Friderika
12 °C
29 °C

Jön a Muzsika Tv, háború a mulatóspiacon

2009.11.25. 10:41
Már két mulatós tévé van az országban, miután az IKO kimenekítette a Poénból a lakodalmas rockot, és saját tévét csinált ennek a stílusnak is. Az olcsó tematikus adók megölhetik az olyan kis csatornákat, mint a Pax, a Főnix vagy a Fix Tv.

A Budapest Televízió hűlt helyén civakodik még mindig a kábelcsatornákat üzemeltető IKO és a Tematik Cable. Mindkét cég Romániából sugározza műsora nagy részét, de az éveken át tartó békés piacfelosztás után egyre keményebben küzdenek a nézőkért, illetve a kis, vidéki kábelszövetségek szerződéseiért.

IKO vs Tematik Cable

A Nóta Tv tulajdonosa az a csoport, amely többek között a Musicmix zenei adót is készíti, és amelyik a Minimaxot is terjesztette szerte Romániában. A cég mögött álló vállalkozó, Radu Morar romániai sajtóértesülések szerint régi üzletfele a Digit tulajdonló erdélyi magyar milliárdosnak, Teszári Zoltánnak. Mindezt alátámasztja, hogy a Tematik Cable összes csatornáját a Digi lövi fel a műholdakra, ráadásul itthon és Erdélyben is a Digi a Nóta Tv első és legnagyobb ügyfele.

A Poén jelenleg az IKO Kábeltelevízió Kft. tulajdonában van, a cég mögött az a Rákosi Tamás áll, aki sajtóértesülések szerint az RTL felső vezetésével ápolt jó kapcsolatai miatt már 1997-ben ott volt a magyar RTL Klub megalakulásánál, azóta pedig az IKO-n keresztül tulajdonrésze van a csatornában.

A Tematik Cable a Nóta Tv elindításával igyekezett a Budapest Televízió megszűnése után keletkezett űrt betölteni szintetizátorral és dobprogrammal kísért mulatós rockkal, meg némi népzenével és operettel, mire válaszul az IKO a Poén című, nem túl nézett adóját próbálta vonzóvá tenni vidéken a Dáridó tetemének feltámasztásával. A Nóta Tv-n Bangó Margó és Bódi Guszti mellett az Operettszínház régi felvételei, meg persze a disznóöléseken még mindig kihagyhatatlan, legendás 3+2 régi koncertfelvételei mennek napi 24 órában, míg a Poénon hetente egyszer jelentkezett eddig új műsorral a Galambos Lajos testvére által készített Diridári, amiben a Dupla Kávé és Zámbó Árpi haknizik rendszeresen.

Vadászok és halászok

A Rákosi Tamás milliárdoshoz köthető IKO és a Radu Morar romániai nagyvállalkozó tulajdonában lévő Tematik Cable között azután mérgesedett el a viszony, hogy a Nóta Tv összegyűjtött 700 ezer háztartást, a Poén pedig 800 ezret (a velük szerződést kötő kábel- és műholdas szolgáltatók potenciálisan ennyi háztartásba tudják eljuttatni az adók műsorát). Szakértők szerint egymilliós lefedettség után működhet nyereségesen egy tematikus adó, minél közelebb került ehhez az áhított számhoz a két kábelcsatorna, annál többször zavarták egymás köreit.

A két cég közti harcban új frontvonalat nyitott, hogy a Tematik Cable elindította a Pv Tv elnevezésű adóját, amin halászattal és vadászattal foglalkoznak, éppen úgy, ahogy az IKO Fishing and Huntingján. A Fishing and Huntingot sokáig a Tematik Cable forgalmazta, így a Pv Tv indulásakor nem meglepő módon több szolgáltató egyszerűen átállt a Tematik Cable saját adójának jelére.

Az IKO-nak a legnagyobb veszteséget minden bizonnyal a Digi Tv jelentette, de a lépés egyáltalán nem meglepő. Egyrészt Radu Morar állandó üzleti partnere Teszári Zoltán erdélyi milliárdosnak, másrészt a Digi és az IKO már év eleje óta rossz viszonyban vannak, a Digi Sport és a Sportklub összeverekedett a magyar foci-, sőt a magyar kézilabda-mérkőzések jogain is. A Digi és az IKO közti összecsapások miatt maradtak Erdélyben és a Vajdaságban, sőt a Szlovákiában is Barátok közt nélkül a magyar kisebbségek.

