A Digi kirúgja a Music Televisiont

2009.12.10. 17:03
Januártól szerződést bont az MTV Networksszel és a Tv6-tal is a második legnagyobb kábel- és műholdas szolgáltató, a Digi. A cég egész Közép-Európában spórolásra kényszerül.

Magyarország második legnagyobb szolgáltatója, a Digi Tv január elsejével felmondta minden szerződését az MTV Networksszel, azaz jövőre a cég több mint félmillió kábel- és műholdas előfizetője nem tudja nézni az MTV-t, a Vivát és a Comedy Centralt sem. Emellett a Digi Tv kínálatából eltűnik a Viasat3-hoz tartozó Tv6. A csomagok ára nem változik.

Az MTV és a Viva helyett a Music Channel és a Hit Music Channel elnevezésű adókat sugározza majd a Digi. Mindkét csatorna az anyavállalat, a romániai RCS-RDS érdekeltségébe tartozik, és napi 24 órában klipeket sugároznak.

Információink szerint a Digi nem tudott megállapodni az MTV Networksszel a csatornák áráról, ezért szánta el magát a lépésre. Nemcsak Magyarországról tűnik el a cégcsoporthoz tartozó három csatorna, a romániai Digi minden leányvállalata szerződést bontott az amerikai Viacomhoz tartozó adókkal. A Tv6-tal azért bontott szerződést az adó, mert a Viasat3 az iparágban szokatlanul magas áron értékesítette, ezért sem sikerült az évek alatt sem megállapodnia például a UPC-vel sem, ráadásul a BL-meccseket éppen a Digi sportadója szerezte meg a Viasat3-csoport elől, azóta viszont a Tv6 programstruktúrája szinte kiürült, nézettsége is jelentősen csökkent.

A Diginek azért volt szüksége a költségcsökkentő intézkedésekre, mert a romániai anyavállalat nehéz anyagi helyzetben van, és csak az MTV Networksszel kötött szerződés felbontásával havi 8 millió dollárt spórol Romániában, Magyarországon, Csehországban, Szlovákiában, Szerbiában és Horvátországban.

A Digi költségcsökkentő intézkedései közt szerepel többek közt az is, hogy saját gyártásba kerülnek január elsejétől a Digi Sport műsorai, amelyeket eddig a Story Tv-t fenntartó Sanoma készített a cégnek.

Sokat költenek

A Digi Tv mindig is rohamos tempóban terjeszkedett Magyarországon: pár év alatt műholdas előfizetéseivel letörte a piaci árakat, 420 ezer új ügyfelet szerzett, 168 ezerre növelte kábeles előfizetőik számát. A Digi Tv sikerét jelzi, hogy az olcsó műholdas tévé megjelenése miatt kellett a UPC-nek az addig a prémium kategóriás ügyfeleknek szánt Directet átpozicionálnia, sőt tavaly a műholdas tévézést messzire elkerülő T-csoport is rákényszerült, hogy beszálljon a versenybe.

A romániai magyar milliárdos, Teszári Zoltán érdekeltségi körébe tartozó cég, az RCS-RDS magyar leányvállalata 2005-ben indította első nagy hadjáratát, egy évig ingyen kínálták a DigiTv műholdas szolgáltatásait, ezzel annak ellenére rengetek ügyfelet szereztek, hogy a kezdeti időszakban nagyon sokan panaszkodtak a szolgáltatás minőségére.

A cég idén nyáron indította el Digi Sport elnevezésű adóit, amelyek a BL mellett a Bundesliga és az angol bajnokság meccseit is sugározzák, a magyar fociért is sokkal többet ajánlottak, mint korábban a Sport1, de végül csak az árat tudták felverni (évi háromszázmillióról közel egymilliárdra), a jogokat végül a Sport 1 nyerte.

A Digi eddig is az állandó terjeszkedésből tartotta fent magát, bankkölcsöneit az új piacokról származó bevételeiből finanszírozta, az új piacra lépéshez azonban gyakran újabb kölcsönt kellett felvenni. Az RCS-RDS sikere, sőt életben maradása múlik tehát a terjeszkedésen. A cég nemsokára megint tőkeemelésre kényszerül, a forrásokat valószínűleg tengerentúli kockázatitőke-alapok biztosítják.