Emma
5 °C
10 °C

Nem terjesztik a The Economistot Thaiföldön

2010.03.19. 12:50
Nem terjesztik a héten a The Economist című brit hetilapot Thaiföldön, mert abban a monarchia jövőjével és a kórházban lévő uralkodó utódlásával kapcsolatos kényes kérdések szerepelnek, közölte a kiadvány pénteken Bangkokban.

A délkelet-ázsiai királyságban 2008 decembere óta negyedszer fordul elő, hogy felfüggesztik a politikai kérdésekkel foglalkozó lap forgalmazását. Korábban a The Economist megkérdőjelezte a királyi ház semlegességét, illetve bírálta a hadsereg szerepvállalását a thaiföldi belpolitikában.

A rendőrség közlése szerint hivatalosan nincs betiltva a kiadvány. Csover Narula, a World Media cég ügyvezető igazgatója azt mondta, a The Economist határozott úgy, hogy nem terjeszti az e heti számot, és a lapot nem is küldték el terjesztésre Thaiföldre.

A március 18-ai keltezésű lapban az uralkodó utódlásáról írnak, ahol a monarchiáról csak szigorú törvények alapján lehet beszélni, és a királyt, a királynét, a trónörököst, illetve a régenst érintő sérelmeket akár 15 évi börtönnel is sújthatják. A hetilap a trón öröklésének kérdését tekintette át a múlt heti bangkoki több tízezres kormányellenes megmozdulások fényében.

Thaiföldön úgy tekintenek IX. Rámára (Bhumibol Aduljadedzsre), a világ legrégebben hatalmon lévő uralkodójára mint az egyetlen személyre, aki egyben tarthatja az országot a több évtizedes politikai viharok után. A király szeptember 19-én tüdőgyulladással és kimerültséggel kórházba került. A palota tájékoztatása szerint felépült, de rehabilitációja még folyamatban van. Többször rövid időre megjelent a nyilvánosság előtt, de hosszú távolléte a közéletből aggodalmat keltett a többségében buddhista országban, ahol sokan szinte istenként tisztelik.