Cecília
7 °C
12 °C
Index - In English In English Eng

A Magyar Televíziónak nem kell az úszó-Eb

2009.12.02. 13:15 Módosítva: 2009.12.02. 16:42
300 millió forintot spórolhat a Magyar Televízió, ha nem közvetíti a jövő évi budapesti úszó Eb-t, viszont lehet, hogy emiatt elvennék a rendezés jogát a Magyar Úszó Szövetségtől. Az MTV így vág vissza a szövetség elnökének, Gyárfás Tamásnak.

A Magyar Televízió nem közvetíti a jövő évi budapesti úszó Európa-bajnokságot, sem a jövő hét végi, isztambuli rövid pályás úszó-Eb-t. Ezt Schulek Csaba, a Telesport főszerkesztője tudatta a Magyar Úszó Szövetséggel kedden, majd szerdán Medveczky Balázs, az MTV ügyvezető alelnöke levélben tájékoztatta Gyárfás Tamást, a MÚSZ elnökét.

Az úszószövetség az MTV lépésére levélben reagált, azzal, hogy ha az MTV visszavonja a 2008. szeptember 22-én az európai úszószövetségnek benyújtott Eb-pályázat nélkülözhetetlen elemét, a tévéközvetítésre vonatkozó garanciát, akkor akár a sportesemény budapesti megrendezése is kétségessé válhat. Ez az úszószövetség minősítése szerint példátlan lépésnek számít.

"Számos tengerentúli sporteseményt az MTV itthonról közvetít, az isztambuli repülőjegy 69 ezer forint. Ha arra sincs már pénz, a riporterek nem egyszer bizonyságát adták, hogy itthonról is helyt tudnak állni. Cseh László világcsúcs megjavítására készül, akárcsak Verrasztó Evelyn, de szerintem a világbajnok Gyurta is nagy örömöt okozhat" -reagált a döntésre Gyárfás Tamás. Az MTV viszont erre azt válaszolta, hogy a közvetítéshez szükséges bérelt vonal díja sem fér bele a köztévé szűkös költségvetésébe.

A Magyar Úszószövetség az Indexnek jelezte, az Európai Úszó Szövetség felé kötelezettséget vállaltak, ennek semmissé nyilvánítása a tévés garancia által megkötött szerződés alapján nemcsak súlyos anyagi, hanem hatalmas erkölcsi veszteséggel is jár. Az Eb-rendezés lemondása véleményük szerint nem pusztán a magyar úszósportot, hanem a magyar sportot járatja le. Az úszószövetség emellett nem érti, hogy miért nem tudja sugározni az isztambuli Eb-t a köztévé, hiszen a közvetítés képeit az EBU (Európai Műsorszolgáltatási Unió) ingyen adja, és ha a riporter itthonról kommentálja az eseményeket, akkor ez tulajdonképpen semmilyen pluszköltséggel nem járna.

Az úszószövetség szerint nem kizárt, hogy a rövid pályás úszó-Eb-n akár 4-5 aranyérmet is elhozhatnak a magyarok , és akárcsak 2007-ben, a debreceni rövidpályás Eb-n, egy-két világcsúcsot is felállíthatnak a magyar csapat tagjai.

Gyárfás vs Medveczky

Az MTV-től a kormány elvett mindent céltámogatást, így jövőre 9,4 milliárd forinttal kevesebb pénzből gazdálkodhat majd a köztévé. Medveczky Balázs megbízott ügyvezető alelnök már a döntés előtt kijelentette, a szocialisták ki akarják véreztetni a köztévét, mivel bosszút akarnak állni azért, amiért az intézmény szerződést bontott a Napkeltével.

A köztévével 2010 végéig szerződött reggeli műsort több más külsős produkcióval együtt azután távolította el a képernyőről az MTV, hogy az intézményt felügyelő kuratórium nem járult hozzá egy 2,4 milliárdos kölcsön felvételéhez. Medveczky szerint a székházváltás miatt idén jelentős többletköltségekkel sújtott köztévé enélkül a kölcsön nélkül nem tudta kigazdálkodni a külső gyártásban készült műsorok költségeit. Más értelmezés szerint viszont az MTV vezetése így akart visszavágni a kuratóriumban többségben lévő MSZP-nek, hiszen a párt jó viszonyt ápol a Napkelte producerével, Gyárfás Tamással, aki egyébként az úszó-Eb-t rendező szövetség elnöke is.

Az úszó Európa-bajnokság így lehet az MTV és Gyárfás Tamás közt dúló háború egyik újabb állomása, de tényleg jelentős megtakarítást is jelent a köztévének. Medveczky pár hete azt mondta, közel 300 millió forintot spórolhatnak, ha mégsem közvetítik az eseményt, hiszen nemcsak át kell venniük a jelet, de nekik kéne készíteniük a közvetítést. Ennél jóval több pénzt tudna megspórolni az MTV a jövő év futball vébé közvetítésén: ott 300 milliót megtakaríthatnának, és még 700 milliót kaphatnának a jogokért.