Pál
-4 °C
0 °C
Index - In English In English Eng

Részletfizetésért könyörgött a Tv2 és az RTL

2010.05.17. 21:58 Módosítva: 2010.05.18. 18:21
Az ORTT tavaly még szigorú volt, idén azonban már engedett a kereskedelmi tévéknek. A médiahatóság jóváhagyta azt a kérést, hogy a két országos kereskedelmi tévé ne egyösszegben, májusban fizesse be a kétmilliárdos koncessziós díját, hanem csak a negyedét pengesse be most, a maradék háromnegyedet pedig negyedévente törlessze, ráadásul kamatmentesen. A százmilliós nagyságrendű nagyvonalúság indoka a gazdasági válság, de valamiért a kedvezményt nemcsak idénre, hanem két évre előre megkapta a Tv2 és az RTL Klub. A közszolgálati tévék sem jártak jól.

A Duna Televízió tiltakozott csak amiatt, hogy a Tv2-nek az Országos Rádió és Televízió Testület engedélyezte, hogy négy részletben fizesse be az éves koncessziós díjat, pedig a döntés a nehéz anyagi helyzete miatt hónapok óta panaszkodó MTV-t is ugyanannyira sújtja. Ráadásul nem csak a Tv2 kapta meg a kedvezményt, a hírekből valahogy kifelejtették, hogy az RTL Klub fizetési feltételein is könnyítettek.

Az ORTT a két kereskedelmi csatorna összehangolt beadványát azért fogadta el, mert véleményük szerint megalapozott a két országos tévé beadványa, amelyben a gazdasági válságra és a csökkenő bevételekre hivatkoznak. A beadvány indoklása üzleti titoknak számít, annyi biztos, hogy a Magyar Reklámszövetség adatai alapján a Tv2 és az RTL Klub listaáras, vagyis az egyénileg kialkudott kedvezményeket nem mutató reklámbevételei 20 százalékkal csökkentek tavaly a 2008-ashoz képest, ráadásul a MEC médiaügynökség elemzése szerint idén további 6-7 százalékos csökkenés várható, ezzel az országos csatornák bevételei a 2005-ös szintre zuhanhatnak vissza.

Az RTL Klub és a Tv2 is leépítésekkel, a személyi juttatások megnyirbálásával, és a műsorgyártásra fordított keret csökkentésével válaszolt a válságra, de azért arra maradt pénzük, hogy nagy költségvetésű tehetségkutatókkal essenek egymásnak a piaci elsőbbségért. Az X-Faktor és a Megasztár költsége iparági becslések szerint jóval meghaladja az egymilliárd forintot.

Kamatmentesen

A fizetéskönnyítés értelmében a két csatornának a körülbelül 2 milliárd forintra rúgó koncessziós díjat nem kell befizetni most májusban, elég az összeg negyedét utalniuk, a fennmaradó részt pedig három havonta, kamatmentes részletfizetéssel kell törleszteniük. Ez, ha a banki alapkamatot vesszük figyelembe, körülbelül százmillió forintos kiesést jelenthet az államnak, ennyit nyerhetne az ORTT, ha időben beszedné a pénzt, de csak a most szerződésben meghatározott részletfizetési határnapokon utalná át a közszolgálati tévéknek, illetve azoknak az alapoknak, amelyeket a médiatörvény meghatároz.

A Tv2 által befizetett koncessziós díj ugyanis hetven-harminc arányban a Magyar Televízióhoz és a Duna Tv-hez megy, az RTL Klub koncessziós díja pedig egy ORTT által fenntartott alapba folyik, amit a digitális átállás támogatására hoztak létre. Az RTL Klub pénzét ráadásul tavaly sem használták fel, az alap pár héttel ezelőttig zárolva volt, így az RTL kamatmentes részletfizetése miatt tetemes kamattól esik el a digitális átállás.

Az MTV-t nem zavarja

A Duna Televízió már a döntés napján nyilatkozatban tiltakozott az ORTT határozata ellen. A kisebbik köztévét fenntartó Hungária Televízió Közalapítvány szerint “az ORTT döntése jogszerűtlen, érthetetlen és megmagyarázhatatlan”. A nyilatkozat szerint a Duna Televízió számolt a neki járó 601 millió forinttal, ezért egész költségvetésük felborítja, hogy az év közepén derült ki: mégsem akkor kapják meg a törvényileg előírt pénzt, amikor az járna nekik. A Duna Televízió egyébként a gazdasági válság ellenére idén 2,4 milliárd forinttal több pénz kap a költségvetéstől, miután a szocialisták ennyi támogatást egyszerűen elvettek az MTV-től és a Dunának adták.

Meglepő, de a Magyar Televízió eddig nem tiltakozott az ellen, hogy a köztévének járó 1,4 milliárd forintot csak késve kapják meg, pedig decemberben, az idei költségvetés elfogadásakor még azt állították, hogy a Bajnai-kormány ellehetetlenítette az intézmény működését, miután a támogatást 10 milliárddal csökkentette, arra hivatkozva, hogy az MTV rosszul gazdálkodik az adófizetők pénzével. Úgy tűnik, hogy ez az újabb megvonás már nem érinti az MTV működését.

A Tv2 egyébként a Duna közleményére reagálva azzal érvelt, hogy “az ORTT a gazdasági helyzetre való tekintettel már tavaly is engedélyezte több helyi és körzeti vételkörzetű televízió műsorszolgáltatási díjának részletfizetését, így tehát jelen esetben az egyenlő elbánás elvének szem előtt tartásával, a piaci trendek és a médiatörvény vonatkozó jogszabály figyelembevételével hozta meg jogszerű és racionális érvekkel alátámasztott döntését az országos kereskedelmi csatornákra vonatkozóan is."

Sok évre

A Tv2 és az RTL Klub már tavaly indítványozta, hogy az ORTT csökkentse a gazdasági válság miatt a koncessziós díjakat, akkor a csatornák kérelmét a médiatestület szocialista és szabad demokrata többsége támogatta, a Fidesz azonban elutasította a kérelmet, mondván, a csatornák nem tudják számokkal is alátámasztani a válság negatív hatásait, és egyébként is rekordnyereséget értek el 2008-ban. A mostani javaslatot azonban már egyhangúlag elfogadta az ORTT, mert a gazdasági válság hatásai mára egyértelműen látsztanak.

A meglepő az, hogy a fizetési könnyítés nem csak erre az évre szól, 2011-ben is részletekben fizet majd a két országos csatorna, pedig egyelőre senki nem tudhatja, hogy milyen lesz a reklámpiac jövőre. A legtöbb előrejelzés szerint egyébként 2011-ben már nőhetnek a bevételek.

Az ORTT fideszes delegáltjainak engedékenysége tehát nem magyarázható teljesen a gazdasági válság hatásaival. Iparági pletykák szerint a döntésnek köze lehet ahhoz, hogy az RTL Klubban kisebbségi tulajdonrészt szerzett Fellegi Tamás, az Orbán-kormány miniszterjelöltjének egykori cége, amelyben többek közt tulajdonrésze van Stumpf Istvánnak, az előző Orbán-kormány miniszterének is.