ugyanezt a taktikát követi Romániában, de a sajtóértesülések szerint a gazdasági válság miatt a terjeszkedés lendülete kifulladóban van, sőt a hitelekből élő cég nehéz helyzetbe kerülhet. Az RCS-RDS ugyanis a folyamatos terjeszkedésre állt be, ha nem képes új piacokat meghódítani, veszélybe kerülhet. A magyarországi vállalatot magánszemélyek mellett a Cable Communication System NV elnevezésű holland, illetve a román RCS-RDS tulajdonolja, de ha végigfejtük a kissé bonyolult tulajdonosi szerkezetet, akkor minden szál a becslések szerint kilencszázmillió eurós magánvagyonnal rendelkező Teszári Zoltánhoz és két befektetési alaphoz vezet.

Az RCS-RDS Romániában nemcsak a kábelpiacon és a műholdas szektorban vetette meg a lábát, de 3G-hálózatot is fenntartanak. Magyarországon a romániai példát követik szinte lépésről lépésre, a Digi itt is jelentkezett a széles sávú mobiltenderre, de azt végül az állam bizonytalan időre elhalasztotta.

A Sport1 persze másképp értelmezi saját, már lejárt szerződését, és úgy tudjuk, hogy perre is menne, és a per miatt a július 25-én induló bajnokság meccseinek közvetítései is veszélybe kerülhetnek. (Az biztos, hogy a Sport1 már megkereste az MLSZ-t, hogy a Digi-előfizetések helyett ők inkább UPC Direct-csomagokat osztogatnának.)

Az MLSZ tehát nehéz helyzetben van, arról már nem is beszélve, hogy a hivatalosan már vesztesnek nyilvánított IKO is újból versenybe szállt, ráadásul értesüléseink szerint még mindig őket támogatja George Hemingway, az MLSZ profi ad hoc bizottságának elnöke.

A Digi, a Chello Media és az IKO harca ráadásul nemcsak a magyar profi liga jogainak megszerzéséről szól, hanem a piaci erőviszonyok bebetonozásáról a műsorterjesztési és a tartalomszolgáltatási piacon is. Ráadásul a csatát nemcsak itthon, de Romániában is vívják.

Előre menekülnek

A sportcsatornák piacára a magyar Digi a romániai anyacég példáját követve lépett be. Az RCS-RDS ugyanis megdöbbentően sokat, száztízmillió dollárt adott a román első osztályú bajnokság jogaiért három évre az Antena 1 elnevezésű általános szórakoztató adóval közösen, ezzel nem is egy, hanem rögtön négy sportadó indítását alapozva meg. A GSP sportcsatornát a RCS-RDS ugyanis nemsokára négy adóból álló csomaggá fejleszti, hogy a romániai bajnokság minden egyes meccsét élőben lehessen majd nézni.

Mit ajánl a magyar focinak a Digi?

  • Évi hétszázmillió forintot, aminek felét rögtön megkapják a klubok, míg a másik fele a bajnokság díja lesz, így például a bajnokcsapat száznyolcvanmillió forintot kaphat.
  • Százmillió forintot az utánpótláscsapatok támogatására, emellett évente négy utánpótlás meccset is sugároznának.
  • Minden klubnak kétezer darab ingyenes előfizetést a Digi Tv alapcsomagjára, évente 1,2 milliárd forint értékben.
  • Ha a klubok szereznek tizenhatezer új ügyfelet a DigiTv-nek, akkor a cég fizet abban az évben újabb kétszázötvenmillió forintot, amit a klubok a beszervezett előfizetők arányában osztanak el egymás közt. Újabb tizenhatezer előfizető esetén újabb kétszázötvenmillió jár a kluboknak, de ebben az előfizető-gyűjtő akcióban már a másodosztályú csapatok is részt vehetnek.

Sajtóértesülések szerint azonban a gazdasági válságra hivatkozva áprilisban az Antena 1 ki akart hátrálni az üzletből, az RCS-RDS ezért megpróbált árengedményt kialkudni az amúgy irracionálisan magas árból. Végül ez nem sikerült, a szerződés érvényben maradt, és az RCS-RDS kénytelen volt hitelt felvenni saját székházára. 13,6 millió dollárt, éppen annyit, mint amennyi az idén esedékes jogdíj ráeső része.

Mindez az általunk megkérdezett, a cég romániai ügyeit jól ismerő, nevük elhallgatását kérő szakértők szerint nem azt jelenti, hogy az RCS-RDS komoly pénzügyi gondokkal küzd, hanem azt, hogy a gazdasági válság miatt egyre nagyobb kockázatot kénytelenek vállalni. A cég eddig is az állandó terjeszkedésből tartotta fent magát, bankkölcsöneit az új piacokról származó bevételeiből finanszírozta, azt új piacra belépéshez azonban gyakran újabb kölcsönt kellett felvenni. Az RCS-RDS sikere, sőt életben maradása múlik tehát a terjeszkedésen.

Ez a terjeszkedés a gazdasági válság miatt egyre nehezebb, hiszen egyre szigorúbb feltételekkel kapnak csak kölcsönöket. Közben ráadásul egyre nagyobb késésekkel fizet a cég különböző partnereinek, így fordulhatott elő, hogy egy pár ezer eurós tartozás miatt nemrégiben Romániában csődeljárási kérelmet is benyújtottak az RCS-RDS ellen.

Sárai Endre, a Digi Tv ügyvezetője szerint sincs bajban az anyacég, ráadásul a magyar vállalat irányítója szerint a leányvállalatra ez amúgy sem lenne semmilyen hatással.

