Hortenzia, Gergő
-2 °C
8 °C

A Tv2 feltámasztja a Tv3-at a nők miatt

2009.11.03. 11:16
A Tv2 tulajdonosa, a ProSiebanSat1 csoport új adót indít a magyar piacon. Már tavaly is tervben volt a nőknek szóló Fem Tv magyarországi megjelenése, de a gazdasági válság miatt el kellett halasztani az indulást. Decembertől Tv3 néven indulhat az új adó, amin várhatóan csak ismétlések lesznek az első időkben.

Már tavaly is új adót akart indítani a Tv2, de a gazdasági válság és a külföldi tulajdonos nehéz anyagi helyzete keresztülhúzta a magyar vezetők számításait: nem indult el a nőknek szóló csatorna. Most viszont annak ellenére új adóval jelentkezik a Tv2 tulajdonosa, hogy az anyacég nincs jól, és a Tv2 sem túl sikeres idén ősszel.

Ráadásul míg tavaly a tulajdonos ProSiebenSat1 csoport Norvégiában sikeres Fem Tv elnevezésű adóját adaptálták volna a magyar viszonyokhoz, most átalakult a koncepció: az új adó a Tv3 nevet kapja, akkor is, ha ez a név egyesekben különös emlékeket ébreszthet. (Tv3 néven a kilencvenes évek közepétől működő adó tulajdonosa is pályázott 1997-ben az országos földi tévéfrekvenciára, de meglepő körülmények közt alulmaradt. A Legfelsőbb Bíróságon volt már az ügy, szakértők szerint nyertek volna, amikor a tulajdonos CME 2000 februárjában úgy döntött, kivonul a magyar piacról, és a csatornát eladja a Tv2-nek és az RTL Klubnak. A két adó elosztotta egymás közt a Tv3 közel 5 milliárd forintot érő filmcsomagját, majd felszámolták a céget.)

Nem a Tv2 adója

A Tv2 az ORTT-vel nyáron megkötött új koncessziós szerződés értelmében akár már maga is indíthatna tematikus csatornákat, mégis más utat választott, talán azért, mert a szerződés értelmében a hozzá tartozó kis adókon óránként legfeljebb három perc reklámot sugározhat. A Tv2 így információink szerint ugyanazt a módszert választja, ahogy az RTL Klub építette ki tematikus adóinak hálózatát.

Az RTL Klub egyik tulajdonosa, az IKO indított rengeteg kábeladót, köztük a Film+-t, a Sportklubot vagy a Coolt; ezeken az adókon gyakran feltűnnek az RTL Klub régi műsorai, már vetített filmjei vagy hírességei. A Tv2 hasonló módszerrel próbál bekúszni a médiatörvényen nyitott kiskapun: a Tv3-at a ProSiebanSat1 csoport egyik külföldi tulajdonosa jegyezheti. Tavaly a Fem Tv-t holland cég sugározta volna, információink szerint azóta más megoldást választották a ProSiebenSat1-nál.

A Tv3 műsorairól, illetve programstruktúrájáról egyelőre nem lehet semmit tudni, annyi biztos, hogy a Tv2 már tárgyal a nagy kábelszolgáltatókkal és a kisebb cégeket is tömörítő kábelszövetségekkel, decemberben indulhat a tesztadás, januártól a műsor. Egyetlen egy dolog biztos: a Tv3 a nőkre koncentrál majd.

A Tv2-nek már volt egy hasonló próbálkozása, a Hollandiában bejegyzett Írisz Tv, amely minden nap délután hat és este tizenegy között, a Club helyén sugárzott magyar nyelvű műsorokat, főként a Tv2 talkshow-inak és szappanoperáinak ismétlését. A csatorna 2006. december 31-én megszűnt, mivel nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, nézettsége egy év alatt nem nőtt, így fenntartása veszteséges volt.

Mekkora lesz az adó?

Amikor Várdy Zoltán, a Tv2 vezérigazgatója 2007 októberében bejelentette, hogy három éven belül legyőzik az RTL Klubot, azt mondta, ha új adót indítanak a magyar piacon, „akkor az nem a huszonharmadik filmcsatorna lesz, hanem egy erős csatorna.” Ennek ellenére kérdéses, hogy a decemberben startoló Tv3 egyáltalán jelentkezik-e saját műsorokkal, vagy csak a Tv2 levetett kibeszélőshow-it és sorozatait ismétli.

A ProSiebenSat1 csoport ugyanis már tavaly is 191 millió eurós veszteséggel zárta az évet, és a reklámbevételek visszaesése miatt idén akár 15 százalékkal is csökkenhet a csoporthoz tartozó csatornák forgalma. Ráadásul a ProsSiebeanSat1 csoportnak több mint 5 milliárd eurós adóssága van, amit azóta görget, hogy 2007-ben megvásárolta az SBS csoportot, benne a magyar Tv2-t.

A Variety információi szerint a megváltozott paci viszonyok miatt a cégcsoport már azon gondolkodik, hogy fizetőssé teszi a legnagyobb nézettséget produkáló német adóit, a Sat1-et és a Pro7-et. Az amerikai szórakoztatóipari szaklap információi szerint a cégcsoport vezetése a fizetős tartalmak felé fordult, ami egybevág azzal, hogy a magyar piacon is egy tematikus, tehát a kábel- és műholdas szolgáltatók által előfizetőnként fizetett díjból működő adót indítanának.

A magyar kábelpiac azonban túltelített, nőknek szóló általános csatornának ott van a Viasat3 és a Zone Club is, de további tematikus adók is keresik a célcsoport kegyeit, kezdve a lakberendezéssel foglalkozó Tv Dekótól a sztárhírekre koncentráló Reflektoron át a dél-amerikai sorozatokra specializálódott Zone Romanticáig. Éppen ezért csak drága tartalmat kínáló adó mehet biztosra, ám a Tv3 árazása nem arra utal, hogy saját gyártású műsorokat kínáló, általános szórakoztató adót akarna a ProSiebenSat1.

Egy általános szórakoztató adó legfontosabb célja, hogy minél több emberhez eljusson, vagyis az alapcsomagba akar kerülni, olcsón adja magát, aztán a hirdetési bevételekből igyekszik megélni. A Tv3 ehhez képest információink szerint a kábelszolgáltatóktól előfizetőnként, havonta ötven forintot kérne, ilyen magas árral pedig legfeljebb egy tematikus csomagba vagy a családi csomagba tudnak bekerülni, kevesebb nézőhöz jutnak el, a reklámbevételük is jóval alacsonyabb lesz. Ezt az utat általában az olcsóbb tematikus adók választják, amelyek leginkább külföldről vásárolt tartalommal vagy ismétlésekkel próbálnak nézőket szerezni.

Nem valószínű tehát, hogy a Tv3, legalábbis az első időkben, új, saját gyártású műsorokkal jelentkezzen. Valószínűleg a Joshi Bharat, a Szulák show, az Áll az alku vagy a Született feleségek régi részeit adják majd újra és újra. A Tv2-nek azonban nagy tervei vannak a csatornával, vagyis lassan, fokozatosan, ahogy a tulajdonos gazdasági helyzete megengedi, egyre többet fektetnek valószínűleg az adóba, amivel lehet a tervük, hogy pár év alatt a harmadik legnézettebb adó legyen a magyar piacon.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?