Az MTV digitális verziója lenne a Vevo

2009.12.09. 11:13 Módosítva: 2009.12.09. 11:13
A Sony és az Universal már nem hisz a tévében és a letöltésben. Azt jósolják, hogy az emberek egyre inkább az internetről hallgatnak majd zenét. Sőt már most is ez van.

Az MTV digitális verziójaként hirdetik a kedden elindított Vevo.com című oldalt, amely a legjelentősebb kiadók klipjeit mutatja be. A Sony és az Universal által elindított oldal nem csak a két cég zenészeinek alkotásait mutatja be, hanem az EMI-éit is. Hallgathatóak lesznek a CBS rádió adásai, és a Last FM-ből is átameltek tartalmat. Így összesen nagyjából 30 ezer videót tekinthetnek meg a látogatók

A vállalkozással az MTV által szabadon hagyott űrt töltenék be. A zenetelevízió ugyanis már nem sugároz annyi klipet, mint indulásakor, elvesztette a szerepét, már nem itt mutatják be az új számokat. A digitális kor szokásainak is jobban megfelel egy ilyen oldal.

A Youtube kaotikus

A Vevót a Youtube alternatívájának is szánják. Jelenleg a zenerajongók a videómegosztón keresgélnek új számokat. Ide azonban esetleges minőségű fájlok kerülnek fel, és nincs meg az egyes előadók minden fontos vagy megmutatni kívánt száma.

A Vevo elindítói speciális hirdetési rendszert dolgoztak ki. Eddig húsz olyan jelentős céggel kötöttek szerződést (partnereik közt szerepel többek közt a Colgate-Palmolive, a MasterCard, a McDonald's és az AT&T), amelyek a letöltött oldalak arányában fizetnek majd.

A zeneipar szerint a látogatóknak vagy fizetniük kell majd a tartalomért, vagy tolerálniuk kell az egyes zeneszámokhoz tartozó, targetált hirdetéseket.

Lala, a szoftver

A Vevo elindítása mögött az az elképzelés áll, hogy a digitális zenefogyasztási rendszerben egyre kevésbé fontos, hogy a hallgató fizikailag vagy akár digitálisan tulajdonolja az adott számokat. Az új kihívásra adott válaszként értékelik az elemzők, hogy az Apple a múlt héten megvásárolta a Lala nevű szoftvert. A tranzakció meglepte a piacot, az Apple eddig inkább saját szoftvereivel dolgozott.

A cég úgy véli, a jövő nem a letöltésé, ennek eszköze volt eddig az iTunes, hanem a streamelt zenéké. Erre a hullámra ül fel a Vevo, a már működő Last FM vagy a Spotify mellé.

A cég sikerként könyveli el, hogy 2009-ig 8,5 milliárd számot adtak el. Igaz, a BBC-nek azt is megjegyzik, hogy Angliában a letöltések 90 százaléka még mindig illegális. Tovább árnyalja a képet, hogy azok közt, akik legálisan töltöttek le számokat az iTunes-ról, a legnépszerűbb két előadó a Black Eyed Peas és a Kings of Leon volt.

A technika fent említett vívmányai egyelőre nem zavarják meg a magyar zenehallgatókat, mert a Vevo nem működik régiónkban.