Párhuzamos harcok

foci1

Hiába választotta pontosan ugyanazt a taktikát az RCS-RDS Romániában, és leányvállalata Magyarországon, az eltérő jogi környezet miatt teljesen más a cél. Még akkor is, ha az ellenfelek ugyanazok: a UPC és az IKO-csoport.

Az RCS-RDS azért indított sportcsatornát Romániában, és azért vette meg a román bajnokság jogait, hogy exkluzív tartalmat kínálhasson kábel- és műholdas hálózatán. Szász Attila, a román Audiovizuális Tanács (CNA) tagja szerint ugyan a román versenyhivatal egyszer már vizsgálta, hogy a UPC hálózatán miért nem érhetők el az RCS-RDS csatornái, de akkor nem találtak a versenykorlátozó magatartásra utaló jeleket. Szász szerint viszont most, hogy a kábelcég megvette a román labdarúgás jogait, a román versenyhivatal újból napirendre tűzte az ügyet.

Magyarországon viszont a Digi és a UPC – a műholdas szolgáltató ádáz árháborúja óta – viszonylag békésen megfér egymás mellett: a UPC tulajdonosához tartozó Chello Media adói, így a Sport1 is fent van a Digi hálózatán.

Az IKO és a Digi, illetve tulajdonosa az RCS-RDS kapcsolata azonban Romániában és Magyarországon is rossz. A romániai hálózatról már eltűntek az IKO csatornái, ráadásul információink szerint közel hárommillió dollárral tartozik az RCS-RDS-nek a Romániában bejegyzett adók, többek közt a Cool műholdas továbbításáért.

Mindenki mindenki ellen

A magyar NB I. sorsát akár ezek a romániai kapcsolatok is alakíthatják, hiszen egyelőre úgy tűnik, hogy a három cég viszonyán múlik, mi is lesz a Soproni-ligával. Információink szerint felmerült, hogy a Sport1 és az IKO megállapodást kössön egymással a meccsek közös közvetítéséről. Ekkor a Sport1 elfogadja a Digi Tv által benyújtott szerződésben foglaltakat, azzal a kikötéssel, hogy azt nem szó szerint kell érteni, csak az árat kell tartaniuk. Ebben az esetben az MLSZ-nek és az Magyar Hivatásos Labdarúgóligának (MHHL) döntenie kell arról, hogy elfogadja-e azt az ajánlatot, ha igen, akkor minden bizonnyal a Digi perli be őket, ha nem, akkor a Sport1. A per miatt a bíróság akár fel is függesztheti a szerződés végrehajtását, vagyis lehet, hogy nyáron mégsem lesznek meccsek egyik adón sem.

Mit ad a DigiSport?

  • A Bajnokok Ligája meccseit
  • A Bundesliga mérkőzéseit
  • Az Európa-kupa közvetítéseit
  • A román bajnokság meccseit
  • Július 25-től a Soproni-liga meccseit

Tulajdonképpen erre játszik információink szerint az IKO, amely azt reméli, hogy ebben a kínos jogi helyzetben az MLSZ és az MHLL mégis az ő ajánlatukat választja inkább. Ezt azért tehetik meg, mert ugyan mindkét szervezet elfogadta már a Digi ajánlatát, de a két testület által közösen tulajdonolt Sportduó Kft., amelynél a jogok eddig voltak, még nem. Ha ez bekövetkezik, akkor az IKO megosztja a meccsek közvetítési jogait a Sport1-gyel, és az ezért cserébe nem gördít akadályt a szerződés elé. Így végül három adón, a Sport1-en, az RTL Klubon és a Sportklubon mennek majd a mérkőzések.

Úgy tudjuk, hogy közben a Sport1 és a Digi is tárgyal, így esetleg a meccseken ez a két adó osztozna, cserébe azért, hogy a Sport1 ne kötekedjen az elővásárlási jogot emlegetve. A döntés tehát, úgy tűnik, hogy a Sport1, vagyis a Chello Media kezében van, nekik azt kell eldönteniük, hogy inkább a műsorterjesztési piacon jelen sem lévő IKO-t támogassák, hogy így tegyenek keresztbe nagy konkurensük terveinek, vagy a Digit válasszák, és ezzel elősegítsék a piac kétszereplőssé válását. Ha a Digi mellett döntenek, akkor minden bizonnyal a UPC hálózatán is fent lesz az új sportadó, ráadásul viszonylag olcsón, míg ha az IKO-t, akkor a cég több kábelcsatornáját kaphatják esetleg olcsóbban.

A Sport1-nek mindössze ennyi a tét, míg a Digi új sportadója sikerét kockáztatja, az IKO viszont a Sportklub viszont kiúresedhet. hiszen sportadójuk minden fontosabb jogot elvesztett az utóbbi időkben, és egyes pletykák szerint a Digi hálózatáról is hamarosan eltűnhetnek, ha a magyar foci, vagy legalább a kézilabda-bajnokság jogait nem sikerült begyűjteniük.

A legvalószínűbb forgatókönyv az, hogy a Digi és a Sport1 kötnek kompromisszumot, és a Sportklub mint vesztes, akár a magyar piacról is szomorúan elkullog. De a mérkőzés még tart, sőt hosszabbítás várható. A Sport1-nek elvileg péntekig kell jeleznie, hogy él-e elővásárlási jogával, vagyis a következő napok biztos eseménydúsak lesznek mindhárom cég felsővezetői számára.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?