Hatmilliárd forintot ér egy év poénkodás

2010.08.13. 11:03
A sittet megúszó Charlie Sheen 22 perc alatt keres 266 millió forintot, Oprah Winfrey évente 74 milliárdot visz haza, doktor House csak 85 millióért bunkó a betegekkel. Mennyit keresnek az amerikai tévések?

A Forbes magazin minden évben megjelentet egy listát, amin a legjobban kereső tévések szerepelnek. Ezt irigyelte el a TV Guide, és megkérdezte a nagy stúdiókat, sorozatkészítőket, más tévés fejeseket a fizetésekről. Hollywoodban ezt simán megmondják az újságíróknak, és senki nem gondolja azt, hogy ezzel mások zsebében turkálunk - nem úgy, mint itthon, ahol egy reality költségvetéséről nehezebb adatokat szerezni, mint Csányi Sándor magánvagyonáról.

A legjobban fizetett színészek (dráma)

Hugh Laurie (House) $400 000

Christopher Meloni & Mariska Hargitay (Különleges ügyosztály) $395 000 (fejenként)

David Caruso (Miami helyszínelők) $375 000

Marg Helgenberger (Helyszínelők) $375 000

Mark Harmon (NCIS) $375 000

Laurence Fishburne (Helyszínelők) $350 000

Kyra Sedgwick (A főnök) $350 000

Denis Leary (Ments meg) $350 000

Gary Sinise (CSI NY) $275 000

A trend azt mutatja, hogy a tévések is összébb húzzák a nadrágszíjat, legalábbis az újoncsorozatokat illetően. Míg korábban átlagosan 150-200 ezer dolláros fizetést kaptak a sorozatok főszereplői már az első évben (epizódonként értendő összegről beszélünk), a válság, pontosabban a forgatókönyvírók 2007-es sztrájkja óta az összeg fokozatosan csökkent, és egy 2010-es újonc főszereplője 75-120 ezer dollár közötti ajánlatnál nagyobbra nem számíthat.

Az egyik dráma főszerepére neves filmsztárt kértek fel (sajnos a nevét nem közölte a Tv Guide), de a bértárgyalás alatt kiderült, hogy az illető 250 000 dolláros igényét csak 200 000-re hajlandó csökkenteni. A stúdió megszakította a tárgyalásokat, és egy másik színészt vett fel a szerepre. A szűkmarkúság oka a gazdasági válság hatásai mellett abban keresendő, hogy a tévék nézettsége csökken, a gyártási költségek viszont emelkednek, valahol spórolni kell. Mivel egy bejáratott sorozat esetében a színészek szerződését (amit rutinszerűen hét évre kötnek) egy-két évente újra kell tárgyalni, igazán sokat az első évadokon takaríthatnak meg a stúdiók.

Egy sikersorozat esetében más a helyzet, hiszen ilyenkor a reklámozók nem haboznak kifizetni a magasabb árakat (a Lost-finálé alatt az ABC átlagosan 850 ezer dollárért értékesítette a félperces szpotokat), és ilyenkor az eredetileg alacsonyan tartott fizetéseket is hajlandók látványosan emelni: a nálunk Agymenők címmel látható The Big Bang Theory című CBS-vígjáték a 2009/10-es tévés évad legnézettebb nem reality műsora volt a 18-49-es korosztályban, főszereplői a harmadik évados szerződésükben már 150 000 dollárra számíthatnak, miközben kezdő honoráriumként csak 45 000 dollárt kaptak epizódonként.

A legjobban fizetett színészek (vígjáték)

Charlie Sheen (Két pasi meg egy kicsi) $1,25 millió

 Jon Cryer (Két pasi meg egy kicsi) $550 000

Marcia Cross (Született feleségek) $400 000

Teri Hatcher (Született feleségek) $400 000

Felicity Huffman (Született feleségek) $400 000

Eva Longoria Parker (Született feleségek) $400 000

Dan Castellaneta (A Simpson család) $400 000

Julie Kavner (A Simpson család) $400 000

Tina Fey (A stúdió) $350 000

Jeremy Piven (Törtetők) $350 000

A legjobban kereső drámai színészek listáját továbbra is Hugh Laurie vezeti, 400 000 dollárt kap egy-egy House-epizódért. A első tízben szereplő színészek közül mellesleg összességében véve Denis Leary, a Ments meg főszereplője keresheti a legtöbbet, mivel ő a sorozat egyik készítője és producere is, így 350 000 dolláros részenkénti fizetése mellé még legalább ennyit összekapar.

A vígjátékok, és egyben a teljes sorozatlista élén a bírósági ügyeiről (is) elhíresült Charlie Sheen áll 1,25 millió dollárral, de nem panaszkodhatnak a két éve még csak 200 000 dollárt kereső Született feleségek vagy a Simpson család szinkrohangjai sem (400 000 dollár fejenként). Az igazán nagy pénz viszont a talkshow-bizniszben van: Oprah Winfrey évente 315 millió dollárt visz haza - a kiugróan magas összeget természetesen nemcsak a napközben látható beszélgetős műsorának vezetésével keresi meg, hanem számos más (tévés) vállalkozásával is.