A mulatósháború

A legfontosabb hadszíntér azonban a mulatós tévék, hiszen az IKO a digitális átállás lassulása miatt kénytelen átpozicionálni tavaly indított tematikus adóit (a Film+2-t, a Poént vagy a Sorozat+-t), amelyeket eredetileg kifejezetten a magasabb vásárlóerejű, a digitális átállásba hamar beszálló nézők kedvéért indított. Így lett a Sorozat+-ból hirtelen nosztalgiaadó, ahol a nyolcvanas évek nagy sorozatait, például az Onedin családot adják, és így lett a Poén is félig mulatós.

A 3+2 együttes új CD-je
A 3+2 együttes új CD-je

Csakhogy az IKO lépése egybeesett a Tematik Cable magyarországi terjeszkedési terveivel, mivel a Musicmix nevű adót is üzemeltető romániai cég a Budapest Televízió végnapjaiban érezte meg a lehetőséget a gagyitévék piacán.

Az IKO pechére a Nóta Tv-t jobban vették, mint a Poént, ebben az IKO-tól átcsábított terjesztési vezető mellett nagy szerepe van annak, hogy a vidéki kis kábelszolgáltatók nem elégedtek meg heti pár óra mulatóssal: ők egész tévét akartak.

A két csatorna először árversenybe kezdett, a Poén 25 forintról 15 forintra csökkentett előfizetőnként, amire a Nóta Tv azzal válaszolt, hogy akciósan, 10 forintért kínálta magát. Amikor a Nóta Tv elérte az egymillió előfizetőt, az IKO nagy lépésre szánta el magát: újabb csatornát indított Muzsika Tv néven (A Poén jelenleg kevesebb mint 900 ezer háztartásban érhető el).

Az új adón a Diridári című műsor mellett Koós János egykori zenés show-műsorát, a Koóstolót és az RTL-en évekkel ezelőtt vetített Péntek esti vigadót ismétlik. Az IKO jövőbeni tervei közt szerepel a Száll a nóta című saját gyártású műsor elkészítése, amiben Bangó Margit, Bokor János, vagy éppen Leblanc Győző énekel majd magyar nótákat. Emellett tervben van egy tehetségkutató műsor is, aminek célja az IKO sajtóközleménye szerint, hogy felkutassa és bemutassa azokat a fiatalokat, akik a mulatós műfaj trónkövetelői lehetnek.

Ha ez nem lenne elég, itt van néhány név, akik nap mind nap feltűnnek majd a Muzsika Tv-n: MC Hawer és Tekknő, Csocsesz, Postás Józsi, Galambos Lajos, Sramli Kings, Bunyós Pityu, Kadlott Karcsi, Kaczor Feri.

A Muzsika Tv egyelőre csak a kábelszolgáltatók számára elérhető, de már elkezdődtek a tárgyalások, vagyis az IKO nem a Poén helyére, hanem mellé szánja az új adót, míg a Poén olcsó vígjátéksorozatokkal próbálkozna inkább.

Egy korszak vége

Ez a lépés nemcsak a Tematik Cable-t veszélyezteti, de lassan vége lehet az olcsó vagy ingyenes kis csatornáknak is, amelyek a rendszerváltás óta élősködnek a kábelszolgáltatókon. Ezek az adók a szolgáltatóktól kapott minimális pénzből élnek, illetve a reklámpiac legaljáról szedegetik össze az utolsó kis morzsákat. Általában olyan cégek hirdetnek rajtuk, amelyeknek nincs pénzük nagyobb kampányra, de gyakran rendes reklámfilmre sem. Sőt igazából a reklám nem is a potenciális vevőknek, hanem a hirdetőnek szól, akinek egyszerűen jó érzést okoz, hogy látja cégét a tévében.

A Budapest Televízió vesztét is az okozta, hogy a válság miatt egyre kevesebb ilyen hirdető van, és a Pax, a Főnx Tv vagy akár a Fix is a túlélésért küzd. Az IKO meg a Tematik Cable egyszerűen rájött arra, hogy a gagyiadók kínálatából a mulatós vonzza a nézőket, és ugyan a negyven feletti vidéki nézőkre nem lehet hirdetéseket szerezni, viszont a vidéki kábelszolgáltatók mégis szívesen megveszik egy ilyen adó műsorát.

A Nóta Tv és a Muzsika Tv így nemcsak rehabilitálja a pár éve az országos adókból eltűnt mulatóst, de valószínűleg rövid idő alatt leszámol a kis magántévékkel is. Vége lesz a korszaknak, amikor a Szomszédok Gábor Gáborának, vagy akár Gyárfás Tamásnak is lehet saját tévéje.