Julianna, Lilla
-1 °C
11 °C

Novembertől jöhetnek az új országos rádiók

2009.10.28. 14:05 Módosítva: 2009-10-28 19:56:40
November közepén már új adók szólhatnak a Danubius és a Sláger helyén az ORTT döntése után. A parlamenti pártok delegáltjaiból álló médiahatóság az inkább jobboldalinak tekintett Adveniónak és az állítólag baloldali kapcsolatokkal rendelkező FM1 konzorciumnak ítélte a két országos rádiófrekvenciát. Majtényi László, az ORTT elnöke még a döntés előtt elhagyta az ülést, jelezvén, hogy nem ért egyet a pályázat lebonyolításának módjával. A Sláger bíróságon támadja meg a médiahatóság döntését.

Az Advenio nyerte a Danubius rádió frekvenciájáért folyó versenyt, a Sláger helyén az ORTT döntése értelmében az FM1 konzorcium adhat ezentúl. Információink szerint az Országos Rádió és Televízió Testület mai ülésén elbukott az elnök, Majtényi László javaslata, és nem zárták ki a két pályázót azért, mert – az elnök szerint – irreálisan nagy koncessziós díjat ajánlottak. Az Advenio árbevétele ötvenöt százalékát, az FM1 a felét ígérte, holott szakértők szerint a rádiós piacon ekkora nyereségrátát lehetetlen elérni.

Az ORTT ülésén információink szerint először az elnök és Tímár János kizárási indítványairól szavaztak ezek azonban 10/14-ed arányban elbuktak. (Majtényinek és Tímárnak is két-két szavazata volt, a többiek mind ellenük voksoltak.)

Ezután 10/12-ed arányban szavaztak a két legtöbb pontot kapó rádió pályázatárnak elfogadásáról, a szabad demokrata delegált, Tímár János nem vett részt a döntésben. A nyertes rádiók pályázatát az MSZP, a Fidesz és a KDNP delegáltjai támogatták. Maga Majtényi László az első körben nem szavazhatott, de nem is várta meg, lesz-e második forduló, távozott az ülésről.

A sales house trükk miatt nyertek

Információink szerint az Advenio és az FM1 konzorcium is úgynevezett sales house rendszert dolgozott ki, amelynek lényege, hogy a reklámidőt külső cég veszi meg és adja tovább, tehát a nyereség jelentős része annál a cégnél realizálódik. A pályázat csak akkor tekintette kapcsolt cégnek a sales house-t, ha a rádió tulajdonrésze több mint husznöt százalék a cégben, így a kiírásban könnyű volt kiskaput találni. Majtényi a múlt héten a Hírszerzőnek nyilatkozva kikérte magának, hogy a kiírás lenne rossz, szerinte egyes pályázók voltak rosszhiszeműek, és kihasználták a kiskapu adta lehetőségeket. Mindenesetre a pályázat feltételeit a testület elnöke dolgozta ki, ezen sikerült kiskaput találniuk a pályázóknak.

Valószínű, hogy a nyertes rádiók úgy alakítják a gazdálkodásukat, hogy körülbelül évi három-négyszázmillió forint legyen a bevételük, így az évi kétszázmilliós fix frekvenciadíjból és az árbevétel feléből – százötvenmillióból – pont összejön a pályázatban megszabott minimális éves díj, a háromszázötvenmillió forint.

Jobb, bal

A nyertes rádiók mögött sajtóértesülések szerint a két nagy politikai tömb áll: az Advenio jelenleg a Heti Választ is tulajdonló Infocenter csoporthoz tartozik, de csak szeptemberben vették meg a Magyar Nemzetet és a Hír tv-t is magában foglaló médiacsoporttól. Az FM1-konzorciumban az Econet és az Econet tulajdonában lévő, a Radiócafét is működtető Est Média van jelenleg, de élénk tárgyalásokat folytattak a Wallis csoporttal pénzügyi beruházásról (ezek a tárgyalások megrekedtek, az FM1 egyelőre új befektetőre vár, a frekvenciapályzat megnyerése után nem lesz nehéz partnert találnia). Információink szerint a szocialisták őket támogatják, és a konzorcium várhatóan egy szocialista kötődésű céggel bővül majd.

A pályázaton ez a két rádió kapta messze a legtöbb pontot (az Advenio kilencvenetet, az FM1 nyolcvanötöt), miután a Rádió1 tulajdonosához köthető kilencven pontot elérő Zene Rádió Országos Kereskedőházat kizárták a pályázatból, hivatalosan azért, mert „üzleti terve megalapozatlan”, információink szerint éppen amiatt a sales house rendszer miatt, ami az Adveniót és az FM1-et most a pályázat megnyeréséhez segítette.

Hozzá kell tenni, hogy a pályázaton vesztes rádióknak is vannak pártkapcsolataik, és próbáltak is mozogni ezen a vonalon, de végül nem sikerült üzletet kötniük egyik oldallal sem. Tavaly például a Sláger és a Danubius lobbiereje kellett ahhoz, hogy a parlament nagy többséggel elfogadja a rádiók frekvenciájának pályázat nélküli meghosszabbítását, ami csak azért nem jött össze, mert Sólyom László előzetes normakontrollt kért, és az Alkotmánybíróság alkotmányellenesnek minősítette a törvényt.

Egyik vesztes fontolgat, a másik perel

A két, végül nyertes pályázó ellen nemcsak Majtényi László igyekezett fellépni, az ORTT elnökével folytatott konzultáció után Sólyom László köztársasági elnök és Bajnai Gordon miniszterelnök is a pályázat tisztaságának fontosságára hívta fel a figyelmet.

Úgy tudjuk, hogy a Fidesszel és az MSZP-vel is kapcsolatokat fenntartó EBRD egyik alapjának tulajdonában lévő Danubius jogi lépéseket fontolgat. A Sláger rádió viszont már határozott: bíróságon támadja meg az általa használt országos kereskedelmi rádiós frekvencia sorsáról hozott médiahatósági döntést. Heal Edina vezérigazgató egyelőre nem említett konkrétumokat a perről.

November 14-én akár el is indulhatnak az új rádiók, amelyekről azonban még nem sokat lehet tudni. Annyi biztos, hogy a Radiocafé tulajdonosa nem ezen a néven akar országos adót indítani, információink szerint az Advenio rádióját Klassznak hívhatják majd. A Sláger által most használt hullámhosszon a Neo FM szólhat november közepétől. A két nyertes társaságot semmi nem köti a pályázatukban szereplő névhez, bármikor kezdeményezhetik a változásbejegyzést a testületnél.

Köszönjük, hogy olvasol minket!

Ha fontos számodra a független sajtó fennmaradása, támogasd az Indexet!