Százból ketten nem néznek tévét

Index, MTI
2009.12.10. 13:31
Az Ipsos önbevalláson alapuló felmérése szerint sokkal kevesebbet tévézünk, mint amennyit a Nielsen elektronikus nézettségmérési rendszere mond. Vagy nem mondunk igazat a kérdezőbiztosnak.

Százból két felnőtt nem néz tévét, 23-an 4-6 órát töltenek a képernyő előtt, derült ki az Ipsos által a médiahatóság megrendelésére végzett kutatásból. Százból harmincketten két óránál kevesebbet szánnak naponta erre az időtöltésre, ennél tíz százalékkal nagyobb a 2-3 órát a tévé előtt ülők aránya.

Az 1500 fő megkérdezésén alapuló kutatás során a mindennap nézett csatornák közé 56 százalék sorolta az RTL Klubot, 46 a TV2-t, 22 az M1-et, 8-8 a Duna Tv-t és a Viasat3-at, 7 a Hír Tv-t, 5-5 az M2-t és az ATV-t.

A sosem nézett csatornák között az RTL Klub százból négy, a TV2 hét, az M1 16, a Duna Tv 33, a Viasat3 38, az M2 39, a Hír Tv 46, az ATV 49 említést kapott.

Többet tévézünk

Az önbevalláson alapuló kutatásnak némiképp ellentmondanak az AGB Nielsen műszeres nézettségmérésének adatai. Ugyanis ezek szerint tavaly átlagosan 260 percet, jóval több mint négy órát töltött tévé előtt egy átlagos magyar néző.

Az AGB Nielsen kutatásának esetleges hibája lehet, hogy a bekapcsolva maradt készülékeket már nem nézik a panelban részt vevők (de ezt különböző módszerekkel igyekeznek kiszűrni a mérés készítői), míg a kérdőíves felmérésnél állandó bizonytalanság, hogy a válaszadók nem az igazságot mondják, hanem igyekeznek a társadalmi elvárásoknak megfelelve pozitív képet kialakítani magukról. Vagyis ha azt gondolják, hogy a sok tévézést elítéli a társadalom, válaszukban a valóságnál kevesebbet mondanak. Csalásuk gyakran azonban nem tudatos, maguk sem veszik észre.