no

Az Exit lesz ezentúl a fiatalos Pesti Est

2010.04.22. 16:47
Az Est Media jelképes százezer forintot fizetett legnagyobb konkurenséért. A vételár többi részét a Sigma Követeléskezelő Zrt. tulajdonosainak cége adta. Az Exit várhatóan nem szűnik meg, mert az Est így tudja biztosítani, hogy a konkurensek ne nagyon próbálkozzanak új ingyenes programmagazin kiadásával.

Az Econet.hu erre a célra létrehozott projektcége, a KJ Publishing Kiadói Kft. aláírta az Exit programmagazin megvételéről szóló szerződést, és megfizette a vételár első, ötvenszázalékos részletét a Sanoma kiadónak. Mindezt a szokások szerint a Budapesti Értéktőzsde honlapján be is jelentette az Econet, arról azonban már nem volt szó, hogy az újonnan létrehozott projektcégbe ki vitte a pénzt, és egyébként is mennyibe kerül Magyarország második legnagyobb példányszámú programmagazinja. Annyi biztos, hogy a két legnagyobb ingyen-programmagazin, a Pesti Est-lapcsalád és az Exit egy kézbe került.

Megérte megvenni

Közben az új kiadóban az Econet.hu leánycége, az Est Media Group jelképes, százezer forintos áron húszszázalékos részesedést szerzett. A társaság nyolcvanszázalékos tulajdonosa egy hivatalosan meg nem nevezett pénzügyi befektető lett. A pénzen kívül minden mást az Est Media biztost, a kisebbségi tulajdonos gyakorolja a menedzsmentjogokat, ráadásul az Exit kiadásához szükséges szakmai feladatokat, vagyis a tartalom előállítását és a salestevékenységet is ők végzik díj ellenében. Vagyis az Exit az Estnek számláz az újságírásért, a szerkesztésért és a hirdetésszervezésért.

A közlemény szerint a pénzügyi befektetőtárs tulajdonosai a médiában eddig nem érdekelt magyar magánszemélyek, akik további médiabefektetéseket nem terveznek. Nyitottak ugyanakkor arra, hogy a projektcég többségét később eladják az EMG-nek.

Az Econetnek akkor ér valami az Exit, ha a lap sikere a cég tőzsdei értékében is megmutatkozik, addig viszont  a vállalkozásnak – amely tavaly 660 millió forintnyi veszteséget termelt – pénzhez kellene jutnia, és nem mellesleg meg kellene úsznia a Gazdasági Versenyhivatal vizsgálatát is. Merthogy az Exit és az Est egy kézbe kerülésével már csak a Flyerz marad komolyan vehető piaci szereplő az ingyenes programmagazinok piacán. (A Magyar Terjesztés-ellenőrzési Szövetség adatai szerint a Pesti Est példányszáma kilencvenkilenc-, az Exité nyolcvanegyezer volt 2009 második félévében. A Flyerzt nem is mérik, becslések szerint harmincezret vihetnek el az állványokról.)

Mivel a Fleryz forgalma a becslések szerint évente legfeljebb kétszázmillió forint lehet, az Est és az Exit viszont majdnem 1,6 milliárd forintos bevételt is el tud érni, az erőfölény hatalmas. Kérdés, hogy egy ilyen kis értékű felvásárlás érdekli-e egyáltalán a GVH-t, hiszen a törvény szerinti tizenötmilliárdos értékhatárt nem érik el a felvásárlásban részt vevő cégek, ráadásul az Est nem szerzett eddig az új cégben ötvenszázalékos vagy nagyobb tulajdonrészt. Ha mégis lesz vizsgálat, egyelőre az sem egyértelmű, hogy egyáltalán mit tart a hivatal egy piacnak: az ingyenes programmagazinokat, a programmagazinokat vagy minden olyan vállalkozást, amelyik programadatbázist és ajánlókat kínál.

Új befektetők, régi arcok

Arról, hogy mégis mennyit adott az Exitért az Est, minden érintett hallgat. Iparági pletykák szerint a hetente nyolcvanegyezer példányban fogyó, a lappiac válsága ellenére évről évre növekvő olvasottságú programmagazin hatéves működése alatt inkább csak vitte a Sanoma pénzét, így áron alul váltak meg tőle. Azt a kiadó is elismeri, hogy nem sikerült nyereségessé tenni a lapot. Úgy tudjuk, hogy az Exit félmilliárdos éves forgalma ellenére alig több mint százmillió forintért kelt el, de ezt az árat sem akarta vagy tudta kifizetni az Econet.

A közleményben emlegetett magánszemélyek az eddig ingatlanbefektetéssel foglalkozó Pareo Kft.-n keresztül szálltak be a magazinkiadásba, bár a médiába egy másik vállalkozásukkal kerültek be pár évvel ezelőtt. Dr. Réti Olga, Dr. Réti András és Dr. Pongrác László nemcsak a Pareo Kft.-ben, hanem a Sigma Követeléskezelő Zrt.-ben is tulajdonosok. A cégről legutóbb 2006-ban, a Postabank 1998-as konszolidációjának körülményeit taglaló jelentés nyilvánosságra kerülésekor adtak hírt az újságok: akkor a Kormányzati Ellenőrzési Hivatal jelentése szerint kárt okozott a költségvetésnek, hogy  a Sigma áron alul kapott meg Postabank-ingatlanokat kezelő cégeket.

Dr. Réti Andrást négy éve fideszes körökhöz kötődő vállalkozóként emlegették a lapok, a 168 óra szerint Wermer András egykori kampánystratéga jogásza is volt, és ő képviselte Magyarországon azokat az off-shore cégeket, amelyek a millenniumi ünnepségek alatt állami megrendeléshez is jutottak. Az Index cikke szerint a Sigma jelentős összeggel támogatta 1999-ben a jobbos Batthyány Alapítványt.

Nem szüntetik meg

Az biztos, az Est Media hosszú távú terve az, hogy megvegye, és teljesen az Econet közvetlen tulajdonába vonja az Exitet. Elvileg felmerülhetne, hogy az Est csak piacot akart szerezni a felvásárlással, és megszüntetné a lapot, de információink szerint egy éven át erre nem is lenne lehetőségük a most aláírt szerződés értelmében, másrészt az Est Media ezt hivatalosan is cáfolta. Harmadrészt nem is lenne sok értelme megszüntetni az Exitet.

A két lap célközönsége ugyanis eltérő, az Exit népszerűbb a középiskolások körében, a már húszéves Pesti Estet inkább a harminc feletti korosztály olvassa. Mindez a reklámozóknak vonzóvá teszi az Est–Exit-párost, szegmentáltan, kifejezetten a termék célközönségéhez tudják eljuttatni reklámüzenetüket.

Az Exit fenntartásával ráadásul az Est Media be is biztosíthatja magát, két eltérő lap még elfér a piacon, de egy harmadik konkurensnek nagyon nagyot kéne kockáztatnia egy tömegeknek szóló, ingyenes programmagazin kiadásával. Ahogy a Story mellett a Best megjelentetésével a hetente megjelenő pletykalapok piacán bebiztosította magát a Sanoma, úgy tudja az Exittel elvenni a konkurensek kedvét a próbálkozásoktól az Est.

Az Exit egyébként már április 21-én az új kiadónál jelenik meg, a lapot az Est gárdája szerkeszti. Az eladással az Esthez került az Exit.hu is, ahol információink szerint még idén egy webkettes, közösségi funkciókat is tartalmazó, új online programajánló oldalt akar indítani az Est Media.