16:00, December 02.
Ghána 0
Uruguay 2
al-Dzsanúb Stadion H csoport
16:00, December 02.
Koreai Köztársaság 2
Portugália 1
Education City Stadion H csoport
20:00, December 02.
Szerbia 0
Svájc 0
974 Stadion G csoport
20:00, December 02.
Kamerun 0
Brazília 0

A Duna TV rágalmazásért perli az MTV-t

2010.03.09. 19:50 Módosítva: 2010.03.09. 19:58
A két közszolgálati tévé az erdélyi nézettségi adatokkal támadt egymásra sajtóközleményekben. A Duna azt állítja, hogy az MTV által emlegetett cég már nem is végez ilyen felméréseket, tehát a nagyobbik köztévé hazudik. Az MTV szerint csak a cég nevét rontották el, az adatok helyesek.

A két közszolgálati tévé az erdélyi nézettségi adatokkal támadt egymásra sajtóközleményekben. A Duna azt állítja, hogy az MTV által emlegetett cég már nem is végez ilyen felméréseket, tehát a nagyobbik köztévé hazudik. Az MTV szerint csak a cég nevét rontották el, az adatok helyesek.

Jó hírnevének megsértése miatt bepereli az MTV-t a Duna Televízió, amiért véleményük szerint hazug adatokat adtak meg a két köztévé erdélyi nézettségéről a sajtónak. A Duna Televízió emellett közleményében figyelmeztet, hogy nem zárja ki azt sem, hogy a valótlan adatokat közlő médiumokkal szemben sajtó-helyreigazítási pert indítson.

Az MTV által kiadott sajtóközlemény szerint a Magyar Televízió nézettebb az erdélyi magyarok körében, mint a Duna. A sajtóközlemény szerint az MTV közönségaránya tavaly az erdélyi magyar anyanyelvűek körébe az elektronikus nézettségmérés adatai szerint átlagosan 7,3 százalék volt, míg a Duna Televízióé mindössze 6 százalék.

Az MTV közleményében a TNS nevű közvélemény-kutató cég romániai leányvállalatára hivatkozik, pedig a Duna Televízió szerint 2007 óta nem is végez elektronikus nézettségmérést a román piacon, ilyen kutatásokat azóta csak a Gfk készít. A Duna Televízió szerint ráadásul a TNS vizsgálataiban egyetlen magyar adó sem szerepelt, így még csak az sem lehet, hogy az MTV három éves adatokat aktuális nézettségnek.

A Duna Televízióban valószínűleg nem olvasták az MTV ma, a kisebbik köztévé közleménye előtt kiadott levelét, ami szerint csak a két kutató cég nevét rontották el, az adatok helyesek, csak nem a TNS-től, hanem a Gfk-tól származnak. Az MTV-nél azt a választ kaptuk, hogy a hibát nem is ők követték el, a köztévé egy romániai ügynökségtől vette az adatokat, és a levélben egyszerűen rossz céget neveztek meg a kutatás forrásául.

Az MTV egyébként sajtóközleményében cselesen csak az MTV adatait közölte, pedig csatornákra lebontva a Duna Televízió vezet: 5,5 százalékos volt tavaly a közönségaránya, miközben az M1-re átlagosan 5,3 százalék, az M2 2 százalék, míg a Duna Autonómiára mindössze 0,5 százalék kapcsolt.

Az MTV azért vásárolta meg, és hozta nyilvánosságra az erdélyi nézettségi adatokat, mert a Duna Televízió egy sajtóközleményt adott ki, miszerint az RMDSZ által készített felmérés szerint az erdélyi magyarok 37 százaléka a Duna Televíziót nézi, és ezzel a csatorna nézettsége minden más magyar adót megelőz Romániában.

Az RMDSZ felmérése azonban csak telefonos és személyes megkérdezésen alapult, ahol a válaszadók hajlamosak azt mondani, amit véleményük szerint kutatók hallani akarnak, így például az ismeretterjesztő adók vagy a kulturális csatornák rendre valós nézettségük felett szerepelnek az ilyen vizsgálatokban.

Az MTV által megrendelt adatokat viszont elektronikus nézettségméréssel készítették, egy a népességre reprezentatív panelkutatásban résztvevők tévéképernyőjére kötöttek olyan készüléket, amely jelzi a központba hogy éppen milyen tévéműsor megy, és azt a háztartás mely tagjai nézik. Ilyen jellegű kutatást itthon az AGB Nielsen végez, és ezeket a számokat fogadják el nálunk és Romániában is csak a reklámok nézettségének megállapítására, a hirdetések beárazására.



  • Hírek
  • Hírek